Skivlås med larm? Tips

• Thread starter Thread starter mk
  • Start date Start date

mk

...
Gick med
11 May 2009
Hoj
z750
Tjena, har tänkt låta hojjen stå ute nu under sommarn, då det är lika svårt att hitta garage som guld verkar det som :)

Iaf så hade jag velat ha tips på ett vettigt skivbroms lås med inbyggt larm för en vettig summa. Då jag redan har ett godkänt skivbromslås och har däröver tänkt låsa med kätting.

Hitta inga "up to date" trådar kring detta

Tack!!

Han tänkt mig något runt 600-700 spänn, Bandit-1200 har du egen erfarenhet av låset ?

Näe, jag köpte ett annat från Louis för några år sedan (XENA), ej märkt av stöldskyddsföreningen, vilket inte stör mig. Jag har ju ändå låst hojen på ett ur försäkringssynpunkt godkänt sätt, i mitt fall ett ABUS skivbromslås samt styrlåset. Det lås jag köpte, var enbart för att få ett lås med larm, utöver de övriga lås jag har. Mitt förslag är ju ändå ett ABUS, vilket annars brukar vara bra grejor.

Last edited:
Hmm får inte fram nått om Xena är ett godkänt lås .. SSF hemsida var inte mycket till hjälp annars verkar det som ett klockrent lås

Förespråkar också ABUS Granit Detecto 8077 som ovan nämnt. Ett beprövat och erkänt bra lås, det är väl ändå det viktiga när man låser sin pärla. Jag kör med ett sånt och är nöjd. Hade föregångaren innan det (ABUS Detecto 8000) :tummenupp

Hmm får inte fram nått om Xena är ett godkänt lås .. SSF hemsida var inte mycket till hjälp annars verkar det som ett klockrent lås

Då du redan har ett godkänt lås så spelar det ju egentligen ingen roll.

Jag tror inte att xena är godkänt av SSF men det behöver ju inte betyda att det är dålig kvalitet. Det kan ju även bero på att låset kanske inte säljs i Sverige och de därför inte testat det.

Tycker inte det låter mindre än abus låsen eller vad är det som är så dåligt?

Det har jag ingen aning om då detta är mitt första "alarm" lås.

Men när jag läser kraftfull siren eller larm eller vad det stod så förväntar jag mig mer än några höga *pip* under 10 sekunder!

typ WEEEEEEOOOOOO WEEEEEEEEEEEEOOOOO WEEEEEEEEEEEOOO!@#

Last edited:
Det har jag ingen aning om då detta är mitt första "alarm" lås.

Men när jag läser kraftfull siren eller larm eller vad det stod så förväntar jag mig mer än några höga *pip* under 10 sekunder!

typ WEEEEEEOOOOOO WEEEEEEEEEEEEOOOOO WEEEEEEEEEEEOOO!@#
Det är alltså inget tjuvlarm, utan mer en signal för att inte glömma ta bort låset?

Jag har haft ett Xena i några år och det har funkat bra so far.

Då du redan har ett godkänt lås så spelar det ju egentligen ingen roll.

Jag tror inte att xena är godkänt av SSF men det behöver ju inte betyda att det är dålig kvalitet. Det kan ju även bero på att låset kanske inte säljs i Sverige och de därför inte testat det.
Då man far iväg och parkerar hojjen lite varstans så kommer jag nog föredra ha med larmlåset. Sen hemma över natten är det tanken med 3 lås kätting skivbroms fram och bak. Jo, låsen verkar hålla hög klass dom jag kollat på, men ur försäkringssynpunkt hade det ju kanske suttit fint med ett godkänt då det kommer stunder då enbart skivlås med larm kommer brukas. Så min följd fråga är egentligen är det bara ABUS DETECTO som blivit godkänt av skivlåsen med larm? har försökt få fram nått via google men det gick dåligt :)

Skrevs nyligen i en annan tråd :)

Endast 21 stycken lås är from 2013-01-15 godkända mc-lås i Sverige:

Motorcykellås ABUS 37/60 11MKS

Motorcykellås ABUS 1060 City Chain

Motorcykellås 8077 Granit Detecto

Motorcykellås ABUS 68 Granit Victory X-Plus

Motorcykellås 68*12KS Granit Victory X-Plus

Motorcykellås ABUS Granit Chain 59/12MKS

Motorcykellås ABUS 8000 Granit Detecto

Motorcykellås ABUS 77 Granit Sledg

Motorcykellås ABUS 37/60HB70 Granit Quick

Motorcykellås Hojlåset 14C

Motorcykellås Oxford Patriot

Motorcykellås OXFORD BOSS LOCK

Motorcykellås OXFORD NEMESIS LOCK

Motorcykellås 503B

Motorcykellås 504C-II+loop chain

Motorcykellås MD 610

Motorcykellås MD 611

Motorcykellås BS 610

ABUS 37/60 HB70 Granit Quick
Maxi

ABUS 37/60HB50 Granit Quick
Mini

OXFORD BOSS ALARM (14mm & klass
16mm)

Numera finns 23st SBSC godkända lås. SBSC samarbetar med SSF och ni kan söka på deras hemsida här.
http://www.sbsc.se/certificate/searchcertificate.aspx

Enligt SSF's hemsida ska de också införa en egen sökfunktion för SSF godkända produkter men tills den är på plats så får man ringa och fråga. Informationen kan ni hitta här

Jag har (bland annat) biltemas kättinglås som har en märkning av stöldskyddsföreningen och är certifierat av SBSC. Räcker inte det låset längre som godkänt lås då? :S

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back