Skithoj?!!!ZX7R-97

Idaho

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Sporthoj
:4skrika Kan någon säga vad det är för fel då hojen är svårstartad ( knappt vill starta alls) efter att man kört med den en stund och sedan stannat. Funderar på om det kan vara batteriet som är kasst??? Alla förslag emottages tacksamt.

hehe, såg nog dig i Eskilstuna idag... du på ZX-7a och partner ... på en ... hum. hoj.. iaf. Till problemet.

Kolla upp förgasarinställningarna jäntemot originalinställningar. Kanske nån mindre begåvad (eller nån som inte visste vad han gjorde) har försökt att få hojen att gå bättre efter att han installerat slipon/luftfilter eller annan modifiering på hojen.

Utöver detta, vanligt felsökande är att öppna upp luftburken och se hur luftfiltret ser ut. Är det helt svart, eller verkar inte släppa igenom mycket luft.. så kan du ha problemet där.

Allt jag namn är relaterat till luft/bränsleblandingen.

För att verkligen få reda på om det är där problemet är, beställ tid hos Kenneths Motor (hälsa från mig :p... de sponsrar mig) och be bänka hojen, samt kolla luft/bränsle-blandningen. De kan då se exakt vad som pågår. De kanske även kan ge dig nått bra pris på att få det fixat.

Kom bara på en sak, om du har lite ström i batteriet så brukar det hända att elektroniska tändsystem inte orkar ge en ordentlig gnista samtidigt du kör starmotorn... Och isåfall är det jäkligt kännsligt att du har rätt luft/Brännsleblandning för att få den att orka tända... Bara en liten tanke...

Swedie skrev:
hehe, såg nog dig i Eskilstuna idag... du på ZX-7a och partner ... på en ... hum. hoj.. iaf. Till problemet.

Jasså, så du såg mig.....att jag inte såg dig då....kanske kände jag inte igen dig????

Last edited by a moderator:
Idaho skrev:
Jasså, så du såg mig.....att jag inte såg dig då....kanske kände jag inte igen dig????
Ni var utanför när jag kom dit. Jag var i min pickis, hade väl lite halvbrådis. Hade även min rejskeps på mig :p (röd kepa) Var bara där o ville slicka lite på de nya 04orna.. saknar gatåka.. suck. ajja! 7 Juni så kanske... kanske... fast då är ju ändå sommaren nästan slut.

Idaho skrev:
tobbeviking skrev:
Hm..mina tips blir dom samma som föregående talare.
:) Tack för tipset, vi får väl se vad som händer, ha det :hej

Har du tillgång till en mulitmeter så skall du kolla upp laddspänningen vid plus- och minuspolen på batteriet. Mellan 12.5 och 14.5 volt vid ca 4500 - 5000 varv skall den hålla. Är det mer eller mindre än detta så har du laddn ingsbekymmer .
Prova även att dränera ur förgasarna. Har en vän som hade li¨knande bekymmer och att dränera dessa hjälpte.

Vi diskuterade detta på chatten en gång då det kom fram att en del kawor uppvisade detta symptom. Bjorn kom då upp med förslaget ånglås i förgasarna.

Chris Ash skrev:
Vi diskuterade detta på chatten en gång då det kom fram att en del kawor uppvisade detta symptom. Bjorn kom då upp med förslaget ånglås i förgasarna.
Vilket inte är helt orimligt, det blir ju rätt varmt runt förgasarna när du stannar (ingen fartvind).
Testa att kyla ner dina förgasare (vatten, tryckluft?), ett tips kan vara att stå på tomgång ett tag innan du stänger av.

Hade precis samma fel på min förut.Böt batteri sedan har den aldrig krånglat.Det satt fel batteri i den som gav för lite ström.

Och jag tjatar om ventilspelet som vanligt när Kawor är svårstartade varma fast startmotorn snurrar på bra (kallstarter brukar fungera). Nästa gång den inte vill starta, testa att rullstarta den med hjälp av en kompis som skjuter på. Om den då startar garanterar jag att ventilerna står för snålt på insugssidan.

Batteriet låter också troligt om en cell skulle vara paj, kan testas enkelt genom att koppla till ett bilbatteri med hjälp av startkablar när felet uppkommer.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...