Skolarbete/regelbundna körkortskontroller

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände
Vänder mej nu till forumet där allt finns.

Ska argumentera om ett ämne i svenskan. Jag valde att argumentera för regelbundna "körförmågekontoller" efter 55.

Lägg upp åsikter, filmer på olyckor, fakta ja vad som helst.

Brainstorma på :tummenupp

Jag tycker personligen att alla som fick MC kortet i present tillsammans med B kortet ska genomgå en körförmåge kontroll. Då dom är bland dom största olycksgrupperna vad det gäller MC olyckor.

Vänder mej nu till forumet där allt finns.

Ska argumentera om ett ämne i svenskan. Jag valde att argumentera för regelbundna "körförmågekontoller" efter 55.

Lägg upp åsikter, filmer på olyckor, fakta ja vad som helst.

Brainstorma på :tummenupp

kolla på danielson mycket bra exempel på regelöbunden kontroll av körförmågan (rondellen):tungan

Du kunde ju då sagt det till mej då vi sitter brevid varandra:huvet

2847310 Jag tycker personligen att alla som fick MC kortet i present tillsammans med B kortet ska genomgå en körförmåge kontroll. Då dom är bland dom största olycksgrupperna vad det gäller MC olyckor.
Det där stämmer inte alls med den senaste statistiken jag sett.

Det där stämmer inte alls med den senaste statistiken jag sett.

i vilket fall som helst så skulle det ju säkerligen rädda liv/hindra skador i vilket fall som helst - känns logiskt att dom ska genomföra någon sorts kontroll innan dom drar wheelies med sina rullande gynekologstolar i städerna...

va fan det är ju bara mina klasskompisar som svarar

du får nog ha lite tålamod och vänta med än en kvart på att svar ska komma :P

2847336 Jodå gammal gubbar med understyrda chromslädar smäller för jämnan. Enligt den statestiken jag sett är typ 50+ den näst största olycksgruppen på MC.
Okej... antar att ni inte sitter på svenskalektionen :gnissla

Snittåldern låg runt 30 senast jag kollade.

Jodå gammal gubbar med understyrda chromslädar smäller för jämnan. Enligt den statestiken jag sett är typ 50+ den näst största olycksgruppen på MC.

I skaderisk per motorcykel så är de klart underrepresenterade jämfort med tex under 30 år på sporthoj. Det är bara det att det är så många fler äldre på glidarhoj än yngre på sporthoj.

Men en bra körkostrutbildning är väl alltid bra. Jag tycker att man ska göra personlighetstester på alla som tar körkort. Unga killar med "Vafanglorupå"-mentalitet är ju rätt självmarkerande i olyckstatistiken...

/J

Last edited:
Jodå gammal gubbar med understyrda chromslädar smäller för jämnan. Enligt den statestiken jag sett är typ 50+ den näst största olycksgruppen på MC.

Du tolkade den nog lite fel, läs om statistiken i matte B framförallt avsnittet om vilseledande statistik....

Snabbast ökning bland skadorna har dem men inte flest/utövare där ligger sporthojsåkare 20+ på en trygg förstaplats....

Sen är det skrämmande när man ser kromslädeåkare som tar 100m på sig att brosa från 70 då de inte kan få stopp på skrotet pga bristande bromsteknik.

Skulle jag argumentera för detta så skulle jag snarare skjuta in mig på den medicinska biten med försämrad syn/reaktion etc och avsaknad av utbildning för de som fått sitt A.Unga kör mer, snabbare och farligare än äldre det krävs att man är lobbyist för att tro något annat.

Last edited:
Varför börja vid 55?
Varje gång detta ämne diskuteras, så yttrar sig någon PROare om "åldersdikriminering".
Som jag skrivit i en tidigare tråd:
Körkotet förnyas var tionde år.
Varför inte kräva en hälso/syntest och ett körprov vid varje förnyande?
Skulle sortera bort de värsta rötäggen.
Vad gör det om man får lägga en tusing var tionde år på att behålla körkortet?
Kraven för att TA körkort tycker jag är ganska höga.
Med all rätt!
Men sedan har man det i praktiken på livstid.
Skumt...

Läkare har både skyldigheter och möjligheter att bedöma om en patient bör fortsätta köra eller inte, rätt onödigt att göra det obligatoriskt. På KS finns särskilt enhet för sånt, Trafikmedicinskt centrum.

Sen spelar det inte så stor roll om körkortet dras in, när patienten ändå inte kommer ihåg det och kör ändå. Det är ganska vanligt på avdelningen där jag jobbar tyvärr.

Läkare har både skyldigheter och möjligheter att bedöma om en patient bör fortsätta köra eller inte, rätt onödigt att göra det obligatoriskt. På KS finns särskilt enhet för sånt, Trafikmedicinskt centrum.

Sen spelar det inte så stor roll om körkortet dras in, när patienten ändå inte kommer ihåg det och kör ändå. Det är ganska vanligt på avdelningen där jag jobbar tyvärr.

Visst läkarna SKALL bedömma lämplighet för körkort men av vad jag har läst så är det ytterst få fall där KK verkligen dras in då läkarna väljer att inte rapportera.Läkarna klagar på att det skadar patientrelationen då folk skulle underdriva sina besvär för att inte få kortet indraget.

Obligatorisk hälsoundersökning efter 55 likt det man har för högre behörigheter C D etc borde införas även på A och B körkort...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg