Skogs och grusbus, 300exc eller 690 enduro?

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Hallå!

Står i valet och kvalet om vilken hoj jag ska köpa härnäst. Valet står mellan ktm 300exc -07 -08 eller ktm 690 enduro -08 -09.
Ska ha den till att köra i skogen, grusvägar m.m.
Vad hade ni valt? Blir 690in för klumpig och bökig? Mycket skruva och serva med excn(2-takt)?

Det lär även bli motarddäck och troligtvis kommer hojjen att gå året runt med iskörning till vintern.

Tips tankar och idéer?

Köp 300an.
Du kommer bli så grymt besviken på 690n eftersom den är mest lik 650n men saknar motorn :D

Allvarligt ska du ha 690n om det är grusbus du är ute efter. En gathoj är alltid enklare att leva med. Bara tanka (direkt ur pumpen) och köra.

Men eftersom det är två så olika cyklar du kikar på måste du provköra och utvärdera själv :tummenupp

Ska du köra grus med lite inslag av skog välj 690´n.
Det är ASTRÅÅÅKIGT o köra grusväg med 2-taktare. Jag har en KTM250EXC 2-takt och den får man ångest av att köra grusväg efter typ 2 minuter.
Däremot är den outstanding på blöta skoterleder eller i trixigskog:tummenupp

Ska du bara ha en hoj o köra med tycker jag 690´n är en utmärkt kompromiss då den inte skämmer ut sig någonstans dock är det väl inte aktuellt att vinna några endurotävlingar med den om man säger så...

Varför ska du Transalpa till det hela?!

Behåll Husan till SM, Köp en 690 (R) till grusbusandet, och så en 300 för skog, stock och sten.

(Transalpa = att köpa något som kan mycket men inte är bra på nått)

Varför skaffar du inte en uppsättning 18-21 till husan och leta fjädring från en fe på ebay så har du ju en kanonhoj för både grusväg, enduro och motard.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Vet inte hur 300.an är, men provade en husa 300 när ktm club scandinavia hade isprovkörning. Det var mycket tröttare än jag väntat mig. Jag hade skaffat KTM 530 istället.

Varför skaffar du inte en uppsättning 18-21 till husan och leta fjädring från en fe på ebay så har du ju en kanonhoj för både grus väg och ENDURO

..jag satt och tänkte samma sak.

Lär bli betydligt mycket billigare, och mer allroundkul blir svårt att få till.
2-taktsenduro suger banan på gata/grus, och 690 etc är för klumpigt i skogen.

Do it.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...