Skivbromsen ligger an (hjälp)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tja. När jag kör i 60 och kopplar så märker jag att skivbromsen ligger an. Kan det vara så enkelt att beläggen är slitna?

Och i så fall är det jobbigt att byta själv? E kass på att meka kanske jag ska tillägga.

Hur märker du att de ligger an? Beläggen Beläggen ligger alltid an mot skivan till en viss del vilket gör att man kan höra att de raspar lite när man snurrar på hjulen.

Beläggen är lätta att byta, ta en kompis till hjälp och det är fixat på fem minuter.

Hejdar´n bak eller fram?

Hursomhelst så har det inte med slitna belägg att göra, det beror ex vis på att:
*Kolvarna i oken kärvar pga rost/ärg (har du skött byte av bromsvätska regelbundet?)
*Nåt (ex vis grus el likn) gör att ett eller flera belägg kärvar

Har ingen aning om vad det beror på. Det e frambromsen.
Tycker den liggar an ovanligt mycket när jag ligger i 60 ungefär.
Den var inne på 1000mila service för 100 mil sedan så då måste dom ju kollat bromsoljan.

yonsson skrev:
Har ingen aning om vad det beror på. Det e frambromsen.
Tycker den liggar an ovanligt mycket när jag ligger i 60 ungefär.
Den var inne på 1000mila service för 100 mil sedan så då måste dom ju kollat bromsoljan.

Kan t.o.m ligga an så att framhjulet endast snurar knappt ett varv, när du lyfter upp hojjen fram. Tex Oscar´s RR hoj snurrade framhjulet knappt ½ varv, men den gick som ett skott ändå.

Säkert inga beskymmer :)

Zilversurfer skrev:
Kan t.o.m ligga an så att framhjulet endast snurar knappt ett varv, när du lyfter upp hojjen fram. Tex Oscar´s RR hoj snurrade framhjulet knappt ½ varv, men den gick som ett skott ändå.

Säkert inga beskymmer :)
AIGHT! Hur ser man om belagen håller på att ta slut? Det ser ut att vara några millimeter kvar på dom.

Men det konstiga är att jag kan inte minnas sedan innan att dom legat mot så mycket som dom gör nu.

Hur vet du egentligen att de ligger an? Går det att snurra däcket för hand om du har det i luften? Om du kör en sväng utan att använda frambromsen, ens när du stanar - Är skivorna fram varma då?
Jag tog bort mina ok och gjorde rent kolvarna då hojjen stått ett par år. Det gjorde underverk, men då gick den å andra sidan knappt att rulla då de låg an så mycket.

Att beläggen är slitna borde inte ha mycket med saken att göra.

Frambroms

yonsson skrev:
Tja. När jag kör i 60 och kopplar så märker jag att skivbromsen ligger an. Kan det vara så enkelt att beläggen är slitna?

Och i så fall är det jobbigt att byta själv? E kass på att meka kanske jag ska tillägga.
DU måste förmodligen hona dina ok. Den har troligen stått still hela vintern och stått i varm garage då får du kondens (vatten) i oljan då kan det börja tjärva. Hona dina ok och byt olja. :tummenupp

Benny.F skrev:
DU måste förmodligen hona dina ok. Den har troligen stått still hela vintern och stått i varm garage då får du kondens (vatten) i oljan då kan det börja tjärva. Hona dina ok och byt olja. :tummenupp

I normala fall, med en frisk hoj, sker inte det. Men om de yttre tätningarna kring kolvarna skadats - som de ofta gör efter några år och några tusen mil - så kommer vatten och smuts in till kolvarna och de rostar.
Då måste du tömma ut bromsvätskan, plocka loss oken från hojen, ta ur kolvarna ur oken, plocka bort gamla O-ringar och tätningar, polera upp kolvarna och eventuellt hona (slipa invändigt med speciellt verktyg) cylindrarna i oken. Ett sådant verktyg, att försiktigt använda med en borrmaskin eller skruvdragare, köper du på Biltema för ca en hundring. Därefter monterar du nya O-ringar och tätningar, sätter allt på plats, fyller upp med ny bromsvätska och luftar båda sidor (eller har din monster bara en skiva?).
Det låter värre än det är; om inget strular så tar det kanske ett par timmar för en normalfumlig hemmamek som inte gjort det förut. :tummenupp

Det kan ju också vara så att beläggen rostat eller p.g.a. smuts kärvar i sina säten, då plockar du bara ur dem och går över dem och oken med stålborste. :smasha Försiktigt i oken bara, så du inte skadar några tätningar.

Om bromsarna ligger *mycket* an så kan det istället vara så att någon fin kanal i huvudbromscylindern (den på styret) är igentäppt, av slam och partiklar. Om en returkanal är igentäppt kan man råka ut för att bromsarna bara sätter an, och inte släpper. Till slut, efter ett antal bromsningar, sitter hjulet mer eller mindre *fast* och framhjulssläpp är givet. Det är dock ganska ovanligt, och kräver att du plockar isär huvudbromscylindern och gör rent den (ex.vis med tryckluft).

(Brasklapp: Om det sitter flytande ok på din hoj, d.v.s. att oken bara har kolvar på ena sidan och istället kan hela oken röra sig i sidled, kan det vara så att oken kärvar på sina glidpinnar. Även här finns normalt smutstätningar, är de trasiga eller sitter fel så kommer vatten och smuts in och det börjar kärva. En baggis att fixa, bara ta loss den rörliga delen av oket, gör rent glidpinnarna, smörj upp och sätt ihop med nya tätningar.)

Om bromsarna ligger *mycket* an så kan det istället vara så att någon fin kanal i huvudbromscylindern (den på styret) är igentäppt, av slam och partiklar. Om en returkanal är igentäppt kan man råka ut för att bromsarna bara sätter an, och inte släpper. Till slut, efter ett antal bromsningar, sitter hjulet mer eller mindre *fast* och framhjulssläpp är givet. Det är dock ganska ovanligt, och kräver att du plockar isär huvudbromscylindern och gör rent den (ex.vis med tryckluft).

om det ser ut som på "monster 900" så finns det en skruv på broms handtaget som man ställer spelet med, om den är ställd för tight så får du samma symptom, alltså att bromsen inte släpper när broms vättskan blir varm å expanderar. om det är så att det börjar bromsa när du kört ett tag kan du prova att lätta lite på den skruven.

/Mattias

Fick hjälpa en jobbpolare att ta rätt på hojen för några veckor sedan. Han hade ett kärvande bromsok fram. Helt plötsligt vurpade han mitt på ringvägen... Bromsen låg på så hårt att man knappt orkade rulla hojen. Så kolla upp det ordentligt. Det kan fort bli värre.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...