skjutsa på zx636r?

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
Ja, hur e den att skjutsa på?
Jag är på jakt efter en ny hoj, men måste ha en som tjejen åker med bra på. Vi var o kollade på en sån här (-03) o hon ville inte gå av... :) men det var ju bara när dn stog still, tror ni det blir ett h*lvete för mig? Sitta så pass framåtlutad? Det blir ju också ganska stort mellanrum mellan henne o mig som jag e lite skeptisk till....plus att hon inte har några handtag. Men jag måste säga att den e förbannat snygg! Och den känns bra mkt mer välväxt än tex. R6.an. Eller ska man ta steget upp från 600cc? Har kollat på en 1000cc twin, kanske är bättre?
Så, vad har ni att säga?! :tummenupp

För föraren är det inga bekymmer. Passageraren har det lite värre, dock. Jag har åkt bakpå en ZX6R-03 från Åkersberga till Hammarbyhöjden (drgyt 3 mil) och jag såg liemannen flera gånger... Är man inte 180 cm lång kanske det är bättre, men riktigt trivsamt blir det nog itne för nån. Hett tips: Skjutsa henne bara i nödfall. Hojen är den BÄSTA hittills. Köp den!

Tack. Hon e ju inte 180 direkt :) men ändå...
Och att bara skjutsa i nödfall funkar inte riktigt, då vi hade tänkt åka lite längre till sommaren.

Frågan är ju om du tror att det blir längre resor i huvudsak och lite "lek" eller tvärtom, utifrån det kanske du kommer fram till om ni behöver en bekvämare sporttourer eller en hoj för "temporära" skjutsningstillfällen.

Personligen skulle jag nog välja nåt bekvämare än en supersport 600 om jag fick med mig damen på mcsemester :) men det är ju en fråga om vad man gillar för hoj också i och för sig.
Dock tror jag nog det blir riktigt jobbig på längre sträckor.

Nog bättre med lite mer cc om man skall skjutsa mkt.. Blir nog en j-la massa växlande med 600'an isåfall & växlingar é ju inge skönt för passagerare..

Remus skrev:
Nog bättre med lite mer cc om man skall skjutsa mkt.. Blir nog en j-la massa växlande med 600'an isåfall & växlingar é ju inge skönt för passagerare..

Nya 600:a innebär inte så mycket växlande som vissa tror. Åker jag själv kör jag utan problem på 6:an i 50 km/h.

Marals76 skrev:
Nya 600:a innebär inte så mycket växlande som vissa tror.
Så är det. Folk tror en massa underligheter om 600:or. Dock, en sportbåge är inget att ha om man skall toura två på den. Passageraren kommer att kräva täta stopp.

Jag tycker nya 636an känns skönare att åka bakpå än min -00a för att passagerarsadeln sluttar upp lite i framkant så man kasar inte fram så illa lätt. En tålig flickvän klarar av Irland runt på en Virago utan gnäll, en otålig flickvän klagar efter 10 minuter autobahn på en ZX6. Det är min erfarenhet!

När jag o tjejen åker brukar jag ha en ryggsäck med typ ett par handdukar i på mig så hon kan luta sig mot den.
Då blir det inte så skarp lutning för henne.
Det funkar för oss pröva så får du se

//Blondie

Marals76 skrev:
Nya 600:a innebär inte så mycket växlande som vissa tror. Åker jag själv kör jag utan problem på 6:an i 50 km/h.

Aha... då är det bara jag som är kass i huvét som tror att det är skillnad på
67Nm (Kawasaki 636 -03, som jag först tittade på) och 110Nm (Suzuki GSX-R1000 -02)......... :huvet

*Undras varför man inte bygger fler touringcyklar med 600cc motorer*

Zadix skrev:
Jag är på jakt efter en ny hoj, men måste ha en som tjejen åker med bra på. Vi var o kollade på en sån här (-03) o hon ville inte gå av... :) men det var ju bara när dn stog still, tror ni det blir ett h*lvete för mig? Sitta så pass framåtlutad? Det blir ju också ganska stort mellanrum mellan henne o mig som jag e lite skeptisk till....plus att hon inte har några handtag. Men jag måste säga att den e förbannat snygg! Och den känns bra mkt mer välväxt än tex. R6.an. Eller ska man ta steget upp från 600cc? Har kollat på en 1000cc twin, kanske är bättre?

Var på en bike.se :död träff i sommras där var det ett par som kom ifrån norrbotten, dem åkte ner på fredagen bara för att vara med på träffen och åkte hem på söndagen dem hade typ 110 mil enkel resa !!
Dem åkte på en ........... R6:a :skrämd
Den tjejen klagade inte så visst går det, men jag tror inte att zx6:an är den mest bekväma hoj som finns att sitta på bönepallen.
Men den e ju grym snygg ! :tummenupp

// TOK :fyllisar

Såhär är det ju egentligen...: Det finns ingen sporthoj som man åker BRA bakpå, det är bara olika nyanser av fasansfullt. Och att man måste växla en 600 hela tiden om man skjutsar är ju nonsens. Ska du ha en hoj som är bra för pasageraren får du börja kika åt Deauville och de andra läbbiga skithojarna.

Tack för alla svar! :tummenupp
Jag vet att ingen SH är bra att skjutsa på, men jag tänker inte köpa någon "trourer" ala goldwing så enkelt är det. Därdör måste jag hitta en som jag gillar och även tjejen (och det e inte det lättaste....)
Fazer 1000cc vill jag inte ha, tycker man sitter som en gammal gubbe...!

I dags läget lutar det nog mest åt en Aprilia Falco, men vill ändå ha lite olika alternativ. Zxr:en skulle jag köpt till Bara mig, medans falcon nog är bättre till lite allround. :rolleyes:

Zadix skrev:
Tack för alla svar! :tummenupp
Jag vet att ingen SH är bra att skjutsa på, men jag tänker inte köpa någon "trourer" ala goldwing så enkelt är det.

Hur är en Blackbird som kompromiss sport/tour? Har inte provat en själv så jag vet inte, bara en tanke....

Zadix skrev:
Jag är på jakt efter en ny hoj, men måste ha en som tjejen åker med bra på.......

:D appappapp... skjutsa e uteslutet.... vafa då kan man ju lika gärna tjacka en dnjepr me sidvagn :yoparty hehee tro mej.. jag skjutsde runt ett chick på sviesta banan en gång på en ducati 916.. jaföffa ..knäskrap i bergskurvan o esset o torparn varje varv :lol efter det så blev det lite kraftfulla meningsutbyten och jag fick åka själv efter den turen...fhankjo :kär
/E

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!