Skit! runddrog stjärnskruven till bromsbehållaren!

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Bytte belägg och skulle fylla på olja då jag runddrog en skruv till locket. Den är ju försänkt den lille rackaren så jag vet inte riktigt? Kanske slipa till en vanlig mejsel så det passar till de lilla som är kvar? Tips mottages!

Händer med jämna mellanrum. Dra på WD40, låt stå ett tag, testa med annan mejsel. Jag brukar knacka i en torx av lämplig storlek. Borra litet hål och använda skruvutdragare är nästa lämpliga steg. Ersätt med nya fräscha skruvar.

Har man gått så långt till att man ska borra så kan man lika gärna borra bort hela försänkta skallen. Om det är en M5, t.ex., så tar man en 5,5 mm borr och kör tills skruvskallen lossnar. Då har man en bit kvar av skruven när man tar av locket som man kan ta bort med en polygrip eller svetstång.

Det är som sagt Japansk Industristandard och inte vanlig stjärnskruv...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag råkade nästan ut för det här själv på nyköpt (beg) motorcykel. Varför drar folk åt just skruvarna till locken på bromsvätskebehållarna för kung och fosterland, finns någon vettig anledning?

Ja det är konstigt att det inte är riktiga hårda skruvar där 8.8 eller något genom att de lätt ärgar fast så lätt.

Det är inget fel på skruvarna, ni använder fel mejsel!

Jag råkade nästan ut för det här själv på nyköpt (beg) motorcykel. Varför drar folk åt just skruvarna till locken på bromsvätskebehållarna för kung och fosterland, finns någon vettig anledning?
Aluminiumlock?
Man vill få det tätt eftersom bromsvätska (DOT4) tar åt sig vatten och försämras.
Därför drar man åt.
Sedan ärgar skruvarna fast i aluminiumet.
Jag ser det som ett konstruktionsfel.

Flera har sagt det men folk verkar inte vilja läsa.

JIS Japansk industristandard har helt andra vinklar på "kryssets" undersida vilket innebär att rätt mejsel sätter sig direkt och tappar inte greppet i spåret. Klick säger det och skruven lossnar. Hur tror ni att de gör på verkstaden? :va

Det ni gör nu är att försöka använda 13mm nyckel på en 1 tums mutter. Klart det går åt helsike om det sitter bara litegrann.

Enklast är nog att beställa en skruvmejsel på Ebay, sedan är problemet löst.:fakta

Jag bytte ut mina skruvar mot rostfria:tummenupp
"Amatör-mekar" brukar dra skruvar och bultar för hårt ...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back