Skol Utbildning = bra Jobb?

Andreas!

Viva La france!
Gick med
2 May 2006
Hoj
Yamaha YZF-R6 Yamaha Gokart 360 cc Yamaha Aerox , Yamaha Xt 600 -03
Hej,

Undrar hur många det är som har hoppat av skolan och börjat jobbat.
Var det ett bra val? vart står ni idag? bra jobb? inkomst? osv osv?

Mvh Andreas

Andreas! skrev:
2635587 Hej,

Mvh Andreas
Du blir ju knappast raketforskare utan utbildning... och oavsett om du har tur att hamna i rätt ok bransch för att tjäna stålars som hantverkare, så är det frågan hur kul det är att göra samma sak resten av livet. Knappast så stimulerande för hjärnan att vara plattsättare i typ 50 år.

Men vill du tjäna stålars, bli lärling inom hantverkaryrket. Där kan du jobba en hel del svart, och på helger etc, verkar ju finnas hur mkt lediga jobb som helst.

Men som sagt, kanske inte så stimulerande. Inge vidare möjligheter att avancera direkt heller. Utan samma slit, dag ut och dag in till din pension :huvet

Ett tips, är att tex ta taxileg, kör heltid tillsvidare - finns hur mkt jobb som helst. Och vill du börja plugga igen, så kan du ju köra kvällar+helger, och bra betalt.

Så gör jag själv. Kör taxi, i väntan på studier, sen tänker jag bara köra taxi på helger, vilket räcker för att ge mig en helt ok månadslön. Då har jag ändå egna fordon, egen bostadsrätt, och fickpengar så det räcker och blir över till aktiesparande å allt möjligt.

Last edited:
evighetsjobb gör att man dör tidigare också har jag läst nånstans. Kan stämma för när jag jobbade på polarbageriet så ville jag dö varje gång jag kom dit.

IronMike skrev:
2635590 Du blir ju knappast raketforskare utan utbildning... och oavsett om du har tur att hamna i rätt ok bransch för att tjäna stålars som hantverkare, så är det frågan hur kul det är att göra samma sak resten av livet. Knappast så stimulerande för hjärnan att vara plattsättare i typ 50 år.

Men vill du tjäna stålars, bli lärling inom hantverkaryrket. Där kan du jobba en hel del svart, och på helger etc, verkar ju finnas hur mkt lediga jobb som helst.

Men som sagt, kanske inte så stimulerande. Inge vidare möjligheter att avancera direkt heller. Utan samma slit, dag ut och dag in till din pension :huvet

Ett tips, är att tex ta taxileg, kör heltid tillsvidare - finns hur mkt jobb som helst. Och vill du börja plugga igen, så kan du ju köra kvällar+helger, och bra betalt.

Så gör jag själv. Kör taxi, i väntan på studier, sen tänker jag bara köra taxi på helger, vilket räcker för att ge mig en helt ok månadslön. Då har jag ändå egna fordon, egen bostadsrätt, och fickpengar så det räcker och blir över till aktiesparande å allt möjligt.

Hellre plattläggare än fet taxichaufför med högt blodtryck och hemorrojder. Det har man ju hört att alla taxichaffisar har. :gnissla

Ett tips: Kolla hur gammal trådskaparen är. Han får nog inte köra taxi ännu.

Ett tips till trådskaparen: Det kommer suga att läsa in gymnasiet senare. Gör det nu istället om du kan. Låt det ta lite längre tid, om det känns bättre. Och man måste inte ha godkänt i alla kurser.

Andreas! skrev:
2635587 Hej,

Mvh Andreas
skolutbildning är ETT ord. :tummenupp Kanske inte ska hoppa av riktigt än va?:D

Jag är såååå glad över att jag var nördigast i min klass och gick ut skolan med fullständigt betyg samt bästa betyg i klassen av killarna iaf. Har pratat med några av de jag gick i skolan med och de har fått låna via CSN för att studera upp sina betyg igen. Surt som räven... min tjej har oxå just nu studieskulder på 70 lakan bara för att kunna använda dessa för att söka jobb.

Utan fullständiga betyg så slängs dina ansökningar i papperskorgen. Enligt mig, så ser det inte bra ut att man hoppat av skolan eller sket i att bry sig. En sådan vill ingen anställa. Iaf inte jag.

Andreas! skrev:
2635587 Hej,

Mvh Andreas
Har du extrem tur så kan du få ett bra jobb utan utbildning, men då ska du vara riktigt bra på det du gör. Men de allra flesta har inte extrem tur, de som saknar utbildning saknar även allt som oftast ett bra jobb. Gymnasieutbildning är ett minimum av utbildningsnivå enligt mig.

Swedie skrev:
2635813
Utan fullständiga betyg så slängs dina ansökningar i papperskorgen. Enligt mig, så ser det inte bra ut att man hoppat av skolan eller sket i att bry sig. En sådan vill ingen anställa. Iaf inte jag.

Dagens sanning... Självklart kan man få bra jobb utan högre utbildning men ofullständiga gymnasiebetyg är lika mycket värda som en looserstämpel i pannan.

Man sitter av tiden och får G i gymnasiet utan att behöva göra många knop. Att då inte ens orka igenom gymnasiet är knappast en merit när du söker jobb.

Men visst, det kanske finns någon "polares farsa" som förbarmar sig över dig men att tro att du får stimulerande, välbetalda jobb utan gymnasieutbildning är lika troligt som att vinna på triss. Det händer då och då men de flesta drar nitlott.

Men man kan trivas i en tvåa i Hallunda med kneg på McD så livet är precis så kul som man själv gör det.

Jag måste säga att jag tycker att det är rätt av regeringen att dra in stödet till komvux. Gör någonting vettigt av din studietid det är det värt. Jag var inte duktig i gymnasiet men har trots det tagit mig igenom en internationell ekonom examen som jag tar ut nu i vår. Gymnasiet är pest men tänk på vilken liten uppoffring som kan göra resten av livet så mycket bättre och roligare. Jag tog mig in på drömmutbildningen tack vare lite engagemang men var inte ett dugg intresserad av att plugga vidare men ångrade mig snabbt efter knappt ett år på en arbetsmarknat som k##ar unga utan utbildning med grovsalt

Om det är gymnasiet trådskaparen menar så har jag aldrig träffat någon som ångrat att dom gått färdigt. Däremot har de flesta som hoppat av ångrat det, en del av dom har tagit igen det senare.

Ska du få ett bra jobb utan skola ser jag bara två alternativ, starta eget eller vara bäst på något.

De jag känner till som slutat plugga (slutat efter nian eller hoppat av gymnasiet) - jobbar i dag som städare (och har så gjort i 20 år) eller på dagis o.d. Låglöneyrken och kan idag inte gå vidare i någon karriär, för att det även där börjar dyka upp krav på utbildning. Du kan ju inte ens ta ett jobb på ICA i kassan utan att ha i alla fall lite mer än bara grundskola.

Själv avslutade jag inte mina universitetsstudier efter 5-6 års pluggande, utan fick ett bra jobb vid sidan av. Ser inte så bra ut på pappret kanske att själva examen saknas, men i min bransch är erfarenhet, kontakter och goda vitsord mer värt i slutändan. Hade jag inte tagit det jobbet, hade jag möjligen suttit som arbetslös akademiker, fast med examen :)

Andreas! skrev:
2635587 Hej,

Mvh Andreas

Jag tror inte generellt att du kan få ett bra svar på detta.
Det beror helt på vilken typ av person du är och hur mycket du vill satsa på dig själv.
Jag hoppade av gymnasiet när jag var 17 år och började på Burger King för jag tänkte där finns det bara en massa puckon så om man jobbar hårt kan man få utbildning av dem. När jag var 19 år hade jag min första restaurang och när jag var 21 år hade jag två. Slutade där när jag var 22 år och fick ett jobb inom livsmedel. Jobbade som säljare ett par år sedan övertygade jag min chef att betala en IHM utbildning. Efter det blev jag erbjuden ett jobb på huvudkontoret i Holland som produktchef för europa.. Men efter 8 år på samma jobba tröttnade jag efter två år i holland. Då fick ett erbjudande för ett företag som sysslar med tillbehör för datorer så idag är jag ansvarig för den skandinaviska marknaden.. Men glöm inte att det är 14 år sedan som jag hoppade av och jag tror att marknaden är helt annourlunda idag..

Jag skulle aldrig anlita en människa som inte har gått ut skolan med BRA betyg. Jag vet ju själv hur det var, de slöa hade dåliga betyg helt enkelt. Och var de inte slöa men ändå hade dåliga betyg så var de korkade och en sån vill jag inte heller ha som anställd.
Gå ut skolan med bra betyg, det är inte svårt så länge dina föräldrar inte tappade dig i golvet när du var liten.

Eget företag kan man ju lyckas med.
Vet en som hoppa av i 9an och vart Miljonär vid 20.

Sen om man har Kontakter så är det nog inte heller några problem.
Ex. Tjock-steffe gick ju direkt från fängelse till vd för nått spelbolag o multimiljonlön.

Freddola skrev:
2635910
Ex. Tjock-steffe gick ju direkt från fängelse till vd för nått spelbolag o multimiljonlön.

..och var är tjock-steffe påväg nu?

Självklart finns det framgångssagor. Men allvarligt talat vet jag fler som blivit miljonärer på triss än folk som blivit miljonärer efter att ha hoppat av grunsskolan.

Freddola skrev:
2635910
Ja, ingen har väl påstått att man behöver en gymnasieutbildning för att göra en kriminell karriär? Att ta en tjock f.d Uppsala-mafioso som för närvarande sitter häktad i Kalifornien som intäkt för att man minsann visst kan få ett bra liv utan utbildning känns... eh.. konstigt...

korvgubbe skrev:
2635825 Dagens sanning... Självklart kan man få bra jobb utan högre utbildning men ofullständiga gymnasiebetyg är lika mycket värda som en looserstämpel i pannan.
LOSER. Ett O, inte två. Skolkade du från engelskaundervisningen? ;)

Last edited:
Ett jobb som vanlig mekaniker på Volvo som jag är krävs ändå ett par års studier, både i och utanför skolan. Praktikplatserna har varit guld värda. 3 års gymnasieutbildning, 1 år i lumpen som mekaniker, x antal års praktik, sommarjobb inom bilbranschen, Teknisk utbildning på högskola i Malmö samt arbetslivserfarenhet på just Volvo där jag är fortfarande har gett bra betalt efter massa studier och ändå hade jag kass betyg i skolan. Då det var sifferbetyg så hade jag ett snitt när jag gick ut nian på 2,6. Men när man börjar jobba så glöm allt vad skola heter då man får lära sig allt på nytt igen. Kan inte klaga över lönen jag har idag.

Ha det gött

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...