Ja, det är ju inte bara att gå in och lösa problemet. Gärningsmannen har inte lysande kläder eller en blinkande röd romb ovanför huvudet. Ska man skjuta alla som verkar överstressade? Eller alla som är för lugna? Alla som går mot polisen, eller alla som springer bort? "Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well-disciplined VC!" Tänk om någon har ett eget vapen (oavsett om det är ett handeldvapen, golvmopp eller en kniv från slöjden) och tänkte jaga gärningsmannen, nödvärnsrätt osv, ska polisen skjuta denne också?
Ska vi prata rent skytte så ska man ju också ha rent skottfält, ingen framför, ingen bakom. Eller är det ok att kulan går igenom gärningsmannen och sätter sig i huvudet på någon bakom? Är sidoskador något man får räkna med, eller ska det till varje pris undvikas?
Strid i bebyggelse är dessutom jävligt svårt, i synnerhet när den man jagar bara är en av alla som rör sig i miljön. Nu hade gärningsmannen väl dessutom lagt ut rökridåer, vilket gjorde det ännu svårare.
Jag var inte där, jag kan inte säga om det var rätt eller fel beslut att avvakta, men jag har full förståelse för att det rådde viss tveksamhet.