Skjuts säkert

Tar gärna emot lite tips på hur ni andra gör för att skjutsa nån som inte åkt hojj innan, nån gång ska det ju börjas...

Håller fotpinnen för passageraren att kliva på eller måste passageraren svinga över benet över bakljuset på hojjen, det är ju rätt högt...

Kort sagt, liten guide för att skjutsa mottages tacksamt :)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=993

Hojskolan för passagerare
 
Mycket bra inlägg!:)

Det enda tipset jag kan tilllägga är att den som åker skjuts måste slappna av i kroppen och följa med i trafiken. Det är tusen gånger svårare att få en stabil och bra körning om passageraren spänner sig och inte kan slappna av.
 
Fy fan, skjutsa förtar hela nöjet med sporthojar! Jag har intagit den något konservativa inställningen att inte skjutsa överhuvudtaget. Får se hur länge det håller..

EDIT: Kanske ska hålla mig lite on topic.

Skjutsen bör göra exakt som du som förare. Varken luta mer eller mindre. Samt sitta nära dig men utan att "klänga" på dig. Lite uiilies här o där KAN göra henne mer van och orädd. Undvik full-pung-starter eller säg åtminstone åt henne att hålla i sig utav bara helvete! :D
 
Last edited:
Hur är det med vikt? Jag har skaffat hoj och en kompis har ställ. 1+1 = han vill åka med. Tillsammans hamnar vi på ca 200 kg med ställ å allt. Kan man sitta så tungt på en Hornet?

Det är bara att kolla i registreringsbeviset vilken max last du har. På min GSX-R kan jag köra med 180kg men innan reg.bes i Sverige kunde jag köra med 210... :va I övrigt kan det ju vara lämpligt att eventuellt justera spänning på bak- och framfjädring men det har jag aldrig brytt mig om och det har funkat (dock aldrig kört i något supertempo med skjuts när jag haft lite tyngre passagerare (som min bror, 110kg)).
 
Lufttryck kan också vara värt att kolla. Kan behövas några extra pysar i bakhjulet vid skjuts. På min skulle man höja från 2.5 till 2.8 kgf/cm2 vid skjutsning.
 
Jag har varit backpack under några år nu, det som funkat på dem allra flesta jag åkt bakpå är bla detta;

-Frågar alltid innan jag sätter mig, detta för att föraren ska vara beredd.
-Har alltid en hand på tanken, det är den handen jag håller emot med så jag inte "hänger" på föraren, den andra kan jag hålla om föraren för att lättare följa med i fodonets lutningar m.m.
-Jag fick lära mig att se åt det håll motorcykeln sväger(dvs ska alltid kunna se "vägen"), på det viset har jag bättre uppsikt på vad som händer och kan snabbare hålla emot inför en hårdare inbromsning med båda händerna mot tanken. Dock flyttar jag enbart huvet, inte hela kroppen, för att flytta min tyngd så lite som möjligt på fordonet.

Dessa saker har gjort att jag kan hänga på i både, stunt och i kurviga vägar, och ingen har klagat hittills.. ;)

Ps. Sitt nära föraren, och inte så det finns ett mellanrum, det blir mindre turbulens och det är lättare att följa föraren och bli till "1st tyngdpunkt" och inte 2st.
 
Det mesta är nog redan sagt i denna fråga, men de punkter jag anser vara viktigast är:

Kommunikation innan, ex på / avstigning (så du slipper bli omkulldragen)
Se till att passageraren är avslappnad, ett helvete att köra annars.
Be den som sitter bak att jobba med knäna, vid inbromsningar mm, det ger en bra kontakt mellan er två.
Sist men inte minst se till att den du skjutsar njuter o vill skaffa en egen hoj så man slipper skjutsa:tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top