Skonsam hjälm räddar skallen på mc-förare

lät ju bra, men statistiken om döda motorcyklister i Sverige var väl fel? Det var väl inte 57 som dog? Och nästan hälften av dom var väl UTAN hjälm? lr?

57 känner jag igen så det stämmer nog. Att hälften skulle kört utan hjälm minns jag inte, det tror jag inte heller. Det va en hel del dock på fyllan utan hjälm, men inte hälften.

HanneZ skrev:
57 känner jag igen så det stämmer nog. Att hälften skulle kört utan hjälm minns jag inte, det tror jag inte heller. Det va en hel del dock på fyllan utan hjälm, men inte hälften.

aja, minnet sviker, men det var ändå många som inte hade hjälm vill jag minnas...

Har för mig att det var en stor del som inte använt hjälmen på rätt sätt. Inte knäppt den osv.

Låter som en klockren uppfinning! Och att hjälmen skulle kosta 200 kr mer än en konventionell mc-hjälm gör saken inte sämre.
Men det som fårvånar mig något fruktansvärt är att inte någon hjälmtillverkare har nappat på idén! De borde ju bråka om patent på den uppfinningen! :confused:
Den skulle ju gå åt som smör.....jag skulle defenetivt köpa den och jag tror att de flesta skulle göra samma sak!

Intressant ... men jag undrar, hur mycket rör sig ytterskalet?
Om det rör sig mycket, vart tar det vägen?
Är det en engångsrörelse eller fjädrar ytterskalet tillbaka och klarar studsar mot underlaget?

Hoppas de tänkt på så många eventualiteter som möjligt och att den kommer ut på marknaden och är bättre än konventionella hjälmar.

Lion skrev:
Låter som en klockren uppfinning! Och att hjälmen skulle kosta 200 kr mer än en konventionell mc-hjälm gör saken inte sämre.
Men det som fårvånar mig något fruktansvärt är att inte någon hjälmtillverkare har nappat på idén! De borde ju bråka om patent på den uppfinningen! :confused:
Den skulle ju gå åt som smör.....jag skulle defenetivt köpa den och jag tror att de flesta skulle göra samma sak!

App-app-app! Den kostar 200 kr mer att tillverka. Gör väl närmare en tusing till konsument? Kanske inte spelar så stor roll för att rädda skallen, men ändå...

Stortryne skrev:
App-app-app! Den kostar 200 kr mer att tillverka. Gör väl närmare en tusing till konsument? Kanske inte spelar så stor roll för att rädda skallen, men ändå...
Joo, det har du visserligen rätt i, men skulle inte du betala ~1k mer för en hjälm som minskar skadorna på knoppen i 2/3 av alla fall?
Men jag kom att tänka på en sak......de kan väl inte forma hjälmen aerodynamiskt, eftersom den måste ha en rund form för att glidskiktet ska fungera optimalt? Eller har jag helt fel?
:va

Dom flesta som vill ha en bra hjälm köper ju en för runt 5-6000 tusen, dom personerna lägger nog ner en tusing till utan problem.

elwe skrev:
Intressant ... men jag undrar, hur mycket rör sig ytterskalet?
Om det rör sig mycket, vart tar det vägen?
Är det en engångsrörelse eller fjädrar ytterskalet tillbaka och klarar studsar mot underlaget?

Hoppas de tänkt på så många eventualiteter som möjligt och att den kommer ut på marknaden och är bättre än konventionella hjälmar.

Nä men hejsan!

Jag kommer mkt väl ihåg den fina gamla racinghjälmen som Du visade i Ditt garage!! Den som var nyaste nytt en gång i tiden och som studsade så fint mot betong-golvet!! Håller med Dig om att det är bra att man kommer underfund med vad som egentligen är bra.... resp. livsfarligt!!
Tina/ :hjälm

Lion skrev:
Joo, det har du visserligen rätt i, men skulle inte du betala ~1k mer för en hjälm som minskar skadorna på knoppen i 2/3 av alla fall?
Men jag kom att tänka på en sak......de kan väl inte forma hjälmen aerodynamiskt, eftersom den måste ha en rund form för att glidskiktet ska fungera optimalt? Eller har jag helt fel?
:va

Yttre skiktet kan ju vara olika tjockt, så att hjälmen blir aerodynamisk, och sen är hjälmen klotrund inuti så att säga!

hmmm... tveksamt om det skulle fungera, visst lite kanske. Men problemet sitter ju innan för skallen.. dvs hjärnan ligger löst innanför skallbenet och den slår emot på insidan , både i fram och bakvägg vid en krasch.. så mjaaaa :va

ambulans skrev:
hmmm... tveksamt om det skulle fungera, visst lite kanske. Men problemet sitter ju innan för skallen.. dvs hjärnan ligger löst innanför skallbenet och den slår emot på insidan , både i fram och bakvägg vid en krasch.. så mjaaaa :va

Först tänkte jag att du menade att problemet satt i skallen på dom som kraschar... (dvs singelolycka på 70-väg, perfekta förhållanden och kurva) :rolleyes:

Visst, det är ingen universallösning, men det torde ju göra mer nytta än skada, och då får det gärna sitta i min hjälm också! :)

Annars kanske airbags skulle funka? :va :D

Mycket bra initiativ! :tummenupp
Jag tror nog att KTH-folket vet vad dom sysslar med.

EDIT: I många krascher där hjälmen tar i vägbanan borde det vara en stor fördel med ett ytskikt som kan röra på sig lite, och på så sätt tar upp en, beroende på infallsvinkel, hyfsat stor andel av energin i nerslaget. För en tusing extra hade jag köpt en sån hjälm istället för en vanlig. :)

Last edited:
Här är svaret på varför en airbag inte funkar... dvs man kastas av hojen...
och det som står under " det löser inte problemet" är ju exakt sanningen...

– De tror att de är odödliga och när de krockar i höga hastigheter finns ingen airbag i världen som rädda dem, säger Thomas Carlson.

det gäller även hjälmen, det finns ingen hjälm i världen som skyddar dig , det är den bistra sanningen. Enda hjälpen är sänkt hastighet.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,696393,00.html

undrar hur jag ska få er att förstå att bara för man har hjälm så betyder inte det att allt e lugnt..... Man löper en oerhörd risk att avlida, trots hjälm !!

Last edited:
ambulans skrev:
undrar hur jag ska få er att förstå att bara för man har hjälm så betyder inte det att allt e lugnt..... Man löper en oerhörd risk att avlida, trots hjälm !!

Jag inbillar mig friskt att om jag klotar i bra fart så kommer skallen vara ganska intakt, långt efter att inre organ krossats/lossnat, lungor punkterats, hjärnan lekt studsboll och nacken gått av. :( Det intressanta vore väl något som skyddar hela kroppen, så att inte huvudet kan svänga fritt, smällen inte blir stenhård osv.

ambulans skrev:

..och vad exakt vill du säga med det? Att det inte är någon idé att fortsätta utvecklingen av hjälmarna? :va Eller vill du få oss att sluta köra hoj?

PacMan skrev:
..och vad exakt vill du säga med det? Att det inte är någon idé att fortsätta utvecklingen av hjälmarna? :va Eller vill du få oss att sluta köra hoj?

exakt vad jag vill säga med det är att ha ingen övertro på skydden. Man bryter vartenda ben i kroppen och får skallskador trots skinnställ,hjälm,ryggskydd och vad man nu har på sig...
Klart som 17 att allt ska utvecklas framåt.. men en sak återstår att utveckla, och det är att hjärnan ligger löst innanför skallbenet. och så länge den gör det så kommer man att få skallskador om man drar skallen i gatan. om man så har en hjälm i storlek som globen med fullständig vadering på insidan, så löser det allafall inte problemet...

vill inte få någon att sluta åka hoj, jag vill få folk att sluta dö, eller att bli gravt invalidiserad Men det trodde jag va självklart !!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing