Benny.F skrev:
DU måste förmodligen hona dina ok. Den har troligen stått still hela vintern och stått i varm garage då får du kondens (vatten) i oljan då kan det börja tjärva. Hona dina ok och byt olja.
I normala fall, med en frisk hoj, sker inte det. Men om de yttre tätningarna kring kolvarna skadats - som de ofta gör efter några år och några tusen mil - så kommer vatten och smuts in till kolvarna och de rostar.
Då måste du tömma ut bromsvätskan, plocka loss oken från hojen, ta ur kolvarna ur oken, plocka bort gamla O-ringar och tätningar, polera upp kolvarna och eventuellt hona (slipa invändigt med speciellt verktyg) cylindrarna i oken. Ett sådant verktyg, att försiktigt använda med en borrmaskin eller skruvdragare, köper du på Biltema för ca en hundring. Därefter monterar du nya O-ringar och tätningar, sätter allt på plats, fyller upp med ny bromsvätska och luftar båda sidor (eller har din monster bara en skiva?).
Det låter värre än det är; om inget strular så tar det kanske ett par timmar för en normalfumlig hemmamek som inte gjort det förut.
Det kan ju också vara så att beläggen rostat eller p.g.a. smuts kärvar i sina säten, då plockar du bara ur dem och går över dem och oken med stålborste.

Försiktigt i oken bara, så du inte skadar några tätningar.
Om bromsarna ligger *mycket* an så kan det istället vara så att någon fin kanal i huvudbromscylindern (den på styret) är igentäppt, av slam och partiklar. Om en returkanal är igentäppt kan man råka ut för att bromsarna bara sätter an, och inte släpper. Till slut, efter ett antal bromsningar, sitter hjulet mer eller mindre *fast* och framhjulssläpp är givet. Det är dock ganska ovanligt, och kräver att du plockar isär huvudbromscylindern och gör rent den (ex.vis med tryckluft).
(Brasklapp: Om det sitter flytande ok på din hoj, d.v.s. att oken bara har kolvar på ena sidan och istället kan hela oken röra sig i sidled, kan det vara så att oken kärvar på sina glidpinnar. Även här finns normalt smutstätningar, är de trasiga eller sitter fel så kommer vatten och smuts in och det börjar kärva. En baggis att fixa, bara ta loss den rörliga delen av oket, gör rent glidpinnarna, smörj upp och sätt ihop med nya tätningar.)