bjangobe skrev:
Så låt höra hur håller man som passagerar i sig bäst utan att ta dö på mig genom att hänga över ryggen. Hojen är en Retta'
// Björn
Hej,
Har min sambo oftast bakpå, så det blivit en hel del mil med skjuts. Några saker som jag kommer att tänka på (en del har redan sagts):
1. Se till att hon sitta nära dig. Det gör det lättare för dig som förare att känna att hon är med. Kontakt är viktigt!
2. För att se till att hon inte lutar åt "fel" håll vid nedlägg är det ganska praktiskt att hon tittar över din "inre" axel i kurvor. Det ger henne dessutom möjlighet att vara med i körningen på ett helt annat sätt.
3. Vid bromsning så kniper hon med benen, precis som du kniper med benen runt tanken. Vid hårdare bromsning så är det bra om hon kan hålla emot själv mot t.ex. tanken.
4. Händerna har hon förslagsvis på sina lår, eller på din höft. Beror lite på vad det är för körning. Blir det mer aktivt får hon vara med aktiv. Är det lite slappare körning kan hon vara lite slappare. Var medveten om var hon har händerna så du inte gasar på så hon hamnar i backen.
5. Försök få henne att vara med aktivt i körningen. Accelererar du så lutar hon sig framåt och spänner magen. Bromsar du kniper hon med benen, håller mot med händerna. Det är två som kör motorcykel när man kör med skjuts.
6. Ta det lugnt så du inte skrämmer bort henne. Det är lätt för den som kör att vara med på kraftiga accelerationer och bromsningar, med betydligt svårare för den som sitter bakpå att läsa körningen. Jag och min sambo har åkt flertal tusen mil på min hoj, men det blir fortfarande fel ibland. Framförhållning och lite eftertanke är viktigt!
7. Se till att hon har kul!
8. Kör en stund. Stanna, fråga henne hur det går. Har hon frågor? Nåt som inte känns bra?
//daniel
Ps. Jag skulle nog skippa bakhjulsåkat. Brukar INTE vara så poppis.

Ds.