Skjutsfråga

bjangobe

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Hoj
YZ 426, Retta + blå Kinamoppe
Hej, jag tänkte höra med er som skjutsar. Jag skulle vilja bjuda en brud jag är lite intresserad av på en sväng men jag vill att hon ska kunna hålla i sig ordentligt och känna sig säker. Jag har bara kört skjuts en gång och det var med brorsan o han är inte så kräsen, han provade att hålla i stället på sidorna och under inbromsning la han en hand på tanken för att inte mosa mig. Så låt höra hur håller man som passagerar i sig bäst utan att ta dö på mig genom att hänga över ryggen. Hojen är en Retta'

// Björn

Har suttit som exrtra "barlast" en hel del tidigare. Jag tycker att hon skall hålla sina händer på dina lår medans ni kör, hon kommer då mycket lättare att få en känsla för vad du håller på med (växlar osv). När du bromsar (lite hårdare) så är det lättare för henne att flytta sina händer från dina lår till tanken. Vid lättare inbromsningar så lutar hon bara sig mot dig och du får ta tyngden med dina händer mot styret.

Det låter mysigt... men jag tror "inte" att hon kommer tro att han menar allvar om han säger att hon ska hålla sina händer på hans lår :)

vfsf skrev:
Har suttit som exrtra "barlast" en hel del tidigare. Jag tycker att hon skall hålla sina händer på dina lår medans ni kör, hon kommer då mycket lättare att få en känsla för vad du håller på med (växlar osv). När du bromsar (lite hårdare) så är det lättare för henne att flytta sina händer från dina lår till tanken. Vid lättare inbromsningar så lutar hon bara sig mot dig och du får ta tyngden med dina händer mot styret.

Alright det verkar vettigt. Men hur gör jag vid en accelaration så hon inte känner att hon åker bakåt eller känslan av ramla av?

// Björn

Har åkt bakpå killens retta många gånger men nu övergått till att köra själv :D

Man sitter rätt högt upp på rettan där bak så om man viker benen tillräckligt så
man får en ställning där man nästan sitter på huk så kan man ha händerna på
tanken samtidigt som man kan ta stöd med sina armbågar på sina egna knän.
Det var den bekvämaste ställningen jag hade för armarna blev inte trötta då.
Men detta funkar bara om man är rätt kort eller iaf inte överlång (jag är 168).
Så kura ihop sig så man kan sitta som på en stol med armbågarna på sidostöden
som är ens knän :tummenupp

Sen ibörjan satt jag och spände mig hela tiden vilket man lär sig sen att inte
göra för man blir trött på mindre än 10 minuter då. Spänna sig gör man när
föraren gör en inbromsning så man själv tar emot sin egen tyngd och inte
låter föraren utsättas för det :)

Edit: Jag höll hela tiden på tanken men med den ena handen över den andra
i ett grepp så man kunde hålla sig när killen gjorde wheelis m.m.

Tjena!

Detta beror väl lite på vad spättan väger...
Lättare spätta=lättare retta! (kan dock vara känsligt att säga så..)

En liten spätta kan i stort sett bara sa till att sitta kvar på bågen, men en mer nomalstor bör vara med o hålla emot vid tvärnit osv.

Spättan skall aldrig hålla i nåt bakom hennes egen rygg, det finns ju handtag därbak på en del hojar, det är total galenskap att använda, i synnerhet vid acceleration. (har själv provat detta och åkt i backen..hehe)
Funkar dock på kromslädar, där de ofta kombineras med ryggstöd, alternativt "vänner" fotäljer..

Händerna på lår är bra, vid extremkurvtaning med knäskrap är nog ett ordentlig grepp kring din midja snäppet bättre.. En annan bra regel är att spättan skall i högerkurva ha sitt eget huvve på höger sida av din kruka, för att få ordning på lutandet i kruvan.
En sak till för spättan att göra vid inbromsning är att klämma med låren, så slipper du få platt pung oxå..

