Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MiZou skrev:Det är "många" som vill åka, men hur gör ni med de som inte har ställ osv. vilket i mitt fall är de flesta? Nekar ni dem att åka med, eller kör ni toklugnt eller är det skitsamma så länge de har en hjälm?
2fast4hjo skrev:Tja..ordvalet kanske inte är rätt men jag trodde att du förstod vad jag menade..![]()
Länsförsäkringar som vi har som bolag har en liknande paragraf..orkar dock inte leta efter den. Så här säger Bilsport- och MC
"Förare och passagerare ska alltid använda godkänd skyddsutrustning, d.v.s. lagstadgad hjälm, förstärkta MC-stövlar, MC-handskar samt kläder avsedda för MC-bruk med förstärkta ärmbågar, knän och axlar."
Avanti skrev:dere er så ekstremt forsiktige i sverige/scandinavia, jeg har aldrig eid ett skinnställ, har aldrig haft passagerere med skinnställ. Har heller aldrig haft en olycka, med eller utan passagerer.
--> hvis man kjörer "lungt" behöver inte ställ![]()
Victor skrev:Du har väl i viss mån rätt men ändå inte.
Nästan alla här försvarar toksnabb körning sålänge man gör det med vett och etikett. Att harva fram i halva farten och lukta på blommorna ses då som JÄTTEFARLIGT och direkt dödande. Bara för att man inte har skinnställ/hanskar/nånting på sig.
Tror att det rent lagmässigt är passagerarens ansvar om denne är över 18. Moraliskt är det dock förarens, "jag kör inte om inte du tar på dig skydd", typ.Goffe skrev:De är ju oxå förarens ansvar att se till att den han skjustar anv utr.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |