Skivbroms rostat/frusit fast?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Märkte idag att skivbromsen på hojen sitter fast. Hojen har stått orörd utomhus någon månad och det har bildats rost på bromsskivan. Detta har hänt förr men kommer inte ihåg hur jag fick loss skiten då.. Jag har testat att gunga fram och tillbaka, bankat lite lätt på skivan och oket samt hällt varmt vatten över skivan. Vill inte lossna.. Någon som har något tips?
5-56 på skivbroms kanske inte är det bästa för bromsverkan men kan väl tvättas bort i efterhand?
 
Har ok och skiva rostat ihop är ju skivan ändå hyfsat skadad, så du kan nog ge dig på med rostlösare med, tvätta skivan med bromsrengöring och polera hela ytan med smärgelduk för att få någon form av fason efteråt isf.
 
Jag skulle inte använda 5-56 på en bromsskiva / bromsok. Det enda gummipackningarna i bromsoken (tex gummipackningarna runt bromskolvarna) är gjorda för att tåla är bromsvätska.

Jag hade skruvat loss bromsoket från gaffel och lossat bromsslangen från oket.
Sedan rullat hjulet så bromsoket kommit på framsidan, lättare komma åt.
Tagit bort sprinten som håller bromsskivorna, här hade jag använt försiktigt med 5-56 vid behov på gängan utanför insexhålet på sprinten.
Därefter satt in en plan stålbit (kanske en planfil), lite tunnare än bromsskivan mellan bromsbeläggen och vridit om för att dela beläggen, spräcka bort beläggen från bromskivan, sedan kan du lyfta loss oket från bromsskivan.
Sedan är det dags för rengöring av bromskolvar / bromscylindrar från skit om du inte kan trycka in bromskolvarna lätt i oken med fingrarna.
Missa inte att det kan ligga skit under gummipackningarna i bromscylindrarna.
För undvika repor i kolvar / cylindrar brukar jag använda en vanlig tandborste och det vita på disksvamp till rengöring.
 
Last edited:
Står hojen i minusgrader?
Jag har varit med om att det varit så mycket fukt i bromsvätskan att det frusit.
Fruset vatten (även känt som is) expanderar = trycker kolvar och belägg mot skivan...

Börja med att öppna luftningsnippeln för att släppa ut trycket.
Släpa sedan in skrotet i värme, eller värm oket med varmluftpistol / hårtork för att tina upp det hela.

Så hade jag börjat iallafall. :)
 
Ligger ju strax under nollan här i Stockholm. Får prova med nippeln.
Har lagt ut en annons på hojen, det finns annat som måste repareras också så det får bli en bonus för köparen att även underhålla frambromsen lite =)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top