Skitdåligt framdäck, törs man köra?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Höger sida har lite mönster kvar, med betoning på lite, typ en halv millimeter men det syns och känns iallafall. Vänster sida är helt slickad men ingen kord syns. Törs man köra med hojen och hur fort isåfall? OBS har inte råd med nytt framdäck riktigt än.
 

MC Doktorn

Guest
honkiie skrev:
Höger sida har lite mönster kvar, med betoning på lite, typ en halv millimeter men det syns och känns iallafall. Vänster sida är helt slickad men ingen kord syns. Törs man köra med hojen och hur fort isåfall? OBS har inte råd med nytt framdäck riktigt än.

Släng upp en bild vet ja
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
honkiie skrev:
Höger sida har lite mönster kvar, med betoning på lite, typ en halv millimeter men det syns och känns iallafall. Vänster sida är helt slickad men ingen kord syns. Törs man köra med hojen och hur fort isåfall? OBS har inte råd med nytt framdäck riktigt än.

Greppet blir ju såklart sämre än ett däck med mönsterdjup kvar, samt om korden kommer fram blir det jävligt halt. Dock kör jag själv alltid ner mina däck till denna gränsen, gäller bara att köra väldigt lugnt när dom nått det här stadiet, då du som sagt inte har lika stora marginaler kvar.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
zilog skrev:
Greppet blir ju såklart sämre än ett däck med mönsterdjup kvar, samt om korden kommer fram blir det jävligt halt. Dock kör jag själv alltid ner mina däck till denna gränsen, gäller bara att köra väldigt lugnt när dom nått det här stadiet, då du som sagt inte har lika stora marginaler kvar.


Mindre mönster = mer grepp tills det börjar regna.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
MattE. skrev:
Mindre mönster = mer grepp

Tvärtom, tills däcken blir överhettade.
Om du kör racer borde du veta det.

honkiie,
det är inte rätt tid på säsongen att köra mönsterlöst,
det är för mycket regnskurar man kan hamna i.
Du kan köpa ett fräscht begagnad däck av mig för 700 pistoler.
PM:a om intresse finns.
 

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Gsxr 750 -06
gthyni skrev:
Tvärtom, tills däcken blir överhettade.
Om du kör racer borde du veta det.

honkiie,
det är inte rätt tid på säsongen att köra mönsterlöst,
det är för mycket regnskurar man kan hamna i.
Du kan köpa ett fräscht begagnad däck av mig för 700 pistoler.
PM:a om intresse finns.

Har oxå flertal "bandäck" att sälja för en billig peng, dvs mycket mönster kvar för gatåkning
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Ali Haffa..........

honkiie skrev:
Höger sida har lite mönster kvar, med betoning på lite, typ en halv millimeter men det syns och känns iallafall. Vänster sida är helt slickad men ingen kord syns. Törs man köra med hojen och hur fort isåfall? OBS har inte råd med nytt framdäck riktigt än.

Det finns ingen tanke på att Ali Haffa hejdar dig och utfärdar en fetböter på dig??????? då blir det där framdäcket jäkligt dyrt.......

för övrigt mer gummi backen desto bättre grepp..så länge det är torrt.
Vid regn då gäller tvärt om......*L*
MVH
Roffe
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
VRM Roffe skrev:
för övrigt mer gummi backen desto bättre grepp..så länge det är torrt.
Vid regn då gäller tvärt om......*L*

Inte sa nicke,

mönstret i sporthojsdäck transporterar minimalt med vatten

varmt gummi = bra grepp
kallt gummi = dåligt grepp

mer mönster = mer rörelse i gummit = mer värme

så ett regndäck har mycket mönster för att behålla greppet
när det kyls av regnvatten, slicks har inget mönster för att
hålla ner temperaturen (inte smälta) när det är torrt.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
VRM Roffe skrev:
Det finns ingen tanke på att Ali Haffa hejdar dig och utfärdar en fetböter på dig??????? då blir det där framdäcket jäkligt dyrt.......

för övrigt mer gummi backen desto bättre grepp..så länge det är torrt.
Vid regn då gäller tvärt om......*L*
MVH
Roffe

Det här är älvsbyn. Jag kan wheela nerför storgatan i 200 naken med en flaska jack daniels i vänsterhanden utan att behöva oroa mig så hemskt mycket för polisen.

gthyni skrev:
Tvärtom, tills däcken blir överhettade.
Om du kör racer borde du veta det.

honkiie,
det är inte rätt tid på säsongen att köra mönsterlöst,
det är för mycket regnskurar man kan hamna i.
Du kan köpa ett fräscht begagnad däck av mig för 700 pistoler.
PM:a om intresse finns.

Ska fundera på det. Får väl lön till veckan. Ska räkna ut vad jag har råd med, ska börja plugga nästa vecka och flytta och grejja.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
gthyni skrev:
Inte sa nicke,

mönstret i sporthojsdäck transporterar minimalt med vatten

varmt gummi = bra grepp
kallt gummi = dåligt grepp

mer mönster = mer rörelse i gummit = mer värme

så ett regndäck har mycket mönster för att behålla greppet
när det kyls av regnvatten, slicks har inget mönster för att
hålla ner temperaturen (inte smälta) när det är torrt.

1/ Jag har aldrig skrivit sporthojsdäck!
2/ Vägbaserade däck ska uppfylla krav på anständiga grepp både vid regn och torrt.
Konsumenten väljer vilken livslängd och grepp som önskas.
Lagar är skrivna så att ett visst mönsterdjup skall finnas vid framfart på allmänna vägar.
3/Slicks= normalt hårdare gummiblandning än regndäck på grund av högre friktion.
3/ Regndäck mycket mjukare gummiblandning än torrdäck på grund av extrem avkylning dessutom är mönstret där för borttransport av vatten.
4/ Mönster i däcken avsedda för gatbruk brukar vara där av två orsaker:
Dels vattenavvisande men även en angivelse när gummit i däcket börjar bli för tunnt.
Mönster i tex formel 1 bilar är där för att minska hastigheten i kurvor pga lägre friktion.
vid regn använder dom istället regndäck med mjukare blandning.

Ja det är riktigt att däcken ska ha en rekomenderad temperatur för att fungera bra det är riktigt.
Vid roadracing så ligger normalt temperaturen vid ca 80-100 grader vid tävling.
Dock finns det extrema fall då temperaturer upp till 150 grader har mäts upp på Rossis bakdäck.
MVH
Roffe
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Älvsbyn

honkiie skrev:
Det här är älvsbyn. Jag kan wheela nerför storgatan i 200 naken med en flaska jack daniels i vänsterhanden utan att behöva oroa mig så hemskt mycket för polisen.

*ASG*
Jora det var bara en liten fundering:=)
Kör så det ryker
MVH
Roffe
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Du har helt enkelt två alternativ:

A: Ta det lugnt med hojen tills du har fått på riktiga däck, för det kan gå väldigt illa om du inte ville vänta med att lufta din riskokare tills du investerat i ett nytt däck...

B: Gasa tills det rasar :yoparty :yoparty :yoparty!

Själv hade jag gjort någonting emellan A och B, A½ elr nått :banana
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
VRM Roffe skrev:
1/ Jag har aldrig skrivit sporthojsdäck!

OK, my mistake,
jag trodde jag befann mig på en sån site,
jag ska felsöka min webbläddrare.

:tungan
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
gthyni skrev:
OK, my mistake,
jag trodde jag befann mig på en sån site,
jag ska felsöka min webbläddrare.

:tungan

Som om den siten bara tar upp sporthojar då......... :rolleyes:
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
honkiie skrev:
Det här är älvsbyn. Jag kan wheela nerför storgatan i 200 ...


Lösningen på ditt problem! Inget framdäck används. Sluta gnäll och ut och jula med dig nu.

Men rent generellt är det väl inte störtkul att ligga i en buske bara för att man snålat lite med däcken...
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Du kan ju ställa dig frågan, om du inte har råd med ett nytt däck nu, har du råd att laga hojen om du trillar? Du får inte upp nån vidare temp i däcket när mönstret är borta. Därmed inte sagt att du absolut kommer klota, men det verkar onödigt för både kropp och plånbok att chansa. Ägna dig åt den där pavan med Jack Daniels istället :hihi
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Tycker aldrig att man ska snåla varken på däck eller bromsar.

Vägverket och de som bestämmer i landet har inte hittat på 1mm´s gräns bara för skojs skull plus att det kommer att kosta dig 800:- om du hamnar i flygande besiktning.

Men det är ju bara vad jag tycker.....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top