Skoterkort nu när det är vinter!

Tidigare kunde man ta "förarbevis" för fyrhjuling och sedan köra snöskoter på det.

Är det fortfarande så kanske det blir lättare att hitta någon...
Det var samma förarbevis för fyrhjuling och snöskoter. Det är det inte nu.

Nu för tiden kan man inte göra det. Vilket kanske är en av anledningarna till de få utbildarna i Stockholm.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009-14.pdf?epslanguage=sv
3 kap. 6§: "Utbildningen ska genomföras på fordon av det slag som utbildningen avser och som är lämpligt för utbildningen."

Googlade mig till ett företag som tydligen har utbildningar, vid Berga Naturbruksgymnasium.

Ö-B:s Terrängtjänst
Sylvia Österberg
Västerhaninge
08-500 209 52
070-395 24 02

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Annars får du kontakt någon på Snofed, www.snofed.se , de kan nog svara på detta bättre.

Urs va hämskt! Hennes man som hade hand om det har precis gått bort :död :( Så ring inte dom!

Urs va hämskt! Hennes man som hade hand om det har precis gått bort :död :( Så ring inte dom!

Som GUW sade så kan man ta förarbevis för terrängfordon på fyrhjuling.

Det kan vara något att kolla upp.

EDIT: Tydligen funkar inte det längre. Illa.

Hur faan ska man någonsin kunna ta förarbevis om man bor i skåne eller något annat värdelöst ställe i södern då?

Som GUW sade så kan man ta förarbevis för terrängfordon på fyrhjuling.

Det kan vara något att kolla upp.

EDIT: Tydligen funkar inte det längre. Illa.

Hur faan ska man någonsin kunna ta förarbevis om man bor i skåne eller något annat värdelöst ställe i södern då?

Just därför man inte ska bo i skåne...:banana

är det problem att hitta någon i sthlm så köp en tågbiljett uppåt i landet. Oftast är kurserna på 1dag så får du hemskickat beviset.

Bump, måste man verkligen åka uppåt? Har hört rykten om allt annat än seriösa kurser, nån som kan tipsa om ett snabbt och smidigt sätt? Hittar bara tredagars kurser, köra kan jag redan, behöver bara kortetför att få hyra.

Edit: som vanligt hittar man svaret 2,4 minuter senare. .. norrtälje va närmaste

Last edited:
Bump, måste man verkligen åka uppåt? Har hört rykten om allt annat än seriösa kurser, nån som kan tipsa om ett snabbt och smidigt sätt? Hittar bara tredagars kurser, köra kan jag redan, behöver bara kortetför att få hyra.

Edit: som vanligt hittar man svaret 2,4 minuter senare. .. norrtälje va närmaste

Finns i Märsta med, men de behöver ett visst deltagarantal för att köra kursen, blev inget förra året... Men du får gärna dela med dig av infon om Norrtälje, vill ta den där lappen jag med ^^

Finns i Märsta med, men de behöver ett visst deltagarantal för att köra kursen, blev inget förra året... Men du får gärna dela med dig av infon om Norrtälje, vill ta den där lappen jag med ^^
roslagens trafikskola anordnar men samma där att de krävs några vet inte hur många dock men har ett gäng polare som e tagade me så ska ringa och höra efter så återkommer jag bär jag vet mer 2200 ska de vist kosta

Vi är ett gäng på firman som ska fixa detta i vinter!
De i märsta skall tydligen behöva minst 5st för att göra en kurs och vi är 7st :)

De i nortan hade tillräckligt många intresserade så de blir av men de vet inte när. Men de är en två dagars kurs med praktiskt inslag, vilket betyder att de måste va snö.. vilket betyder januari vilket betyder att jag inte är i landet...

Hur är upplägget i märsta?

Iom att de inte är nån uppkörning så borde man kunna skippa kördelen tycker jag då man ändå knappast lär sig köra på den timmen om man inte redan kunde det, men smc har väl en skoter falang..:tungan

Last edited:
De i nortan hade tillräckligt många intresserade så de blir av men de vet inte när. Men de är en två dagars kurs med praktiskt inslag, vilket betyder att de måste va snö.. vilket betyder januari vilket betyder att jag inte är i landet...

Hur är upplägget i märsta?

Iom att de inte är nån uppkörning så borde man kunna skippa kördelen tycker jag då man ändå knappast lär sig köra på den timmen om man inte redan kunde det, men smc har väl en skoter falang..:tungan

Likadant, man måste visa att man kan hantera skotern - svänga, backa, trycka på play och så... Ta en långhelg i riksgränsen om någon vecka?

När ämnet är på tapeten passar jag på att fråga om någon kan tipsa om ett bra ställe att ta kort kring Sundsvalls-trakten? Tänkte passa på nu när jag ändå bor i norr.

Utöver körskolorna har jag förstått att det går att ta hos vissa klubbar men det är svårt att veta vad som är vettigt.

Likadant, man måste visa att man kan hantera skotern - svänga, backa, trycka på play och så... Ta en långhelg i riksgränsen om någon vecka?
En polare i sthlm fick köra upp på fyrhjuling, så det verkar ju inte spela så stor roll.

En polare i sthlm fick köra upp på fyrhjuling, så det verkar ju inte spela så stor roll.

Tror det där är ändrat, f r o m årskiftet (12-13) så är det två olika förarbevis (ett för terränghjuling och ett för snöskoter).
Det står iaf två olika på mitt förarbevis (jag fick båda då jag tog förarbeviset för fyrhjuling 2009).

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026