Sen säger du bara -håll dig hårt bruden, detta är min favoritväg!

/ Hygge

Tack för alla svaren, känns som att det kommer att gå mycket bra. Har trots allt tänkt ta det ganska lugnt dvs undvika knäskrap, weelisar osv :) Hoppas bar att hon diggar hojåkning phett :tummenupp

// Björn

Tvinga henne sitta jättenära och hålla runt dig helt och hållet. Brukar jag göra.
Jag brukar ta inbromsningarna med rå styrka :)
Om det nu är första gången hon åker hoj så tror jag det blir krångligt att lära henne sätta händerna mot tanken när du bromsar.
Sålänge du har raka armar när du bromsar och hon försöker luta sig lite bakåt när du bromar så går det bra.

Och säg till henne att luta sig med hojen så hon inte lutar ut från kurvorna när du svänger. Det e så saatans obehagligt.

1) Se till så hon sitter nära dig (kloss-i-kloss) så att hon inte glider fram o smäller in i dig vid en kraftigare inbromsning. Det preserverar även kronjuvelerna om du inte åker med suspensoar. :tummenupp

2) Se till att hon inte lutar för mycket. Varken med eller mot. "Neutral lutning" är mest förutsägbart vid kuuurvtagning.

3) Händerna på tanken varvat med händerna runt dig (eller din ryckstolpe? :tungan ).

4) Gaaza inte så förbannat. Låt henne njuta av sceneriet först samt få lite fingertoppkänsla för hur man åker. *kromsläde-varning*

5) Testa en lite hårdare inbromsning, men varna henne. Då vet hon hur det är. Har man aldrig åkt sporthoj innan vet man inte vilken enorm bromsverkam man har. Edit: Glöm inte stödja upp din egen kropp med armarna när du bromsar. Du tar ju en stor del av hennes massa vid inbromsningen.

6) Samma som punkt 5 fast acceleration ist. Överdriv inte. Passa dig så inte hojen går upp på slangen i en okontrollerad uiilie.

Min brewd e mä lite ny på att åka med o så, och nu vid premiären i slutet på mars blev det en lång lugn runda. Jag kunde dock inte låta bli att göra en liten uuuilie med henne på, på slutet. Inte så poppis. :)

Last edited:
bjangobe skrev:
Så låt höra hur håller man som passagerar i sig bäst utan att ta dö på mig genom att hänga över ryggen. Hojen är en Retta'
// Björn

Hej,

Har min sambo oftast bakpå, så det blivit en hel del mil med skjuts. Några saker som jag kommer att tänka på (en del har redan sagts):

1. Se till att hon sitta nära dig. Det gör det lättare för dig som förare att känna att hon är med. Kontakt är viktigt!
2. För att se till att hon inte lutar åt "fel" håll vid nedlägg är det ganska praktiskt att hon tittar över din "inre" axel i kurvor. Det ger henne dessutom möjlighet att vara med i körningen på ett helt annat sätt.
3. Vid bromsning så kniper hon med benen, precis som du kniper med benen runt tanken. Vid hårdare bromsning så är det bra om hon kan hålla emot själv mot t.ex. tanken.
4. Händerna har hon förslagsvis på sina lår, eller på din höft. Beror lite på vad det är för körning. Blir det mer aktivt får hon vara med aktiv. Är det lite slappare körning kan hon vara lite slappare. Var medveten om var hon har händerna så du inte gasar på så hon hamnar i backen.
5. Försök få henne att vara med aktivt i körningen. Accelererar du så lutar hon sig framåt och spänner magen. Bromsar du kniper hon med benen, håller mot med händerna. Det är två som kör motorcykel när man kör med skjuts.
6. Ta det lugnt så du inte skrämmer bort henne. Det är lätt för den som kör att vara med på kraftiga accelerationer och bromsningar, med betydligt svårare för den som sitter bakpå att läsa körningen. Jag och min sambo har åkt flertal tusen mil på min hoj, men det blir fortfarande fel ibland. Framförhållning och lite eftertanke är viktigt!
7. Se till att hon har kul!
8. Kör en stund. Stanna, fråga henne hur det går. Har hon frågor? Nåt som inte känns bra?

