Skit i vevhuset

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Jag tror att jag har fått ner skit i vevhuset:mad: vad ska jag göra ?
Skiten är dels metalflis och även i värsta fall fintgrus
Har sökt men jag letar som en kratta så jag har nog missat de trådar det står vad man ska göra i

Jag hade plockat isär och rensat. Dessutom kan du ju passa på att byta lite lager

Iom att de är tvåtakt kan du ju inte bara spola igenom en massa olja (det kommer inte ut nånstans), utan måste antagligen skölja motorn genom att vända på den?

Nödlösningen är att vända vevhuset upp och ner samt blåsa med tryckluft. Dock är risken uppenbar att man inte får ut allt utan efter 5 min körning hittar en flisa upp i cylindern med generalras som följd. Mitt råd blir därför att plocka ner och passa på att byta ramlager vilka ofta får stryk om motorn sugit i sig partiklar.

har haft samma problem på en gammal moppe där kanalerna var tvugna att ombearbetas mot den nya cylindern.

Jag sköljde med vatten olja o bensin o tryckluft. (Började med vatten sen tryckluft o sen bensin)

Den cylindern höll ett bra tag.

allt handlar om hur mycket du vågar changsa. Själv så changsade jag på kolvbultslagret. det rasade o låg i avgaskröken efter något år. undrade varför det slamrade o levde :-) (Cylindern klarade sig relativt oskadd)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg