Skräckhistoria uppkörning

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Hade uppkörning idag, alla manöverprov gick galant utan anmärkning någonstans, så det var bara att bege sig ut i trafiken och det är ju peace of cake. Har A1 kort så det kändes egentligen som att jag var där och skulle hämta nytt kort bara, kunde allt.

efter 5 min i trafiken började hojen gå tungt som fan, så körde in till sidan (rullade sista biten för hojen dog). fick inte igång den igen, tänkte fan att jag skulle få bensinstopp! men icke, massor med bensin kvar, men hojen dog direkt när man fick igång den, och att köra med choken i funkade inte heller.

Han sa att vi tyvärr måste avbryta då han inte kan göra nånting och så åkte han tillbaka för att meddela min far och köra ut med nästa kille.

min pappa kom med släpvagn och han började undersöka felet, och kom fram till att det nog är stopp någonstans mellan tanken och motorn så det inte kom nån bensin. vred om till reservtanken och det funkade! jag tänkte förstås på att göra det när jag rullade in på bullhållplatsen, men då det fanns massor med bensin kvar så trodde jag att det var ett tändstift eller båda som hade skitit sig.

vi körde snabbt tillbaka till platsen där vi började i hopp om att få göra ett nytt försök, men när uppkörningsledaren kom till tillbaka sa han bara "nej alltså nu har jag ju fullt i papprena redan, och min arbetsdag är ju ändå slut, det blir en till uppkörning när du har betalat för en".

så var min dag förstörd!

Surt som fan:( Lämna murphy hemma så får du nog bättre lycka nästa gång!

Bistert. De borde ju kunna vara schyssta men....

Jag nekades uppkörning med hoj utan regbevis och han sa att han skulle ha papprerna i packboxen minst 3 dgr till innan han kom till kontoret och registrerade skiten så jag kunde boka ny tid....

Jag erbjöd mig att lämna dessa papper då jag var minst sagt sugen på en ny tid, varje dag var ju viktig ( Maj )

Men dessa papper fick endast hanteras av anställda inom detta jävla skrå, så jag hämtade en kvinnlig bekant som jobbar som uppkörnings vahettere och var tillbaka på enochenhalv timme, han trodde jag var dum i huvudet och han skällde dessutom ut min kompis, uppkörningssnubben var en gammal sur militär, och tjejen blond och liten. Han var en elak gubbe helt enkelt.

Senare försökte han få typ henne sparkad, allt pga ett regbevis, som jag dessutom fick farsan att faxa en kopia på utan resultat...

Mycket skall dessa uppkörningsgubbar stå ut med. De flesta av oss kommer i alla fall ihåg att ta på oss kläder på morgonen innan vi går ut så än finns det hopp för mänskligheten.

Jag nekades uppkörning med hoj utan regbevis och han sa att han skulle ha papprerna i packboxen minst 3 dgr till innan han kom till kontoret och registrerade skiten så jag kunde boka ny tid....

Jag erbjöd mig att lämna dessa papper då jag var minst sagt sugen på en ny tid, varje dag var ju viktig ( Maj )

Men dessa papper fick endast hanteras av anställda inom detta jävla skrå, så jag hämtade en kvinnlig bekant som jobbar som uppkörnings vahettere och var tillbaka på enochenhalv timme, han trodde jag var dum i huvudet och han skällde dessutom ut min kompis, uppkörningssnubben var en gammal sur militär, och tjejen blond och liten. Han var en elak gubbe helt enkelt.

Senare försökte han få typ henne sparkad, allt pga ett regbevis, som jag dessutom fick farsan att faxa en kopia på utan resultat...

En sur gammal militär... Kan det ha varit Kapten Rikard af St....?Han hade jag både när jag tog hojkort på FMCK (1977) och när jag körde upp för bil(1983).

Jag nekades uppkörning med hoj utan regbevis och han sa att han skulle ha papprerna i packboxen.......

Det verkar ju helt corney :va, ungefär som om det skulle vara nödvändigt att visa leg på banken bara för att man ska ta ut lite pengar från sitt konto :rolleyes:

• Gilla
Reaktioner: ft
jag fick kortet trots att jag körde 50 på en 30 sträcka utanför en skola, nog fan borde du fått en chans till!

Det verkar ju helt corney :va, ungefär som om det skulle vara nödvändigt att visa leg på banken bara för att man ska ta ut lite pengar från sitt konto :rolleyes:

knappast va? menar du att du visar ett papper där det står att du äger kontot?
nä, du visar leg så sköter banken resten.

Hm....min uppkörning var en fars...

