Skolarbete om Roadracing!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hej!

Jag ska göra en presentation nu i skolan och då tänkte jag att det skulle vara kul att göra ett arbete om Roadracing.
Så nu vänder jag mig till er eftersom jag själv inte har speciellt stor kunskap inom detta ämnet.

Jag hade tänkt ta upp det mest allmänna om roadracing och lite om de bästa förarna.

Några frågor som jag skulle vilja ha svar på är:

Vad har ett team med sig till en tävling? Hur mycket reservdelar, däck osv.
Vad får man göra med motorcyklen? Effekt m.m
Vilka är de största tävlingarna inom roadracing och vilken är den mest prestigefyllda?
Lite historia bakom roadracingen.
Bra hemsidor med information om roadracing.
Vad är störst i Sverige och vem är Sveriges bästa?

Kom gärna med förslag på vad mitt arbete ska innehålla utöver detta.
All information uppskattas.

Tack på förhand! :)

Många frågar svarar på två iaf efter som det är säng dax

Bäst i sverige är i mini ögon Christer Miinin

Mest Prestige är det i Moto GP med rossi och killarna

sen kan du hitta mycket på www.Roadracing.se

Last edited:
Christer Miinin heter han (Svensk mästare i Superbike 2003-2005). Om man räknar med dom svenskar som kör utomlands så måste ju Johan Stigefelt i SuperSport 600 VM vara den som i alla fall rankas överlägset högst, han är väl enda svensken som är ordinarie vm förare i roadracing..och med ett eget team dessutom..kolla på www.stiggy.com

Last edited:
moroder skrev:
Christer Miinin heter han. Om man räknar med dom svenskar som kör utomlands så måste ju Johan Stigefelt i SuperSport 600 VM vara den som i alla fall rankas överlägset högst, han är väl enda svensken som är ordinarie vm förare i roadracing..och med ett eget team dessutom..kolla på www.stiggy.com

Handlar väl mer om Ekonomi där men visst johan är snabb riktigt snabb men som sagt min personliga favorit är christer

skulle va kul att se dom fajtas någongång har väl aldrig hänt

ps Christer kör ju vm nu 2006 med ;)

go natt

Jag tycker inte Cralle (Christer Lindholm) och Fredde Watz är att förglömma, heller. :)

Det är en ganska intressant skillnad mellan svensk RR och den internationella, inte minst vad gäller just prestigen. Här är det ju i princip bara hojfolk som ens känner till RR, så säger man att man sysslar med det möts man bara av tomma blickar.... :skrämd

Generellt så börjar man köra i de lättare klasserna när man är ung och avancerar uppåt. Det finns ju någon knatteserie för 50 cc och från 12 år (inte helt säker på det).

www.motogp.com

Inom Moto GP så ör det 125 cc --> 250 cc --> Moto GP (990 cc) det är till och med så att det finns övre åldersbestämmelse inom 125 och 250 (vet inte hur gammal man får vara men det är typ 25 år tror jag).

Där är det Moto GP som är störst och genererar mest pengar. Det kan du också nänma att det handlar inte om att bli roadracingförare o tjäna pengar... Iaf. i Sverige - Vinstpengarna 1:a plats för en tävling räcker ungefär till en uppsättning däck (de som kör gör kanske av med tre uppsättningar under en racehelg. :huvet = Måste ha sponsorer!

En Moto GP hoj har typ 220 hk på bakhjulet (lägg på 10-15 % så får du motoreffekten) och får minst väga 145 kg (de flesta ligger där omkring). :tummenupp På vissa banor så kommer de upp i hastigheter på över 340 km/h (verklig hastighet). Sjukta effekthojan med brutala bromsar som de nästan aldrig kan gasa fullt med - går på bakhjulet då även på 6:an. :fart

De värsta gathojarna idag har 180 hk (i motorn) och väger 160 kg. Dessa går upp mot 300 km/h

Lycka till

Åldersgränserna för GP är:

125cc
15-28år ( nya förare får max vara 25år, gäller både som wildcard eller ordinarie)

250cc
16-50år

MotoGP
18-50år

Sveriges bästa genom tiderna borde väl vara Kent Andersson, han tog i alla fall 2 VM i 125 cc...

stoooffe skrev:
Tack för alla bra svar! :tummenupp
Kommer att ha mycket nytta av denna informationen. :)

Ni får gärna fylla på med mer information och tips på vad jag ska ha med i arbetet.
Glöm inte att lägga upp ditt färdiga arbete här sen, så vi får läsa det. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back