Behovet av vapen är inte så stort hos trafikpoliser. Vapnet har en viss avskräckande effekt och ett visst skydd. Mc-poliser jobbar ofta ensamma. Andra två och två.Trafikpoliser kan alltså med fördel sluta bära vapen så har samtidigt antalet vapen i samhället minskat med flera tusen.
Det är bättre att skollärare som önskar får licens att bära vapen ifall de i övrig uppfyller en rimlig kravspec.
Polisen i Norge är obeväpnad. En trafikpolis blev skjuten till döds i Norge för några veckor sedan. De har såklart beväpnad polis också.
Det är samma sak i England, obeväpnad polis och beväpnad polis finns också.
Tidigare hade varken Kustbevakningen eller Tullen rätt att bära vapen Det har de nu. KBV jobbar ofta underbemannade långt ut i skärgården. Lång framkörning i krisläge.
Tullens beslag värda miljoner och ligor med gott om vapen. Tullarna är visserligen chanslösa om en situation uppstår. Hur skjutkåta tror ni tullarna är? Står det i deras uppdaterade arbetsbeskrivning att de ska försvara beslag med sitt liv tro.
Jag har ofta undrat hur trafikpoliser kan närma sig min bil helt oskyddat rakt från sidan. Låter mig, vill att jag ska, stoppa in högerhanden innanför jackan.
-Körkort och nykterhetskontroll.
Visserligen är det det samhälle jag vill ha. Man skjuter inte på poliser. Man kör inte full. Man ska ha körkort. Sätt dit pundare och rattfyllerister men var lite försiktiga.