Innan kunde man inte köra upp i Halmstad utan man var tvungen att köra upp i Ängelholm pga av avsaknad av ytor för broms och manöverprov...:arsele

Snabbspolar lite...Börjar köra inne i stan, hojen börjar plötsligt tugga och hoppa och jag tror jag har fel växel å växlar ner men den ligger redan i ettan...allt händer precis när jag kommer till en korsning där det kommer en bil från höger....hade hojen funkat normalt hade det aldrig varit några problem men nu så halvhoppade den ut i korsningen....kom plötsligt på att bensinkranen är avstängd och vrider ner den....funkar normalt....ska senare köra till södra industriområdet....kommer till en rondell och kör naturligtvis fel där och tvingas vända ut tillbaka in i rondellen å ta rätt väg....får instruktion om att svänga höger ute på landsbyggden å vägen går i en serpentin genom en liten by....kör naturligvis återigen åt fel håll då det fanns ex antal vägar att välja på.....får instruktion om att köra ut på E6:an i norrgående och väntar på skyltar....står en men inte avstånd och jag tror såklart att den ska dyka upp snart.....2 km senare i vägrenen dyker den ääääntligen upp...lite senare påväg till utgångsstället för uppkörningen befinner jag mig i stan igen...påväg upp till 70 å ligger väl i 60 när den kvinnliga uppkörningstjejen säger påminner att här bara är 50...smyger ner gasen saaakta.

Tror problemet låg i att hon gav mig instruktioner typ km före själva händelsen vilket inte min körskolelärare gjorde!

Den stora fördelen att köra upp med körskolans hojar - allt sånt är fixat och då är det bara en själv det hänger på. :)

jag fick kortet trots att jag körde 50 på en 30 sträcka utanför en skola, nog fan borde du fått en chans till!

det fick jag också när jag tog A1 dock ;)

jag klandrar inte uppkörningsledaren (så mkt) det var mest min extrema otur!

Den stora fördelen att köra upp med körskolans hojar - allt sånt är fixat och då är det bara en själv det hänger på. :)

sant!

Last edited:
@pinku91:
Vilken satans otur! :gnissla
Bättre lycka nästa gång! :)

....ska senare köra till södra industriområdet....kommer till en rondell och kör naturligtvis fel där och tvingas vända ut tillbaka in i rondellen å ta rätt väg....får instruktion om att svänga höger ute på landsbyggden å vägen går i en serpentin genom en liten by....kör naturligvis återigen åt fel håll då det fanns ex antal vägar att välja på.....får instruktion om att köra ut på E6:an i norrgående och väntar på skyltar....står en men inte avstånd och jag tror såklart att den ska dyka upp snart.....2 km senare i vägrenen dyker den ääääntligen upp...lite senare påväg till utgångsstället för uppkörningen befinner jag mig i stan igen...påväg upp till 70 å ligger väl i 60 när den kvinnliga uppkörningstjejen säger påminner att här bara är 50...smyger ner gasen saaakta.

Tutlurad?

Svårt det där med hastigheter förresten, på min uppkörning för bil så svängde vi in på en liten väg. Jag missade såklart att kolla skylten, men jag misstänkte att det var 70. Men rädd för att kugga som man är så la jag mig mellan 50 och 70 :näsblod, vägen var ganska rak, så jag kände mig som någon dum fegis som inte våga hålla 70... kontrollanten sa som tur var inget och jag fick kortet.

Detta råkade inte vara i Örebro? Låter precis som han som kugga mig :huvet

Fan så surt :( Aja, bättre lycka nästa gång och hoppas du får en tid jättesnart istället då!

tråkigt, men borde inte den naturliga reaktionen varit att vrida till reserven redan när cykeln började sakta ner? Man tittar väl inte i tanken innan man slår över till reserven? När jag körde på körskola för många år sen var en av sakerna man skulle kunna att vrida över till resrven medan man körde.
Men som sagt trist ändå

Fan så surt :( Aja, bättre lycka nästa gång och hoppas du får en tid jättesnart istället då!

nu på onsdag så det var ju chill iaf :)

tråkigt, men borde inte den naturliga reaktionen varit att vrida till reserven redan när cykeln började sakta ner? Man tittar väl inte i tanken innan man slår över till reserven? När jag körde på körskola för många år sen var en av sakerna man skulle kunna att vrida över till resrven medan man körde.
Men som sagt trist ändå

jo det är nog sant, väldigt delvis mitt fel, men kändes jäävligt tungt alltså!

Last edited:
Pinku91, Ring tidsbokningen var 5 minut, jag gjorde det när jag blev kuggad på min uppkörning.
Vid dagens slut hade jag en tid 2 dagar senare, när jag började ringa var det tre månader tills nästa tid...

Edit, sorry såg inte ditt sista inlägg.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma