Skotermotor i 250R?

skoteridioten skrev:
På chassiet står det ju kW klistrat på en lapp, även om man nu kanske ska ta det med en nypa salt..? Jag har iaf för mig att det står 71kW (97 hk) på min.
Dessutom bromsade polaren sin Pro X 440 -03 till ca 90 hk (på 98), så jag hade för mig att de låg där typ.

Vad är det de säger att snopron ska ha, drygt 117?! Låter helt otroligt i mina öron.

Det stämmer att 04an har annan variator, då den fick sin TEAM-sekundär då. Det gör ju naturligtvis stor skillnad på prestandan, mer än nån hk hit eller dit... (därför har jag en kitad TEAM påväg till min från andra sidan havet ;))

Antar att du rejsar då du har kört 440 i så många år? :)
Ja det stämmer, har tävlat sedan -00. Har dock bestämt mig för att lägga skoterhandskarna på hyllan i vinter. :( Det som står på chassit är bara till för när maskinen skall typas in. De brukar hålla ned effekten och säga att maskinen väger mer än vad den egentligen gör, allt för lägre försäkringpremie...
 
Teddy skrev:
Effektuppgifterna på skotermotorer, är de vevaxelhästar eller är de bakhjulshästar? Eller öhhh typ bandhästar eller larvfotshästar eller vad det nu heter på skoterspråk. Om det är bakhjulshästar så kanske variatorn snor förhållandevis mycket effekt jämfört med en vanlig växellåda och att man då kan räkna hem ett gång hästar om man använder en växellåda, eller? Om en Rotax 440 inte lämnar mer än dryga 100 hästar på veven känns det inte som om det är värt besväret att bygga något på en sådan då en vanlig TZ- eller RS-motor lämnar dryga 90 hästar.

För mig skulle vitsen med att trycka in en skotermotor i ett 250-chassie vara att få något Pitbulliknande monster. 130 hästar och halvtorr vikt på max 150 kg känns lagom.

Om måtten på 35+20 cm stämmer blir det väl i bredaste laget för ett 250-chassie? När jag var nere och slipade på kåporna nu i kväll slängde jag en blick på RS-motorn i min Honda och slogs av hur otroligt slimmad den är och vilka kompakta mått den har.

Tror att en parallelltwin blir för bred för vilket 250 racer chassie som helst och det är nog det största problemet.
Variatorn ska man ju slänga så fort man kna och fixa en riktig växellåda men då blir det till att CNC fräsa lite egna block/växellådshus och så är dte inet så enkelt och smidigt längre. Det finns nog anledningar till att denna kombination är så ovanlig för på idéstaidet är det klart lockande.
 
En optimal konstruktion vore Hondas NSR 500 V en 100 graders twin med 135 hk såldes väl som produktions racer.

ny-nsv500a1996.jpg
 
Visst såldes den som produktionräser men priset var aningen avskräckande
 
2ono skrev:
En optimal konstruktion vore Hondas NSR 500 V en 100 graders twin med 135 hk såldes väl som produktions racer.

Walter Roehrich heter en gubbe som byggt en intressant cykel, med en 500cc V-twin, chassiet är väl inte det hetaste, och motorn kunde ha mer pulver, men det är onekligen ett intressant initiativ.
 

Bifogat

  • p23.jpg
    p23.jpg
    24.7 KB · Visningar: 101
  • roehr1.jpg
    roehr1.jpg
    24.5 KB · Visningar: 72
  • rv500eng.jpg
    rv500eng.jpg
    107.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
Bikeboy500 skrev:
Walter Roehrich heter en gubbe som byggt en intressant cykel, med en 500cc V-twin, chassiet är väl inte det hetaste, och motorn kunde ha mer pulver, men det är onekligen ett intressant initiativ.

Påminner lite om Bimotas 500 v Due som aldrig vart någon hit där avgasrenings problem gjorde den till ett minne blott.
Men det var ett avancerat försök med fuel injektion, torrkoppling , öhlinare och smörjning via vxl låds olja istället för trad: bränsle/olje blandningen.

blok3t.jpg


bimstatt.jpg
 
2ono skrev:
Påminner lite om Bimotas 500 v Due som aldrig vart någon hit där avgasrenings problem gjorde den till ett minne blott.
Skillnaden är väl att man som privatperson inte ställs inför samma krav som en tillverkare som satsar på en global marknad.

Bygger man dessutom hojen för bana så är det ju inte mycket man behöver ta hänsyn till.
 
Neutral skrev:
Skillnaden är väl att man som privatperson inte ställs inför samma krav som en tillverkare som satsar på en global marknad.

Bygger man dessutom hojen för bana så är det ju inte mycket man behöver ta hänsyn till.

