Skolarbete Isle of Man

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
KTM 660 SMC -04
Hej alla!

Ska göra ett skolarbete i skolan och valde Isle of Man, såklart för det berömda Rejset!

Men antingen är jag lat eller så finns det helt enkelt inte särskilt mycket info om det jag ska prata om, därför tar jag hjälp av er!

Kan tänka mig att en del av er varit just där och kollat in tävlingen, och då kanske vet lite om hur det är där? Nån av er kanske tillochmed bott där?

De rubrikerna jag har är följande:

Alkohol konsumtion och attityd

Hur dricks det där? Starköl till jobblunchen? Folk stupfulla på helgerna eller mest salongsberusade? Hur dricker ungdomarna och när börjas det?

Dricks

Är dricks viktigt att ge? Är det som i Staterna eller inte lika hårt? Hur är det egentligen?! Hur många procent siktar man på?

Ät-tider och mat

När äter man frukost, lunch och middag? Är det vanligt med mellanmål? Fika? Förmiddagskaffe? När äts middagen? Är det mitt i natten som i Spanien eller 6,7,8 som i Norden?

Vad äter man? Finns det någon "Nationalrätt"? Finns det många snabbmatställen? Är kvaliteten viktig? Stora portioner?

Främlingsbemötande

Hur är invånarna mot turister och främlingar? Är det lätt att få hjälp, med t.ex. vägbeskrivningar eller annan information? Hur är det att flytta dit och bosätta sig, svårt att komma in i samhället?

Platser att besöka

Vad måste man se? Förutom hojtävlingarna då! Några monument eller gamla dammiga hus som utmärker sig? Något annat häftigt? Stora berg? Djupa sjöar? Långa hus? Motorcykelmuseum?

Kollektivtrafik

Finns det någon slags kollektivtrafik? Bussar, båtar, tåg? Hur är vägarna? Är det dyrt att köra bil?(Avgifter, bensin o dyl.) Finns det trottoarer att gå på och är det lätt att gå runt? Hur är städerna? Om det finns några :va

Tack på förhand :tummenupp

Den enda jag vet är att det utanför tätorterna är fri fart som gäller. Kolla Top Gear. De maler på ganska bra om det fantastiska, politiska läget på ön.

Är inte vitsen med att göra ett skolarbete att man undersöker/tar reda på saker själv? Inte fan ska vi sitta och fylla i dom punkterna och skriva ditt arbete.

Skulle säga att vitsen med ett skolarbete är att undersöka och ta reda på fakta, för att sedan skriva om det till ett eget arbete. Om den infon jag behöver inte finns på nätet, så får jag ta reda på den på något annat sätt. T.ex. fråga någon som vet, någon som varit där!

Det var lite det som var meningen med den här tråden...

Och vet du ingenting om Isle of Man, så behöver du inte skriva i tråden. Du skitar bara ner :krama

Är inte vitsen med att göra ett skolarbete att man undersöker/tar reda på saker själv? Inte fan ska vi sitta och fylla i dom punkterna och skriva ditt arbete.

Det är den nya sortens skolarbete, 24timmar innan kollar man på nätet om man kan sno något rakt av på någon av dom sidor som är dedikerade till det (nej, jag tänker inte lägga upp adressen).

Kan man inte det så frågar man på närmsta nätforum.

Den egna arbetsinsatsen blir lite copy/paste och en framsida med lite snygga bilder.

Men sånt märks sen när det riktiga arbetslivet börjar, då man inte kan få jobbert gjort av ett nätforum längre...

Okej, jag får väl spara pengar till en resa då så jag kan åka dit och ta reda på det själv...

Det är den nya sortens skolarbete, 24timmar innan kollar man på nätet om man kan sno något rakt av på någon av dom sidor som är dedikerade till det (nej, jag tänker inte lägga upp adressen).

Kan man inte det så frågar man på närmsta nätforum.

Den egna arbetsinsatsen blir lite copy/paste och en framsida med lite snygga bilder.

Men sånt märks sen när det riktiga arbetslivet börjar, då man inte kan få jobbert gjort av ett nätforum längre...

Okej, jag får väl spara pengar till en resa då så jag kan åka dit och ta reda på det själv...

ELLER, så går du till närmsta bibliotek.
ELLER, så lär du dig söka på internets och kombinerar det med lite sunt förnuft och källkritik
ELLER, så går du och drar något gammalt över dig och surar.

Valmöjligheterna är oändliga.

Skulle säga att vitsen med ett skolarbete är att undersöka och ta reda på fakta, för att sedan skriva om det till ett eget arbete. Om den infon jag behöver inte finns på nätet, så får jag ta reda på den på något annat sätt. T.ex. fråga någon som vet, någon som varit där!

Det var lite det som var meningen med den här tråden...

Och vet du ingenting om Isle of Man, så behöver du inte skriva i tråden. Du skitar bara ner :krama
Jag googla 1 minut. Hitta tillräckligt där för att enkelt slänga ihop två sidor "arbete".

Lär dig leta och sluta gnäll.

Testa att maila deras turistservice, de brukar kunna svara på såna frågor. Betydligt enklare och mer exakt än andra-, trejde- och fjärdehandsinformationen som cirkulerar på ett forum som det här.

Jag hittade info för att skriva flera sidor, men inte ett skit om vissa av de områden jag måste skriva mitt arbete om, t.ex. hur mycket folk dricker under olika tider på dygnet eller vilken attityd invånarna har. Eftersom du engagerar dig så mycket i mitt lilla projekt så kan du ju lika gärna leta upp den infon, eller sluta skriva här.

Den enda som har gnällt är du, jag har bara ställt en fråga, inte krävt att någon skall svara på den. Och är det så att du bara gillar att jävlas med folk så kan du säkert hitta roligare ställen att göra det, vid macken med de tuffa grabbarna med AM kort kanske...

Kul när folk bryr sig så mycket när man försöker åstadkomma något :tummenupp

Jag googla 1 minut. Hitta tillräckligt där för att enkelt slänga ihop två sidor "arbete".

Lär dig leta och sluta gnäll.

imaster: Tack så mycket!:banana

Jag googlade "Isle of Man" + "Alcohol consumption" och det första jag fick var en utförlig studie av alkoholvanorna. Eftersom du tydligen minst är 16 så ta lite eget ansvar och sluta lipa här. Skillnaden på sporthoj och din fröken är att de flesta av oss lever i verkligheten och vet vad som krävs.

Stop whining and suck it up!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...