//daniel :yoparty

Ps. Jag skulle nog skippa bakhjulsåkat. Brukar INTE vara så poppis. :fatta! Ds.

Last edited:
vfsf skrev:

He he.. Porrigt värre.... om händerna går åt..."fel" håll så e de dax o stanna.... :arsele :tuttar

Kom överens om några tecken så hon kan kommunicera med dig, exempelvis om hon vill åka fortare, långsammare, pinka. Kan också vara bra att komma överens om när hon får justera sittställning, åker man ett tag vill hon kanske flytta rumpan lite, och det kan bli överraskande för dig. Tänker man inte på som passagerarnovis.

Många bra tips i tråden. Det jag brukar göra också när jag skjutsar är att öka förspänningen bak något så man har samma känsla i hojen. Om jag inte gör det brukar jag inte känna igen hojen då det blir helt annan gemetri när man lastar bak.

Viktigt är dock att göra detta så att din skjuts (om det är en :tuttar) inte ser det då man hamnar i en omöjlig situation där man ska förklara att man måste kompenserar fjädringen för extra vikten som passargerare innebär samtidigt som det inte innebär att hon är tjock. :)

/ Stefan

Har hon varit "ryggsäck" förut? Det är viktigt att hon vet hur mycket man ska hålla i sig.

Jag avråder från att hon ska hålla sina händer på Dina lår, risken att hon inte kan hålla i sig om Du drar på är stor. Båda tassarna på tanken är det bästa för då kan hon ta emot sig när Du bromsar och hon kan snabbt "hålla ihop" sina egna händer när Du drar på.

Säg åt henne att knipa sig fast med låren och följa Din kropps rörelser. (precis som i ridsporten) Det drygaste med att skjutsa är när passageraren lutar åt fel håll i kurvorna... så poängtera vikten av att vara följsam.

På de flesta hojar sitter passageraren mycket högre upp & det blir ett ordentligt lufttryck på hjälmen. Kan vara bra att nämna detta, annars kommer Du ha ett evigt dunkande i magen tills Du stannar & hon får påpeka att det känns som om huvudet slits av...

Är det hennes jungfrufärd så ta det lugnt... :banana

Jag har haft med både tjejer å killar och det är inte svårare än vad dom säger ovan. faktum är att du förmodligen knappt kommer orka köra om hon aggerar ryggsäck... vilket jag råkat ut för ett par ggr , det blev korta en kilometersturer då :) Minst en hand på tanken samt båda runt dig när du brassar på ... visa hennne vilken aceleration det är med en gång så fattar hon att hon inte kan sitta och sova :)

Blir säkert skit bra! Är du lika angelägen om att killkompisarna har det lika mysigt och kramar om dig också ;)

mvh Mar

Black Adder skrev:
Många bra tips i tråden. Det jag brukar göra också när jag skjutsar är att öka förspänningen bak något så man har samma känsla i hojen. Om jag inte gör det brukar jag inte känna igen hojen då det blir helt annan gemetri när man lastar bak.

Viktigt är dock att göra detta så att din skjuts (om det är en :tuttar) inte ser det då man hamnar i en omöjlig situation där man ska förklara att man måste kompenserar fjädringen för extra vikten som passargerare innebär samtidigt som det inte innebär att hon är tjock. :)

/ Stefan

:tummenupp Annars "Zaggar" den så f-bannat......

Händerna runt midjan lutande mot tanken funkar bra.

Förklara för henne innan att man faktiskt lutar ganska mycket i kurvorna, att den accerlererar fort och bromsar fort.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman