Skor vid uppkörning

auraDiiN

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Hoj
Kawasaki er5 -98
Taget från mc-jakten.se.

Utrustning

Hjälm
Skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material
Kraftiga stövlar eller kängor
Handskar
Ryggskydd

Det där med skorna...

Finns det smidiga mc-skor eller är det typ crosstövlar som gäller? :P
Och ryggplattan, duger biltemas (ska vara bra enligt tester), har haft när jag kört cross men tänkte om man ska ha speciellt till väghoj?

Finns ett herrejössesstort utbud av mc-skor. Köp ett par godkända så är du safe.
Biltemas ryggskydd duger, men det finns mycket skönare.

Så länge de är godkända så kan de inte gnälla.

Jag kom dit i mina A* skor som går precis över anklen typ, de gnällde lite och sa att de kan inte va godkända etc "Du kommer ju bryta smalbenet om du krashar"

Jag sa att det kommer jag oavsett... De är godkända.

De va inte superglada över de men det gick igenom ;D

Det är fotleden du vill skydda. Smalbenet är lättare och fixa! ;)

mYOe2QIzz0ri8vGVeiDt1aw.jpg

Jag klämde o kände på biltemas stövlar , tycker det var som en gummistövel över hela foten.
Blev ett par fjolårets stövlar på Lellesmc till bra pris , dock dyrare än biltemas men känns säkrare.
Blev ett par tcx s-r1 ,

Jag som är en snål jävel har handlat mycket bra grejer begagnat på Blocket, glöm inte att kolla där.

Fast å andra sidan vet jag att när man precis börjat köra hoj är ju inköp av alla coola utrustningsdetaljer halva nöjet (det hinner bli många hjälmar och stövlar med tiden, så köp gärna bra grejer från börja istfr billiga prylar du inte blir helt nöjd med) :tummenupp

Som loccone säger, du kan hitta mkt bra begagnad. köp hjälm ny helst, inte bara för garantin att den inte är tappad men även att en hjälm anpassar sig efter huvudet på personen som har den, för att en hjälm skall skydda bäst skall den passa ditt huvud så bra som möjligt, därför man skall köpa en så trång hjälm man kan få på skallen utan att de gör ont när man har den. Då kommer den med tiden o forma sig efter ditt huvud och på så sätt röra sig så minimalt som möjlig om oturen skulle vara framme.

polaren hade biltemas stövlar o han sa att det var rent skräp. gick sönder efter ett par månader.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!