Skjuts

Maryonwheels

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gsx600r 2007
Hej!
Kort fråga, jag har bytt hoj från en CBR med lång sadel (limpa) till en gsx med passagerarsadeln lite högre upp bakom föraren. Är det svårare att hålla balansen när man skjutsar (tänker mest på när man står stilla eller när passageraren hoppar upp/av) på en sån sadel?
Är rätt nervös över att tappa hojen vid såna moment... :S
 
Du får tyngpunkten högre upp, således blir det lite vingligare. Speciellt med en vinglig passagerare. Du får säga till vederbörande att sitta still bara så borde det inte vara några problem :tummenupp
 
Beror nog på en del hur tung den som ska klättra på bak är och hur långa ben du har för att kompensera.
Själv har jag inga problem men visst gungar det en del när en polare har satt sig bakom.
Som normal kille och en nätt spätta bakpå så är det inga som helst problem men tvärt om blir nog rätt gungit kan jag tänka..

Det kanske går att använda sidostödet under uppklivning och sen att passageraren hänger lite för att få upp den rakt. Det är nog mest teknik..
 
Jag är rätt lång (177) men skjutsade en killkompis på hondan som vägde typ 80 kilo och tyckte det var rätt svårt att hålla mot när han hoppa upp. Men man kanske kan våga sig på att skjutsa tjejkompisarna :D
 
De (få) gånger jag har passagerare med mig lägger jag alltid ett par min på att förklara hur jag vill att denne ska bete sig i olika situationer( upp/av, start/stopp, kurva, inbromsning, kör saktare/fortare m.m.). Välinvesterad tid!
 
De (få) gånger jag har passagerare med mig lägger jag alltid ett par min på att förklara hur jag vill att denne ska bete sig i olika situationer( upp/av, start/stopp, kurva, inbromsning, kör saktare/fortare m.m.). Välinvesterad tid!

Håller verkligen med dig, det har hänt att en del lutar sig åt "fel" håll i kurvor när dem tycker att det lutar. Det är nog värre än att tappa knarren stillastående..
Jag tappade den själv dock en gång stillastående men det berodde på rullgrus under fötterna, försök att undvik det så brukar det fungera bättre :-)
 
Jag är rätt lång (177) men skjutsade en killkompis på hondan som vägde typ 80 kilo och tyckte det var rätt svårt att hålla mot när han hoppa upp. Men man kanske kan våga sig på att skjutsa tjejkompisarna :D

Får du ned bägge benen i marken om du har hojen upprätt? Det är nog bättre att passageraren kliver på skjutspinnarna när hojen står helt upprätt så du slipper hålla upp både hojens vikt + passagerarens.
I övrigt är det nog bara en vanesak att skjutsa med passageraren längre upp. Själv gjorde jag nyss bytet från en låg och fin CBR med långlimpa till motard, jädrans skillnad på tyngpunkt. Men efter en-två skjutsar går det nästan lika enkelt som tidigare... Med reservation för att spättan har ganska svårt för att sitta still :rolleyes:
 
Får du ned bägge benen i marken om du har hojen upprätt? Det är nog bättre att passageraren kliver på skjutspinnarna när hojen står helt upprätt så du slipper hålla upp både hojens vikt + passagerarens.
I övrigt är det nog bara en vanesak att skjutsa med passageraren längre upp. Själv gjorde jag nyss bytet från en låg och fin CBR med långlimpa till motard, jädrans skillnad på tyngpunkt. Men efter en-två skjutsar går det nästan lika enkelt som tidigare... Med reservation för att spättan har ganska svårt för att sitta still :rolleyes:

Undrar vem den spättan är, hehe!!
Precis vanesak, lite träning så går det mesta...
 
Om du når ned med båda benen så ställer du dig upp och skjuter fram med skrevet mot tanken, sedan kliver passageraren på som om de vore föraren och med fötter på dina vanliga fotpinnar lyfter upp sig själv till passagerarplatsen. Min erfarenhet är att det här skapar minst instabilitet eftersom de rör sig i princip helt längs mittlinjen på hojen.

Lätt klämma på vänster arm om de vill sänka tempot eller stanna till.

Ett annat bra tips för att förstå hur de ska luta sig är att de ska titta över min axel inåt i svängar, det har alltid funkat bra för mig!
 
Vet inte om det är pga ny spätta eller annan hoj men jag upplever det enklare att skjutsa på den högre passagerarsadeln.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top