Skoda pickup SRS (airbag) lampa lyser inte.

Var får man tag på en sådär jumper och hur ser den ut? Länk?
Jag tar oljelampan som offer då jag vet att den funkar.

Var får man tag på en sådär jumper och hur ser den ut? Länk?
Jag tar oljelampan som offer då jag vet att den funkar.

En jumper är bara en tillräckligt lång kabel, skalad i båda ändarna för att elektriskt koppla ihop två kopplingar.
d5655ff6-cdb0-5b1a.jpg
d5655ff6-cdbe-c035.jpg

Sent from my ST17i using Tapatalk

Ahh, då förstår tom jag! tusen tack för din tid och schema! Jag ska meddela hur det går sedan! =):tummenupp

Ahh, då förstår tom jag! tusen tack för din tid och schema! Jag ska meddela hur det går sedan! =):tummenupp

Bara kul att hjälpa till.

Dock, personligen tror jag att det är bättre att koppla jumpern till airbagen från abs-lampan. Oljetrycket slocknar först när motorn startat medan abs-lampan slocknar en liten stund efter att tändningen har slagits till, precis som airbaglampan skall göra.

Lycka till!

Då blir det absolut abs-lampan istället! Ska iväg och köpa ny lampa så alla lyser och sedan en liten sladd som jag kopplar mellan abs och airbag, sen jävlar blir det ett år till med racepicken innan ev rosten på sparklådorna dödar den till slut!

Det blir en ny tråd nästa år hur jag ska laga rost! hehe

Bara kul att hjälpa till.

Dock, personligen tror jag att det är bättre att koppla jumpern till airbagen från abs-lampan. Oljetrycket slocknar först när motorn startat medan abs-lampan slocknar en liten stund efter att tändningen har slagits till, precis som airbaglampan skall göra.

Lycka till!

Varför inte bara köpa en kabel och släcka lampan så det blir ordentligt gjort? Då får du dessutom reda på om systemet skulle lägga av i framtiden.

Om felkoden orsakats av något som fortfarande är trasigt är ju inte det heller helt oväsentligt att få reda på...

Har blivit lite sugen på att testa detta bara för att se vad det är för fel.
Har kikat på lite OBD- felkodsläsare men min första fråga är om min bil ens har ett sådant uttag?
Det står nog i manualen, iof. Antar att den sitter bland säkringarna i så fall.

Bilen är en 1.9D 1999 skoda pickup.

Hade varit skönt att veta om det bara är en glappkontakt eller liknande.

Finns det mer bra läsare/släckare på andra butiken förutom Biltema, har lite långt att åka dit och köpa. Skulle vilja testa ikväll och vill helst inte vänta på online-order.

Varför inte bara köpa en kabel och släcka lampan så det blir ordentligt gjort? Då får du dessutom reda på om systemet skulle lägga av i framtiden.

Om felkoden orsakats av något som fortfarande är trasigt är ju inte det heller helt oväsentligt att få reda på...

Bilen är fixad o besiktigad!

Tänkte jag bumpar ifall det är fler som har samma problem.

1, lampan lyste inte för själva lampan var trasig.
Jag bytte lampa och då lyste den hela tiden.
Jag prova flera odb läsare utan att själv lyckas släcka koden.
Lämnade in och de släckte lampan.

Visade sig att batteriet varit dåligt o därför lyste lampan.

Snipp snapp slut så var sagan slut.
stort tack till kawa och andra som hjälpt mig i tråden! (elschema och allt :))

Skruva lös hastighetsmätarwiren nere vid växellådan (tappa för allt i världen inte ner plasthjulet i lådan!!!!!) Sedan så är det "bara" att lossa 5-6 skruv och dra ut instrumenthuset + plastramen som sitter runt om...

Skruvarna sitter dolda bakom diverse plastlock. En av dom sitter till höger om knapparna till hel/halvljus, börja med den först och dra sedan lite i panelen så ser du vart dom andra är.
Har för mig att det sitter någon skruv vid plastlockena bredvid knappen till stolsvärmen också.

Det går även att göra detta utan att lossa på wiren till hastighetsmätaren vid vxllådan men då är det väldigt trång att få in näven mellan instrumentpanel och huset till mätaren :fakta

Vart sitter OBD uttaget på en skoda pickup?! jag har letat som en tok både i bilen och i haynesboken men inte hittat nått :va Fanns det inga uttag på dom tidiga modellerna? Jag har en 1.9D -97 och jag hittar som sagt inget uttag :(
Moderna bilar borde förbjudas!

Det sitter på höger sida (passagerasidan) vid säkringarna (släng dig på rygg å kika rakt upp så ska du se att det stirrar tillbaka ;)

En liten "svaghet" dock, generella felkodsutläsare har inte tillgång till alla felkoder och översättningstabeller, i regel är det bara dom som det är lagkrav på (vilket räcker långt då det oftast är en besiktningsfråga bakom)

Fast dom har väl kanske blivit bättre, det var några år sedan vi hade detta uppe på jobbet.
"någon" kom med en felkod han hade läst ut och ville veta exakt vad den betydde, men den existerade inte i vida så det blev inget.

BUMPPPPP!!!

HURRA!!!!! Jag ska fan börja som bilmekaniker!

Ringde till en bilfirma idag och hörde om de hade tid inom kort (hade de ej) och vad det skulle kosta att fixa SRS-lampan.
Då började den vanliga konversationen i sedvanlig ordning:

-"Jadduu grabben, är det nånting med airbag så brukar det kosta flera tusen kronor bla bla bla bla det landar antagligen på 4-5000k bla bla bla och så tillkommer dblalballbalab och så behöver du nog byta hela jävla skiten och bbla lbal balblabla"

Så ikväll när jag kom hem gick jag ner i garaget och efter en timma samt 45 svordomar och varit nära att dra sönder instrumentpanelen / skruvat bort ratten och lossat på 12 onödiga skruvar så lossade instrumentpanelen på biljäveln! Huuurrrraa!

Bakom instrumentpanelen sitter det en lampa för varje funktion, jag provade och byta lampa (den tidigare SRS lampan var brun och troligtvis trasig) med den till vänster och vips så lyser SRS lampan! Hurrrrrrraaa!

MEN (Tony irving) Den lyser konstant, så frågan är: Jag måste antagligen släcka lampan på nån firma då det kommer en felkod nånstans i koppleriet som gör att den inte slocknar?

Eller finns det nån enkel grej som jag kan koppla in (väldigt enkel som tom jag klarar) som gör att den slocknar efter 10 sek. Jag tror att den måste slockna efter 10 sek, den får inte lysa hela tiden om jag fattat det hela rätt? :va

Bilen är fixad o besiktigad!

Tänkte jag bumpar ifall det är fler som har samma problem.

1, lampan lyste inte för själva lampan var trasig.
Jag bytte lampa och då lyste den hela tiden.
Jag prova flera odb läsare utan att själv lyckas släcka koden.
Lämnade in och de släckte lampan.

Visade sig att batteriet varit dåligt o därför lyste lampan.

Snipp snapp slut så var sagan slut.
stort tack till kawa och andra som hjälpt mig i tråden! (elschema och allt :))

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back