Skit Mito

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Tändstift

Håller på med förgasar inställning för tillfället så igår gjorde jag rent förgasaren blåste alla munstycke mm mm. Sen startade jag den gick igång ganska lätt men sen stannade den JAG vet varför den stannade jo stiftet pajade igen varför gör den det ? jag vet att det har med blandningen att göra men är den för fet eller mager ? hade på en del stargas innan den gick igång kan det vara en orsak ? vilket håll ska man skruva blandskruven in eller ut ? Jag höjde clipset på nålen ett steg med.

Jag vet till 100% att det är stiftet för den tänder inte äns på stargas.

Vad ska jag göra ?

Last edited:
Finns där en dödarknapp på mito?

Min körlärare sa att om man använder den för mycket så sliter man ut tändspolen, men jag vet inte om det han sa var sant, men om det är sant så kanske du skulle kolla spolen.

Eller så kan du kolla tändboxen, tändhatt o tändkabeln.

Solid snake skrev:
Finns där en dödarknapp på mito?

Min körlärare sa att om man använder den för mycket så sliter man ut tändspolen, men jag vet inte om det han sa var sant, men om det är sant så kanske du skulle kolla spolen.

Eller så kan du kolla tändboxen, tändhatt o tändkabeln.

Du fattade nog inte mitt inlägg så bra. Jag undrar vad jag ska göra för att den inte ska äta stift. Vad är det som behöver justeras på förgasaren:confused:

Alltid måste ni hålla på och spama det blev kanske fel tänkt på det nån gång ? läste igenom allt innan jag postade tråden men tittade inte en extra gång på rubriken

Så lägg av :mad: :fatta!

Alex.J skrev:
Alltid måste ni hålla på och spama det blev kanske fel tänkt på det nån gång ? läste igenom allt innan jag postade tråden men tittade inte en extra gång på rubriken

Om den käkar stift så måste du till med större inställningar än vad blandskruven ger... Gör inte så stor skillndad att lyfta nålen max osv, är nog inte det som är fel. Vad har du för stift tex??

OM gummi"ploppen" som skyddar kablarna där dom går in till tändspolen på motorns vänstra sida nästan längst fram är lite dålig så kan kablarna ganska lätt komma åt svänghjulet. var så på min förut. den bluddrade då vid ca 8000rpm gick rent till 10 000 ville sen inte varva mer. bytte kabeln och hojen blev som ny. :banana

Edit: kabeln sitter lödd bakom tändplattan.. med lite otur så kan den lossna där.. Hände på min andra motor.. då gick den bara ibland =)

Last edited:
Alex.J skrev:

Seså, lugna ner dig nu! Spaming är universal law här... Speciellt emot stavningsfel!

Edholm skrev:
Om den käkar stift så måste du till med större inställningar än vad blandskruven ger... Gör inte så stor skillndad att lyfta nålen max osv, är nog inte det som är fel. Vad har du för stift tex??

OM gummi"ploppen" som skyddar kablarna där dom går in till tändspolen på motorns vänstra sida nästan längst fram är lite dålig så kan kablarna ganska lätt komma åt svänghjulet. var så på min förut. den bluddrade då vid ca 8000rpm gick rent till 10 000 ville sen inte varva mer. bytte kabeln och hojen blev som ny. :banana

Edit: kabeln sitter lödd bakom tändplattan.. med lite otur så kan den lossna där.. Hände på min andra motor.. då gick den bara ibland =)

Min varvar fin fint men går lite skumt på låga men om man har choken på så går den bra på låga men det har jag fixat nu. Men det där med stiften beror nog på att jag har hållt på med förgasaren mycket och surat ner den igen :mad: Men kan ju kolla upp det där hur ska jag göra det ÄR det svårt ?

Alex.J skrev:
Min varvar fin fint men går lite skumt på låga men om man har choken på så går den bra på låga men det har jag fixat nu. Men det där med stiften beror nog på att jag har hållt på med förgasaren mycket och surat ner den igen :mad: Men kan ju kolla upp det där hur ska jag göra det ÄR det svårt ?

Okej.. Gick den fint innan? vad har du för stift och huvudmunstycke??

Är enkelt att kolla, man behöver dock en svänghjulsavdragare.. gjorde en själv klockan 4 på nattan dagen innan uppkörning :D hojjen la av klockan 12 på kvällen fick skruva till klockan 5 innan den gick igen, lite stressigt..

Förmodligen för fet blandning. Hur ser stiftet ut?
Ta gasol eller gassvets och värm stiftet tills det blir rött, sätt i igen :)

Edholm skrev:
Okej.. Gick den fint innan? vad har du för stift och huvudmunstycke??

Är enkelt att kolla, man behöver dock en svänghjulsavdragare.. gjorde en själv klockan 4 på nattan dagen innan uppkörning :D hojjen la av klockan 12 på kvällen fick skruva till klockan 5 innan den gick igen, lite stressigt..

Okej nu ska vi se här. Jag gjorde rent förgasaren igår. Sen startade jag den tänkte köra den varm men den dog efter ca 30s. Han aldrig riktig se om den gick som den skulle men den hade tomgång och verkade gå fin jämfört med innan. Jag hade skruvat lite på blandskruven innan jag rengorde. Det sitter 100 munstycke i den och orginal sift.

Alex.J skrev:
Håller på med förgasar inställning för tillfället så igår gjorde jag rent förgasaren blåste alla munstycke mm mm. Sen startade jag den gick igång ganska lätt men sen stannade den JAG vet varför den stannade jo stiftet pajade igen varför gör den det ? jag vet att det har med blandningen att göra men är den för fet eller mager ? hade på en del stargas innan den gick igång kan det vara en orsak ? vilket håll ska man skruva blandskruven in eller ut ? Jag höjde clipset på nålen ett steg med.

Jag vet till 100% att det är stiftet för den tänder inte äns på stargas.

Vad ska jag göra ?
Höjer du clipset går den magrare, skruvar du ut luftskruven får den mer luft.
Har du rätt stift?

Vad jag har hört ska det inte vara nåt problem att använda dödarknappen!

Nisse Järnet skrev:
Höjer du clipset går den magrare, skruvar du ut luftskruven får den mer luft.
Har du rätt stift?

Vad jag har hört ska det inte vara nåt problem att använda dödarknappen!

Okej tack för bra tips.

Stiftet har körts med länge innan så det är rätt stift.
Men jag tror den ska gå bra nu om jag köper ett nytt stift får känslan av att den fick för mycket startgas och att jag skruvat lite väl mycket på blandskruven för det var då den förra med gick sönder.

Har ingen luftskruv på min bara tomgång och blandskruv.

Tror inte heller det ska vara något problem med dödarknappen.

ALEX

Back