Skottland Tips

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej, verkar dra mot Skottland i år! Tar tacksamt emot tips av alla dess slag, att tänka på, sevärdheter m.m.
Kommer resa med flickvän och tält men sannolikt bo en del på B&B också.

Vad jag kan hitta är den smidigaste rutten dit idag att åka båt från Amsterdam - Newcastle?
Hur lång tid vill man vara där? Är där dyrt att bo / äta?

:yoparty
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Jag kan rekommendera att köra nv500 när du är i skottland. Bara att söka på nätet där det finns mycket att läsa om den rutten. Här kört den från bägge håll ett antal gånger.
Campingar och B&B finns det gott om så där brukar inte vara några problem.
Jag har ett par reseberättelser om Skottland på min hemsida. Kolla här Kan kanske finnas lite vägar o rutter att kolla på.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag kan rekommendera att köra nv500 när du är i skottland. Bara att söka på nätet där det finns mycket att läsa om den rutten. Här kört den från bägge håll ett antal gånger.
Campingar och B&B finns det gott om så där brukar inte vara några problem.
Jag har ett par reseberättelser om Skottland på min hemsida. Kolla här Kan kanske finnas lite vägar o rutter att kolla på.
Självklart redan smygtittat lite där :) Hela varvet runt svänger och är krokigt så det räcker där? Annars vad jag har förstått är det lite mer bergigt västerut?
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Självklart redan smygtittat lite där :) Hela varvet runt svänger och är krokigt så det räcker där? Annars vad jag har förstått är det lite mer bergigt västerut?
Kör du NV500 så kommer du att få tillräckligt av både kurvor o berg så det räcker hela sommaren.
Glöm inte att ta svängen ut till Appelcross så åker du på Storbritanniens högsta väg.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag kan rekommendera att köra nv500 när du är i skottland. Bara att söka på nätet där det finns mycket att läsa om den rutten. Här kört den från bägge håll ett antal gånger.
Campingar och B&B finns det gott om så där brukar inte vara några problem.
Jag har ett par reseberättelser om Skottland på min hemsida. Kolla här Kan kanske finnas lite vägar o rutter att kolla på.
Håller på att sträckläsa alla dina resor nu. Otroligt inspirerande läsning och jag blir så avundsjuk. :) Jag hoppas jag kommer få möjlighet till 4-5 dagars avstickare när barnen blir äldre.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tack för alla svar, får från många håll höra att man ska boka boende gärna flera månader i förväg. Men jag och tjejen är mer sugna på att vara lite spontana och ta tältet om det är en fin kväll och kanske dyka in i ett B&B om det är mycket knott / regnar. Är det möjligt att jobba så ens?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det möjligt att jobba så ens?
Kan det kallas för ett äventyr att ha allt förbokat och bestämt 6 månader i förväg?

T.ex. polarn och jag drog till Hannover-mässan CeBIT utan boende. Körde ut 1/2 mil utanför stan och hittade en restaurang och käkade. Det slutade med att vi fick bo hos restaurangägarens morsa - som flyttade in till sin son. Rejäl tysk früstück hos familjen. 1/4 mot vad ett hotell skulle kosta.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Kan det kallas för ett äventyr att ha allt förbokat och bestämt 6 månader i förväg?

T.ex. polarn och jag drog till Hannover-mässan CeBIT utan boende. Körde ut 1/2 mil utanför stan och hittade en restaurang och käkade. Det slutade med att vi fick bo hos restaurangägarens morsa - som flyttade in till sin son. Rejäl tysk früstück hos familjen. 1/4 mot vad ett hotell skulle kosta.
Haha! Vi har haft några situationer när det nästan skitigt sig helt med boendet, men det är klart med tält har man alltid boplats.
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Hej, verkar dra mot Skottland i år! Tar tacksamt emot tips av alla dess slag, att tänka på, sevärdheter m.m.
Kommer resa med flickvän och tält men sannolikt bo en del på B&B också.

Vad jag kan hitta är den smidigaste rutten dit idag att åka båt från Amsterdam - Newcastle?
Hur lång tid vill man vara där? Är där dyrt att bo / äta?

:yoparty
Körde NC500 för några år sedan och det blev en av våra bästa mc resor ever! 1 heldags regn på 18 dgr i England o Scottland!! Ett litet tips är att stanna till vid Falkirk Wheel. En "båthiss" mellan 2 kanaler.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top