Det är sant men Bimota byggde 2 versioner en för bana och en för gata sannolikt inspirerad av Honda NSR500V och målsättningen var nog att visa att med innovativ teknik skulle 2T lanseras som en körbar hoj på gata.
 
Det är när man läser såna här trådar man slås av hur fantasilös och konservativ MC-branschen är. Radfyra fyrtakt i två olika storlekar, uppdatera vartannat år i en tröttsam följetong. Möjligtvis slänger vi in en twin nånstans. Var är alla V4:or? V3:or? V5?, Ovalkolvshojar? Tvåtaktare i alla möjliga konfigurationer?
 
2ono skrev:
Det är sant men Bimota byggde 2 versioner en för bana och en för gata sannolikt inspirerad av Honda NSR500V och målsättningen var nog att visa att med innovativ teknik skulle 2T lanseras som en körbar hoj på gata.
Synd att de inte hade ekonomin att genomföra det bara utan kroknade. Om Honda själv hade släppt en gatversion som de lovade så hade den säkert både fungerat och varit billigare.
 
Chris Ash skrev:
Det är när man läser såna här trådar man slås av hur fantasilös och konservativ MC-branschen är. Radfyra fyrtakt i två olika storlekar, uppdatera vartannat år i en tröttsam följetong. Möjligtvis slänger vi in en twin nånstans. Var är alla V4:or? V3:or? V5?, Ovalkolvshojar? Tvåtaktare i alla möjliga konfigurationer?
Jag tycker precis likadant. Svenska motorcyklister är dessutom ett ovanligt praktiskt och konservativt släkte. När jag bodde i norra Kalifornien körde jag ibland förbi det här stället och tittade på alla möjliga ekipage som körde förbi och stod parkerade. USA har ju berikats med ganska många modeller som vi aldrig fick i Europa och Sverige. Konstigt nog många mindre modeller i landet där bigger is better. Visserligen var inte deras motorkonfigration annorlunda än det man är van vid, men det var ändå kul att se hängivna motorcyklister på annat än fyrcylindriga 600, 750 eller 1000 cc sport- eller semisporthojar - som i Sverige. En modell som jag fastande speciellt för och som det är riktigt synd att Honda aldrig tog in i Europa var Hawk 650. Ett mycket nätt och kåplöst bygge med aluram, enarmad sving, 650 cc vattenkyld v-twin och kedjedrift. Men RC30-kåpor tävlade (och tävlar) man framgångsrikt med denna.

Men fick jag välja hade jag som du velat välja mellan två- eller fyrtakt och kanske även wankel. Tänk dig en V3-tvåtakt på 900 cc i ett chassie liknande gatmodellen NSR 250. Givetvis en brutal dräpare - men för bra för att vara sant uppenbarligen. Snyft...

Bilagor:

Honda Hawk 650
Honda CB-1 (400 cc)
Länk till underbar Honda-sida med ljud från olika motorer. Den som efter ett besök här fortfarande tycker att en R1:a låter spännande är bortom all räddning.
 

Bifogat

  • cb-1.jpg
    cb-1.jpg
    138.1 KB · Visningar: 117
  • hawk650.jpg
    hawk650.jpg
    139.9 KB · Visningar: 100
Bikeboy500 skrev:
Walter Roehrich heter en gubbe som byggt en intressant cykel, med en 500cc V-twin, chassiet är väl inte det hetaste, och motorn kunde ha mer pulver, men det är onekligen ett intressant initiativ.
http://www.roehrmotorcycles.com/
Han har startat ett företag som tillverkar en sporthoj nu, fast med fyrtaktsmotor. 152 kg och 120 hk.

Den nya motorn är cool, och svensktillverkad. Highland, en v-twin på 936cc. Jag tycker det häftigaste är att motorn bara väger 45 kg, det är nog ungefär så lite som en 440 skotermotor + växellåda skulle väga. Kolla kolven på näst sista sidan i den här artikeln.
 
Bearing skrev:
http://www.roehrmotorcycles.com/
Han har startat ett företag som tillverkar en sporthoj nu, fast med fyrtaktsmotor. 152 kg och 120 hk.

Den nya motorn är cool, och svensktillverkad. Highland, en v-twin på 936cc. Jag tycker det häftigaste är att motorn bara väger 45 kg, det är nog ungefär så lite som en 440 skotermotor + växellåda skulle väga. Kolla kolven på näst sista sidan i den här artikeln.
Någon som vet förmodat pris?
 
916-kopia med Highlander-motor är coolt.
Det är bara ett fel med den,
den ser ut som Grodan Boll framifrån:

rv1000rf21.jpg
 
Back
Top