skit handskar!dainese

bra handske:

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/

klicka sen fram halvarssons handske som heter "apex"

den är schysst.

:tummenupp

rogga R6 skrev:
2585762 tänkte klaga lite på mina dainese hanskar
och berätta för andra användare av samma hanskar
att efter 1 marksyning i en hastighet på ca 60 kmh
så gick det hål i nästan alla finger toppar och en stor reva i hand flatan
flera sömmar gick sönder :tummenner

nu gick det rätt sakta tänk på en vurpa i högre hastighet:näsblod

har nån mer samma erfarenhet av just dainese ? måste ju köpa nya hanskar till nästa år

ge gärna tips på andra "bra" handskar

Jag köpte ett par handskar från Bröderna Hörberg på Center Syd i Lödde.

attachment.php

Bilden är skamlöst stulen från Zee, jag åkte ner och provade ett par när jag såg att han hade köpt.

Kevlarförstärkta i hela handen i princip, alla sömmar på insidan, lång krage, bra skyddad över knogarna och den är riktigt, riktigt skön. 1200:-.
Det är Per Gustavsson som har utvecklat handsken, han ville ha en billig hanske som höll för mer än en krasch (något som de andra racehandskarna inte gjorde tydligen) så han gav sig på det och tycker själv att han lyckades... ;)

Jag köpte ett par Halvarsson State i somras. Det är den hittills sämsta skithandske jag har ägt, jag skulle inte ens rekommendera min värsta fiende att köpa ett par. Jag har inte testat att vurpa med dem och komemr inte att använda dem nog mycket för att göra det heller.

Billig "noname" handske efter en krasch i 70kmh på asfalt. Han som hade dem på sig fick ett litet skrubbsår på handflatan melllan ringfingret och lillfingret.
handske1.jpg

imaster skrev:
2586404 Jag köpte ett par handskar från Bröderna Hörberg på Center Syd i Lödde.

attachment.php

Bilden är skamlöst stulen från Zee, jag åkte ner och provade ett par när jag såg att han hade köpt.

Kevlarförstärkta i hela handen i princip, alla sömmar på insidan, lång krage, bra skyddad över knogarna och den är riktigt, riktigt skön. 1200:-.
Det är Per Gustavsson som har utvecklat handsken, han ville ha en billig hanske som höll för mer än en krasch (något som de andra racehandskarna inte gjorde tydligen) så han gav sig på det och tycker själv att han lyckades... ;)

Läsvärda tråden om de hele!

Håller med om att handsken är riktigt, riktigt skön. Känns som det är mycket bang-for-a-buck i dessa handskar. Designed by racers, for racers.

Har dock inte klotat i den. Hoppas slippa prova den. :)

Last edited:
Rasorblade skrev:
2585911 Har mina andra Alpinestar GP plus och är helnöjd med dessa:tummenupp
Har samma hanskar och är supernöjd med dessa, det samma gäller för mina polare som har GP pluss handsken :tummenupp

Bettskena skrev:
2586368 bra handske:

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/

klicka sen fram halvarssons handske som heter "apex"

den är schysst.

Det är föregångaren till DINO som jag har...
Frugan använder Dino just nu och är mycket nöjd(dock inte vurpat i dem än)

Per's handskar såg robusta ut.
Han borde ju ha vurptestat ganska mycket för att ha kunskapen om att tillverka ordentliga grejer.......blir till att testa dessa tror jag

That's affirmative.

Catman skrev:
2586715 Han borde ju ha vurptestat ganska mycket för att ha kunskapen om att tillverka ordentliga grejer.......blir till att testa dessa tror jag

Stämmer, han har gjort endel marksyningar i dessa handskar. Även i andra handskar. Men anledningen till att han byggde dessa handskar är just att andra handskar inte höll måttet.

Det finns bättre handskar än dessa men jag tror man får hoppla upp till en 3000-4000 kr i pris då. Gissningsvis.

hmm...... Jag körde utan hanska i sommras.
Kanske ska sluta med det och införskaffa sej hanskar.
/mvh jonas

Heter de kanske dainese duel?

