Skit-windows XP home...

• Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min trogna gamla bärbara dator gick ner sig och slutade fungera.

Den är helt ärligt köpt (begagnad, av han som köpte ut den som personalköp), med ett orginal xp-home serienummer fastklistrat undertill, men tyvärr följde inte skivan med Xp-home med.

Nåväl, en XP-home skiva fanns ju redan till en annan dator, och serienummret till den bärbara fanns ju, så vad skulle kunna tänkas vara problemet då?

Jo, serienummret under datorn fungerar bara med en version av XP home som skickas med den bärbara orginal, en vanlig köpeslicensskiva fungerar inte,
så nu sitter jag där och stirrar på rutorna där jag ska ange serinummret.

Jag vill ju inte vara olaglig, jag vill ju använda det serienummer som redan är betalt för, men nu tvingas jag förmodligen att göra "fel", bara för att orginalskivan till datorn är borta.

Jag hatar att behöva besöka det träsk som warez sidor är, dels fungerar aldrig det man hittar där, dels blir datorn full med virus innan man har hittat det man söker.

Tur att man IAF kan köra alternativa OS på en dator här hemma, så man slipper jävlas med alla.
(EDIT)
Oops, jag var inne i datorforumet när jag skapade den här gnälltråden, hur hamnade den här ute?
Kan någon moderator flytta den till datorforumet som är mer lämpligt

Last edited:
Om jag vore dig, när du likaså installerar om. Kör in xp pro sp2 istället!

Last edited:
Jo, visst skulle det kanske vara bättre med XP pro, men jag har ju både en skiva med xp-home, och ett serineummer för xp-home (som inte fungerar med den skivan jag har), men som redan är betalt för.

Skulle jag köra in en xp-pro så måste jag ju köpa en licens.

Last edited:
GuW skrev:
2651590 Jo, visst skulle det kanske vara bättre med XP pro, men jag har ju både en skiva med xp-home, och ett serineummer för xp-home (som inte fungerar med den skivan jag har), men som redan är betalt för.

Skulle jag köra in en xp-pro så måste jag ju köpa en licens.

eller så aktiverar du ditt xp home genom telefonen. Så blir det fel där och då får du tala med supporten. Där får du en ny fungerande license.

DJM skrev:
2651726 eller så aktiverar du ditt xp home genom telefonen. Så blir det fel där och då får du tala med supporten. Där får du en ny fungerande license.

Jamen, det är inte själva aktiveringsförfarandet det hänger sig på, det är redan i installationsfasen det skiter sig.

Jag kommer till den blåa fina rutan där man ska skriva in "Licensnyckel", men det fungerar inte med nuffrerna som sitter på klisterlappen under burken.

Har du något tips på hur man tar sig förbi så att man får skiten installerad och kan välja "registrera senare" och sedan ringa supporten?

Du kan ta det via PM så slipper tråden bli onödigt lång.

Bara en tanke, det är väl produktnyckeln som sitter klistrad på burken inte serienumret.
Om du ringer support och stämmer av med dom så borde du väl få ett vettigt svar tycker man.

Men det kan ju mycket väl vara som du skriver att skivan är låst till ett specifikt serienummer.

Nyckeln som sitter klistrad på datorn kräver en OEM-skiva. En retail-cd funkar inte med en OEM-nyckel. Om du inte vill ladda hem en den så kan du ju alltid göra om den du har till OEM.
Orkar inte leta fram instruktion nu, men sök på SETUPP.INI på google så hittar du säkert hur du ska göra.

Om jag gissar lite så är det mest troliga att din pc är leverad med en OEM licens. Microsoft har varit så luriga att en del installationsmedia är bundet till en viss typ av licens. Har du en OEM licens men skivan är en som är köpt från hyllan så fungerar inte OEM nyckeln tex.

Det finns en väg runt detta men det kräver att du ändrar några parametrar i en fil och bränner ut en ny skiva för installation.

http://www.petri.co.il/use_oem_version_to_upgrade_xp.htm

Jag har testat och det har både fungerat och inte fungerat så det är en chansning. Installationen har alltid gått bra, det är aktiveringen som strulat.

Alternativet är att ragga runt bland dina polare som kan tänkas ha en hem-pc från samma tillverkare och låna deras cd.

Eller ring Microsoft och hör efter, du har ju en giltig licens och vill ha hjälp att ominstallera din burk på ett lagligt sätt. De kommer inte att hänga dig för det ;)

http://www.microsoft.com/sverige/msab/cservice/default.mspx

Ädit: Uffe var snabbare :D

Installera studentversionen "experience" av XP pro från Piratebay och använd produktnyckel V2C47-MK7JD-3R89F-D2KXW-VPK3J

andersbrink skrev:
2653724 Installera studentversionen "experience" av XP pro från Piratebay och använd produktnyckel V2C47-MK7JD-3R89F-D2KXW-VPK3J

Den där är klockren, men vi kanska ska skippa nycklar etc här i tråden. Allt finns ju med i torrenten.......

Jag behövde datorn, så jag köpte en ny licens i dag.

(Det är en bärbar Fujitsu Siemens)
Nu fungerar ungefär hälften av det som fungerade innan.
Touchpaden fungerar, men inte fyrvägsknappen under touchpaden, där man bland annat kunde rulla på sidor.
Jag antar att det saknas något tilläggsprogram.

När man sen rullar sidor med piltangenterna istället så rullar dom i krypfart, och det blir sjögång i bilden, jag har för mig att det fanns någon inställning "aktivera mjuk rullning" någonstans, men jag hittar den inte.

Sen kommer jag säkert att ha tusen frågor till, men nu funkar skiten IAF!

GuW skrev:
2655809 Jag behövde datorn, så jag köpte en ny licens i dag.

(Det är en bärbar Fujitsu Siemens)
Nu fungerar ungefär hälften av det som fungerade innan.
Touchpaden fungerar, men inte fyrvägsknappen under touchpaden, där man bland annat kunde rulla på sidor.
Jag antar att det saknas något tilläggsprogram.

När man sen rullar sidor med piltangenterna istället så rullar dom i krypfart, och det blir sjögång i bilden, jag har för mig att det fanns någon inställning "aktivera mjuk rullning" någonstans, men jag hittar den inte.

Sen kommer jag säkert att ha tusen frågor till, men nu funkar skiten IAF!
uppdatera grafikkortsdrivrutinerna så får du mjukare rullning av sidorna

heimdal skrev:
2655845 uppdatera grafikkortsdrivrutinerna så får du mjukare rullning av sidorna

Mjo, men hur vet jag vilka drivisar jag ska ha till en fujitsu siemens amilo D?
Jag har varit in på hemsidan, men där måste jag veta vad den heter mer än så.

Jag har ingen som helst koll på sånt här.

Maciver skrev:
2656020 Står inte det undertill på någon modell lapp?
Jo, det står att det är en amilo D FH-2, sen sitter det en påklistrad papperslapp med ett ID nummer på, men det verkar vara en etikett som är utskriven på en vanlig skrivare, så den är totalt oläsbar efter åratals användande av datorn.

Det enda jag vet är att det är en P4 1.8gHz och att datordjäveln såldes som personalköp av landstinget.

Orginalskivan försvann med den första ägaren, vars son tog över datorn och sedan sålde den till mig.

Slutsats, köp aldrig en begagnad dator av märket Fujitsu Siemens.

Neutral skrev:
2656138 Hur kommer du till den slutsatsen? Det är väl MS-produkter du haft problem med?

IOFS, men Fujitsu Siemens har inte kunnat peka mig till rätt drivisar till grafikkort (som är ett ATI radeon mobility) eller touchpaden (som är en synapsis), vad har det att göra med att Microsoft är ett jävla skitföretag?

(jag har som du förstår lyckats hitta den informationen nu)

Inte heller Ubuntu-Linux hade 100% fungerande drivisar, där saknades dessutom drivisar till mitt trådlösa nätverkskort.

Jag kör QNX och Solaris på mina stationära datorer, där kan jag acceptera att inte alla drivisar finns till all hårdvara, men där kan jag lyckligtvis byta hårdvara till bättre/vanligare grejor för att få det att fungera.
(inte heller riktigt sant, eftersom jag kör Solaris på en SPARC, och där funkade allt klockrent, och QNX datorn bara hade problem med onboardljudkortet, vilket löste sig tre dagar efter att jag hade mailat till företaget bakom QNX)

Min bärbara måste jag dock köra Windows på, eller alternativt köpa en mac istället.

GuW skrev:
2656380 IOFS, men Fujitsu Siemens har inte kunnat peka mig till rätt drivisar till grafikkort (som är ett ATI radeon mobility) eller touchpaden (som är en synapsis), vad har det att göra med att Microsoft är ett jävla skitföretag?

Min bärbara måste jag dock köra Windows på, eller alternativt köpa en mac istället.
Jag skrev inte att MS är ett skitföretag men man får ofta höra att Linux är skit om det inte fungerar men om inte Windows fungerar ja då är PC:n skit..? :D Själv har jag en Dell laptop och de har suverän koll på drivisar till Windows i alla fall och Ubuntu går perfekt på den. Lite tur ska man ha. :tungan

Köper du en Mac får du samma fördel som Solaris på Sparc - att OS och HW är från samma tillverkare och allt fungerar som det var tänkt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti