Skola/kurser för att köra på bakhjulet?

cortex42

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N 2008 + Husaberg FE350 2013
https://www.stuntandwheelieschool.com

Någon som vet om det finns något liknande i Sverige?

Har hört rykten om att det var något på gång men de var rätt vaga.

Hade varit stört kul att få gå en sådan kurs och labba ordentligt med balansen etc. :)
 
Var det inte nån som ville starta nån stuntskola och skrev nån tråd om det ?
 
Tackar!!

Men efter att ha läst den tråden verkar det ju inte direkt lovande att det skulle bli något tyvärr.

Ingen som råkar ha en wheelie-trainer-rigg ståendes som de vill sälja för en billig penning? Alt hyra ut? ;)
 
Du ser att äga en FE350.. Bättre hjälpmedel kan du inte ha, ny plast kostar som en 1/4 kurs skulle kunna göra. :D

Det är bara börja träna så kommer det av sig själv, finns garanterat bra youtubeklipp idag. Se till att hålla koll på bakbromsen från början!
 
Last edited:
Jo Husan känns rätt okej att dra upp på bakan med (även om det finns massor av utrymme till förbättring... jobbar på det), men det känns som ett sjukt långt steg tills jag gör det med FZ1'an. Och det var lite det som var målet. :)
 
" stuntar" man om man åker på bakhjulet ?
 
Jo Husan känns rätt okej att dra upp på bakan med (även om det finns massor av utrymme till förbättring... jobbar på det), men det känns som ett sjukt långt steg tills jag gör det med FZ1'an. Och det var lite det som var målet. :)

Bara träna på då. Börja med att träna in bromsreflexen så att det sitter i ryggmärgen att bromsa ner framhjulet om du går för högt.

Sen är det bara träna vidare. Så länge du måste accelerera för att inte tappa ner framhjulet så har du en bit kvar till balansläget.

Det bästa är att träna vintertid med dubbdäck för då slår man sig minst ifall man slår över.
 
Frågan är bara om jag sedan vågar försöka dra upp fz1’an i balansläget. Visst ligger jag och svävar med framhjulet under acceleration lite då och då, men det känns lååångt bort att verkligen ligga högt med balans. Hade varit rätt nice att kunna träna med en wheelie-dolly först helt klart. Är jäkligt rädd om hojen också, så om jag klotar den för att jag tränade bakhjulskörning så lär det svida. Samt göra jävulskt ont rent fysiskt. :crash
 
Frågan är bara om jag sedan vågar försöka dra upp fz1’an i balansläget. Visst ligger jag och svävar med framhjulet under acceleration lite då och då, men det känns lååångt bort att verkligen ligga högt med balans. Hade varit rätt nice att kunna träna med en wheelie-dolly först helt klart. Är jäkligt rädd om hojen också, så om jag klotar den för att jag tränade bakhjulskörning så lär det svida. Samt göra jävulskt ont rent fysiskt. :crash

Det är farligt att vara för rädd om hojen. Hojar går att reparera så bara släpp den ifall det barkar åt skogen. Jag har sett flera exempel på folk som skadar sig extra bara för att dom försöker rädda hojen vilket dom ändå alltid misslyckas med.
En endurohoj kostar dessutom sällan många kronor att fixa efter en krasch.
 
Endurohojen är jag klart beredd på att krascha med (och har gjort det en hel del gånger i skogen och på crossbanan). Det är FZ1’an jag nojar över. Den är jag verkligen osugen att klota med.
 
Endurohojen är jag klart beredd på att krascha med (och har gjort det en hel del gånger i skogen och på crossbanan). Det är FZ1’an jag nojar över. Den är jag verkligen osugen att klota med.

Men du måste verkligen tvunget slanga med den? Ett tips är ju att inte slanga med FZ1an om du inte vill skrota den. Olycksrisken ökar ju likförbannat om man försöker slanga liksom.
 
Endurohojen är jag klart beredd på att krascha med (och har gjort det en hel del gånger i skogen och på crossbanan). Det är FZ1’an jag nojar över. Den är jag verkligen osugen att klota med.

Lär du dig åka på balanspunkten med enduron är det väldigt lätt att ta det vidare till nästa cykel sen. :tummenupp
 
Jag kan tycka att allt går lite mer långsamt med en landsvägshoj, det vill säga mer tid och lite mer power att känna efter var man har balanspunkten. Om det då är en fördel får man väl fundera över, svider mer desto högre fart ifall man tippar över :lol
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top