Klotade och surfade ner för en backe i 180knyck på handflatorna i somras i mina Alpinestars GP.
Tog verkligen i rejält med handflatorna, vet att man ska undvika detta, men vad gör man när
adrenalinet tar överhand och det känns som om man är på väg att tumla.... :skrämd

Hur som helst räddade handskarna händerna grymt bra. Var ju självklart bara att kasta
handskarna efteråt då de i princip bara bestod av kevlartrasor, men förutom brännskador på
händerna var man helt ok.

När jag skulle in och köpa ett par nya var de fullständigt slutsålda. Körsugen som man var köpte
jag de där daineese handkarna med titanskydd på knogarna i brist på det rätta. Har dock inte
hunnit testa dessa ännu, men är för övrigt klart nöjd med övrig Daineese utrustning.

Någon som vet vilka handskar jag syftar på och har hunnit hårdtesta dem än?

rogga R6 skrev:

har nån mer samma erfarenhet av just dainese ? måste ju köpa nya hanskar till nästa år

Har själv Dainese handskar "Techno Project" och de höll jättebra trots vurpa. Detsamma gäller Dainesestället jag hade på mig .
Så jag är klart nöjd. Det hänger väl dels på modellen men framför allt hur man vurpar.

Alpinestars värsta är helt okej.
Har själv samma som många av gp förarna (Spidi composite 3)

Ska man ha schyssta grejor kostar dom oftast 2000-3000kr.

imaster skrev:
2586404 Jag köpte ett par handskar från Bröderna Hörberg på Center Syd i Lödde.

attachment.php

Jag har samma handskar och är nöjd sånär som på en punkt:
I somras efter en dag på Knutstorp så råkade jag ut för en kort kort regnskur, typ någon minut, skinnet i handskarna gillade inte det här alls och den vita färgen flagnade en aning.
Så känsliga har inte andra handskar varit.

Har nu smort upp handskarna ordentligt och de känns mjuka och fina igen, men jag undrar om de håller lika bra.

gptechgloveblue_main.jpg

gptechgloveback_main.jpg

Dessa kör jag med. Har inte provat att vurpa med dem ännu men de inger ett väldigt förtroende. Känns som man skulle kunna stoppa ner händerna i en köttkvarn utan att vara orolig, samtidigt som det är smidiga och sitter skönt.

Men så är det också Alpinestars värsting handske som används av många i MotoGP.

För mer info:
http://www.alpinestars.com/facelift/productswapcolors/gptechgloveblack_main.jpg

/R

rogga R6 skrev:

http://www.dainese.com/eng/contatti.asp

Mitt tipps är att Du sänder ner dina handskar till Dainese o beskriv allt så som Du gör här..! Själv har jag Alpinestar gp+ o har oxå kraschat med dom o dom är hela än så länge! Lycka till :tummenupp

Samme skrev:
2586865 Heter de kanske dainese duel?

kanske!! det e i allafall kolfiber överknogarna som blev bra ner slipat

edit ska titta runt lite och prova andra märken :tummenupp
tack för alla bra tips

Bifogat

• hanske1.jpg
    hanske1.jpg
    6.8 KB · Visningar: 63
Last edited:
Alpinestars GP plus is tha scheeaat! Grym handske. Köp två! (Vänster och höger) :hihi

Har för mig att Eureka hade exakt samma handska och de gick sönder utan nån anledning! Måste vara dålig design/kvalité från Dainese...
Han skickade tillbaka de och fick pengarna tillbaka tror jag.

Pm:a honom så berättar han mer.... :tummenupp

Raid72 skrev:
2587076
Dessa kör jag med. Har inte provat att vurpa med dem ännu men de inger ett väldigt förtroende. Känns som man skulle kunna stoppa ner händerna i en köttkvarn utan att vara orolig, samtidigt som det är smidiga och sitter skönt.

Men så är det också Alpinestars värsting handske som används av många i MotoGP.

För mer info:
http://www.alpinestars.com/facelift/productswapcolors/gptechgloveblack_main.jpg
/R
Om man ska vara löjligt noga så använder de Alpinestarssponsrade förarna i motoGP modellen under den där, GP-pro heter den. Ganska konstigt att de inte använder sig av a-stars toppmodell, dock.

Edit: Men nu när jag kollade på en bild så har iaf Nicky Hayden den där modellen som du visar. Fast nu senast, när titeln bärgades hade han GP-pro. Konstigt.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...