Tårgas är åtminstone hyfsat effektivt, sula in en tårgasgranat i ett rum så händer antagligen inte mycket där inne. Visst, gärningsmannen kan ju försöka skjuta på måfå om han över huvud taget lyckas hantera vapnet medan han håller sig från att hosta, snora, snuva och gråta okontrollerat... Men ja, efter ett andetag eller två i ett rum fyllt med tårgas så gör du inte mycket mer än så. Ögonen är i princip omöjliga att hålla öppna så sikta på någon lär du inte kunna, möjligtvis kan du ha tur och träffa med rena chansskott men jag tror inte du kan verka effektivt med ögonen fulla av tårgaskristaller. Det är iallafall min personliga erfarenhet.
Visst, de civila i rummet kanske inte precis har en trevlig stund under tiden men bättre det än att ta en kula. man återhämtar sig absolut fullt. Risken för vådaskott är väl desto större om nu gärningsmannen får för sig att tömma magasinet på måfå däremot...
Nu är det många år sedan, men de gånger jag skjutit med gasmask på var det inte helt enkelt pga glaset i maskens utformning. Kanske finns bättre grejor nu.