SKIT kolv!!!

Tack För Alla Tips. dom där märkerna i toppen är för att delar av kolven har losnat och klämt sig... det stämmer det som Two stroke man säger.:tummenupp den kan har gått sönder pga bränsle blandninge också....
 
Så här ser det ut när det spikat!
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=213361&d=1193937811

Notera den avrundade kanten på kolven. Och hur det bildats en porig yta där.

Att notera är att på den här bilden så är det en 4T kolv. I en 2T kan det mycket väl vara så att detonationerna gör exakt som på DT kolven. Tänk på att det tänder VARJE gång kolven ät i topp. Ny fräch kolv gör så kompressionen blir effektivare + lite felaktig förgasar-bestyckning / gammal 95 oktan soppa / tändnings fel eller någon annan liten felaktighet. Detta är dom stora bovarna i många haverier på gamla hojar.
 
Att notera är att på den här bilden så är det en 4T kolv. I en 2T kan det mycket väl vara så att detonationerna gör exakt som på DT kolven. Tänk på att det tänder VARJE gång kolven ät i topp. Ny fräch kolv gör så kompressionen blir effektivare + lite felaktig förgasar-bestyckning / gammal 95 oktan soppa / tändnings fel eller någon annan liten felaktighet. Detta är dom stora bovarna i många haverier på gamla hojar.

Suck! Spikningarna vet inte hur många takter motorn har! Dom beter sig likadant oavsett takter.

Sluta spekulera jag orkar inte söka rätt på en sönderspikad 2t-kolv bara för att visa att ni är ute och cyklar!
 
Suck! Spikningarna vet inte hur många takter motorn har! Dom beter sig likadant oavsett takter.

Sluta spekulera jag orkar inte söka rätt på en sönderspikad 2t-kolv bara för att visa att ni är ute och cyklar!

Sucka på du!
Vad jag vill påstå, är att spikningar i en 2T motor får fatalare följder pga tändföljden. 4T motorns kolv hinner att kylas under avgas/insugs fasen på ett effektivare sätt. Därmed så kan en 4T klara en förhållandevis längre tids körning med detonations tendenser. En 2T däremot, bygger upp problemet snabbare genom att värmen från detonationen som hamnar i kolven inte kyls bort lika effektivt. Det blir därför lite "snöbolls fenomen" och värmen i kolven, som i det här aktuella fallet är vid avgasporten, gör att kolven expanderar fort och för mycket. Följden blir att kolven trycks ut lite i porten och skadas/pajar när den slår i överkanten på porten. Bilderna på DT kolven är svåra att tolka, det behövs ibland förstoringsglas för att se mindra kortvariga detonationer. Alla skador är inte identiska, jag skulle kunna visa bilder på riktigt ruskigt detonations skadade likväl som nästa identiskt skadad kolv som DT:n. Jag var så sent som i onsdags på en cylinderfirma och så där ett hel hög med gamla trasiga kolv exempel och fick den här förklaringen. Han som berätta har jobbat med sånt här i över 30 år så han svamla inte.
 
Sucka på du!
Vad jag vill påstå, är att spikningar i en 2T motor får fatalare följder pga tändföljden. 4T motorns kolv hinner att kylas under avgas/insugs fasen på ett effektivare sätt. Därmed så kan en 4T klara en förhållandevis längre tids körning med detonations tendenser. En 2T däremot, bygger upp problemet snabbare genom att värmen från detonationen som hamnar i kolven inte kyls bort lika effektivt. Det blir därför lite "snöbolls fenomen" och värmen i kolven, som i det här aktuella fallet är vid avgasporten, gör att kolven expanderar fort och för mycket. Följden blir att kolven trycks ut lite i porten och skadas/pajar när den slår i överkanten på porten. Bilderna på DT kolven är svåra att tolka, det behövs ibland förstoringsglas för att se mindra kortvariga detonationer. Alla skador är inte identiska, jag skulle kunna visa bilder på riktigt ruskigt detonations skadade likväl som nästa identiskt skadad kolv som DT:n. Jag var så sent som i onsdags på en cylinderfirma och så där ett hel hög med gamla trasiga kolv exempel och fick den här förklaringen. Han som berätta har jobbat med sånt här i över 30 år så han svamla inte.

Håller med här...

Har skruvat mycket 2-takt och jobbar även en hel del med det så man har sett rätt mycket trasiga kolvar av olika anledningar.
Jag har själv egna kolvar som ser precis likadana ut på kolvtoppen utan att det lossat en enda bit från varken kolv eller lager.
Upprepade ras och några kolvbyten senare med ombestyckning (fetare) gav felfria kolvar vilket hjälper till att bekräfta att spikningar kan se ut så!

Kan iofs vara så att det är bitar från DT kolven som orsakat mycket av skadorna på kolvtoppen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top