gthyni skrev:
Inte sa nicke,
mönstret i sporthojsdäck transporterar minimalt med vatten
varmt gummi = bra grepp
kallt gummi = dåligt grepp
mer mönster = mer rörelse i gummit = mer värme
så ett regndäck har mycket mönster för att behålla greppet
när det kyls av regnvatten, slicks har inget mönster för att
hålla ner temperaturen (inte smälta) när det är torrt.
1/ Jag har aldrig skrivit sporthojsdäck!
2/ Vägbaserade däck ska uppfylla krav på anständiga grepp både vid regn och torrt.
Konsumenten väljer vilken livslängd och grepp som önskas.
Lagar är skrivna så att ett visst mönsterdjup skall finnas vid framfart på allmänna vägar.
3/Slicks= normalt hårdare gummiblandning än regndäck på grund av högre friktion.
3/ Regndäck mycket mjukare gummiblandning än torrdäck på grund av extrem avkylning dessutom är mönstret där för borttransport av vatten.
4/ Mönster i däcken avsedda för gatbruk brukar vara där av två orsaker:
Dels vattenavvisande men även en angivelse när gummit i däcket börjar bli för tunnt.
Mönster i tex formel 1 bilar är där för att minska hastigheten i kurvor pga lägre friktion.
vid regn använder dom istället regndäck med mjukare blandning.
Ja det är riktigt att däcken ska ha en rekomenderad temperatur för att fungera bra det är riktigt.
Vid roadracing så ligger normalt temperaturen vid ca 80-100 grader vid tävling.
Dock finns det extrema fall då temperaturer upp till 150 grader har mäts upp på Rossis bakdäck.
MVH
Roffe