skiten startar inte

Jnt

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
cr 125, t7a och en skitsöt mini ;D
min minimoto (som jag köpte på hobbex) tror det är en "16F-model".
jag har kört med den en gång och då startade den utan problem. men alla de andra 1000gångerna nu i veckan som jag försökt starta den så har min lycka hamnat på noll. jag har plockat ner förgasaren (rengjort och tömt på soppa), tagit ut tändstiftet och tagit av avgasröret så att motorn ska torka, för jag trodde den hade surat igen och provat med min polares tändstift som fungerar, men ändå har jag ej lyckats få igång den. gnistan finns där men motorn vill inte. vad mer kan jag testa? eller vad kan felet vara?
Tacksam för svar!

har ett kanontips, byt tändstift så kankse det hjälper, det har det gjort för många!!! Bla. för mig med min 14e

vill tillägga att jag hade gnista på mitt chinastift men tydligen inte tillräckligt för när jag bytte till NGK fick jag höra motorns ljuva sång :D

Lycka till

Last edited:
Eller så kan man ta ett tunt knivblad och lägga det mellan polerna och sen trycka ihop dem så att det är väldigt litet mellanrum... Då får den en kraftfullgnista men den går sämre... Utifrån det kan man sära på polerna igen för att få det att blir perfa! Eller så kan man köpa ett nytt!

Jnt skrev:
min minimoto (som jag köpte på hobbex) tror det är en "16F-model".
jag har kört med den en gång och då startade den utan problem. men alla de andra 1000gångerna nu i veckan som jag försökt starta den så har min lycka hamnat på noll. jag har plockat ner förgasaren (rengjort och tömt på soppa), tagit ut tändstiftet och tagit av avgasröret så att motorn ska torka, för jag trodde den hade surat igen och provat med min polares tändstift som fungerar, men ändå har jag ej lyckats få igång den. gnistan finns där men motorn vill inte. vad mer kan jag testa? eller vad kan felet vara?
Tacksam för svar!

Är stiftet surt? Annars :Jag hade problem med att min inte startade, plockade bort förgasaren o tog bort flottörhuset undertill, skruvade sedan bort munstycket, i det finns ett hål som knappt är 1 mm stort, blås igenom det o kolla sedan mot lampa så ska du se ett tydligt hål igenom, om där sitter skit eller spån så kan det ge fel som att den kan gå ibland men framför allt blir jävligt svårstartad.

jag ska köpa nytt tändstift imorgon och testa det.
och en sak till, det verkar som den får för mycket soppa men det är kanske för man har dratt i det där j*vla snöret rätt intensivt :rolleyes:

Ett par kapsyler K-sprit i tanken och sedan startgas i förgasaren, låna ett bladmått och sätt gnistgapet till 0,5 på stiftet.

en annan grej som kan cp sig ar bensinkranen...packningen där i brukar gå sönder det smular sig....skruva bort de två skruvarna visidan om kranen o ko :tummenupp lla

vi fick igång den idag =)
det var en blandning av tändstift + för fet blandning

visst är det som en orgasm när man ryckt i det där jävla snöret i flera dagar och helt plötsligt så får man igång den, det är ljuvligt, GRATTIS :tummenupp

tipps om du inte vill bli trött

hade oxå problem att starta min . men ja tog bort ryck starten satte den "vita" plast nipplen som drar runt svänghjulet på skruvdragaren o bara körde typ i 20 sek ... sen startade skiten... :tummenupp

Ea skrev:
hade oxå problem att starta min . men ja tog bort ryck starten satte den "vita" plast nipplen som drar runt svänghjulet på skruvdragaren o bara körde typ i 20 sek ... sen startade skiten... :tummenupp

Så ska de jäklarna tas!
har man då ingen skruvdragare kan man ju ta till hands någon annan roterande pryl och dra igång den med.. Till exempel en annan motor. :tungan Sätta dit en motor med axeln och gasa upp den i 5000 varv så startar nog din lilla minimoto :squid

Tjurig

Nu börjar jag ledsna på kinan, Har bytt stift gnista finns men den värkar inte få soppa, har blåst ren fuggen samt h-munstycket bytt soppa filter va göra :va :va

988R skrev:
Nu börjar jag ledsna på kinan, Har bytt stift gnista finns men den värkar inte få soppa, har blåst ren fuggen samt h-munstycket bytt soppa filter va göra :va :va

Testa starta den utan tanklock.. funkar det kan du borra upp hålet i tanklocket lite...

Startar alltid min med full choke å full gas. Drar till den tänder (eller startar) sen ingen gas. Funkar jämt

DU kanske har blandat i för mycket olja i bensinen, testa hälla ut o blanda med lite mindre olja o sen gör rent/torka stiftet o sen testar du igen, händer det något med startgas ?

minin

:huvet Snart tar man en storkina & smäller kinan i luften. :huvet Lyckades sabba huvudmunstycket snälla någon som vet vart man kan handla nytt?

Köpa billigt = köpa dyrt :(

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...