Skjutsa svamparna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Tänkte höra om någon vet vilka regler som gäller när man skjutsar barn på motorcykel?

Finns det lag på hjälm från 0 år eller är det först senare, tex vid 15 år?
Måste hjälmen vara godkänd på något sätt?

De e klart ungen ska ha hjälm!!! Det spelar väl ingen roll om det är lag på det eller inte!!!

sandstream skrev:
Tänkte höra om någon vet vilka regler som gäller när man skjutsar barn på motorcykel?

Finns det lag på hjälm från 0 år eller är det först senare, tex vid 15 år?
Måste hjälmen vara godkänd på något sätt?

Lag eller ej, men är man rädd om sitt eget huvud borde man väl fixa med ordentlig hjälm till "svamparna" också!?!? Vare sig dom är 0 eller 15år.

Men vänta lite nu!
Jag undrade om det var lag på hjälm, inte om man bör använda det.

rothless skrev:
Här är en tråd från bike.se som handlar om ämnet.
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=16373
Tack!
Den innehöll den här länken som var bra: http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/barnmc.pdf

Sammanfattning:
- Det finns ingen åldersgräns för barn på MC.
- Barn under 7 år behöver inte ha hjälm/huvudskydd (eftersom en mössa är ett huvudskydd om man är på det humöret).
- Barn mellan 7 och 15 år ska ha hjälm eller huvudskydd (vad nu det är?).
- Barnet måste sitta på passargerarplatsen.

En MC-hjälm är tung och kan bryta nacken på barnet.
En cykelhjälm är lämpligare men skyddar sämre vid en klotning.

Fan, jag bröt alltså mot lagen i dag när jag hade sonen framför mig :3freak
(Han hade hjälm och det gick väldigt saaaaaaakta).

freddexwing skrev:
En hjälm i barnstorlek borde leda honom på rätt väg i livet...
Han har redan bestämt sig för att övningsköra med mig eftersom han måste ha en stor bil när han blir stor:
- Så jag får plats med crossen och motorcykeln :hihi

Han är 4½ år.

I vissa länder är det krav på att ett skärp eller dylikt är fästat runt barn samt förare dock ej i sverige.

Ganska bra annars tycker jag ifall barnet tappar greppet.

Sen en fråga varför köra runt på killen köp en minimoto/cross till han istället

sandstream skrev:
Tack!
Den innehöll den här länken som var bra: http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/barnmc.pdf

Sammanfattning:
- Det finns ingen åldersgräns för barn på MC.
- Barn under 7 år behöver inte ha hjälm/huvudskydd (eftersom en mössa är ett huvudskydd om man är på det humöret).
- Barn mellan 7 och 15 år ska ha hjälm eller huvudskydd (vad nu det är?).
- Barnet måste sitta på passargerarplatsen.

En MC-hjälm är tung och kan bryta nacken på barnet.
En cykelhjälm är lämpligare men skyddar sämre vid en klotning.

Det finns ju mc hjälmar för barn & en massa skydd tex cross. Körde min ena Jänta till skolan & då fick hon ha sin crosshjälm,ryggskydd & crosshandskar

Annars kör hon den här själv & givetvis med alla skydd som finns & hon vill inte köra utan villket jag & Prillan tycker är bra :tummenupp

3123-m.jpg

//Simon

Last edited:
sandstream skrev:
Sorry, tänkte inte på att vi har folk från Götet här ;)

Svamp, kotte, knyte, klimp, knodd, pyre, kryp, drutt osv.
Kärt barn har många namn :)
Förstod nästan att det var så. Hängde inte med en den Stockholmska nomenklaturen bara.

Jag började åka hoj när jag var i den åldern. Det rockade. Satt bakpå farsans Suzuki.

personligen tycker jag att det är orättvist när man får börja leka hoj så tidigt(mina päron har 0 motorintresse)

sandstream skrev:

Ähum. Då har jag också brutit mot lagen ehuro jag har skjutsat båda mina söner till dagis (en nätt liten tripp på sisådär 400 meter, och långsamt) när de har suttit framför mig. Dock ej samtidigt ska tilläggas, men iförda cykelhjälm i alla fall.

Äldste sonen är 5 år och yngste 2 år. Storkillen var 3 år första gången han fick åka med och han älskar det verkligen! Lillen har någon form av skräckblandad förtjusning innan, men när han sitter på så tycker han det är skoj!

Jag vill å det bestämdaste redan nu stämma i bäcken genom att dementera att jag skulle vara en ansvarslös far som tar med mina barn på hojen! Det är en väldigt kort sträcka med lite trafik och det går väääldigt långsamt. Jag skulle aldrig göra det om jag ens övervägde det farligt för mina små battingar!

OT: Fan, varför kan jag inte skriva korta inlägg :huvet

Last edited:
Hjalm till ungarna

Jag har akt en del hoj med barnen sen de varit sma. Hjalm ar ju alltid bra. Nar cykel hjalmen kanns for klen och mc hjalmen kanns for tung sa kan en skidhjalm for utfrosakning passa bra. De ser ganska "ratt" ut for mc akning.

Kolla alltid vikten pa hjalmen du satter pa barnet. Det brukar sta i hjalmen nagonstans. Det ar vikten som knacker nacken om oturen skulle vara framme.

Det dar med balte runt barnen tycker jag verkar livsfarligt. Om vi vurpar och barnet sitter fast i mig sa blir det bara mos kvar... (Grundregel nr 1 vid vurpa, slapp hojen. Varfor ska barn i vissa lander sitta fast vid en tung knutte pa glid?) Ja, det vara bara en fundering pa slutet i texten.

Ursakta bristen pa prickar och ringar ovanfor vara svenska bokstaver, a a och o. Finns inte pa tangentbordet har...

Blondie skrev:
I vissa länder är det krav på att ett skärp eller dylikt är fästat runt barn samt förare dock ej i sverige.

Ganska bra annars tycker jag ifall barnet tappar greppet.

Sen en fråga varför köra runt på killen köp en minimoto/cross till han istället

Lite knepigt att få till det på ett säkert sätt när de är riktigt små...
Givetvis bra att förhindra att de ramlar av från hojen - men det kan rent av bli livsfarligt om de sitter fastspända i föraren med ett skärp eller dyl, då risken finns att den vuxnes kropp krossar barnet efter luftfärd... :va

Min son har åkt med sen han var 6 år o är snart 9. Har inte blivit några långturer (hans mamma är inte direkt överförtjust) o inte heller gått så fort men jag brukar ha ett skärp runt mig som han får sitta o hålla i. Men blir det längre turer så skulle jag vara skraj för att han somnar...

Sorry, jag var inte först...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...