Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
skyfarter skrev:
HanneZ skrev:57 känner jag igen så det stämmer nog. Att hälften skulle kört utan hjälm minns jag inte, det tror jag inte heller. Det va en hel del dock på fyllan utan hjälm, men inte hälften.
Lion skrev:Låter som en klockren uppfinning! Och att hjälmen skulle kosta 200 kr mer än en konventionell mc-hjälm gör saken inte sämre.
Men det som fårvånar mig något fruktansvärt är att inte någon hjälmtillverkare har nappat på idén! De borde ju bråka om patent på den uppfinningen!![]()
Den skulle ju gå åt som smör.....jag skulle defenetivt köpa den och jag tror att de flesta skulle göra samma sak!
Joo, det har du visserligen rätt i, men skulle inte du betala ~1k mer för en hjälm som minskar skadorna på knoppen i 2/3 av alla fall?Stortryne skrev:App-app-app! Den kostar 200 kr mer att tillverka. Gör väl närmare en tusing till konsument? Kanske inte spelar så stor roll för att rädda skallen, men ändå...
elwe skrev:Intressant ... men jag undrar, hur mycket rör sig ytterskalet?
Om det rör sig mycket, vart tar det vägen?
Är det en engångsrörelse eller fjädrar ytterskalet tillbaka och klarar studsar mot underlaget?
Hoppas de tänkt på så många eventualiteter som möjligt och att den kommer ut på marknaden och är bättre än konventionella hjälmar.
Lion skrev:Joo, det har du visserligen rätt i, men skulle inte du betala ~1k mer för en hjälm som minskar skadorna på knoppen i 2/3 av alla fall?
Men jag kom att tänka på en sak......de kan väl inte forma hjälmen aerodynamiskt, eftersom den måste ha en rund form för att glidskiktet ska fungera optimalt? Eller har jag helt fel?
![]()
ambulans skrev:hmmm... tveksamt om det skulle fungera, visst lite kanske. Men problemet sitter ju innan för skallen.. dvs hjärnan ligger löst innanför skallbenet och den slår emot på insidan , både i fram och bakvägg vid en krasch.. så mjaaaa![]()
ambulans skrev:undrar hur jag ska få er att förstå att bara för man har hjälm så betyder inte det att allt e lugnt..... Man löper en oerhörd risk att avlida, trots hjälm !!
ambulans skrev:undrar hur jag ska få er att förstå att bara för man har hjälm så betyder inte det att allt e lugnt..... Man löper en oerhörd risk att avlida, trots hjälm !!
PacMan skrev:..och vad exakt vill du säga med det? Att det inte är någon idé att fortsätta utvecklingen av hjälmarna?Eller vill du få oss att sluta köra hoj?
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |