skinstall

Japp, håller med till fullo! Blir fan rädd när jag ser killar/tjejer som kör i 60-70 på sina scootrar med hjälmen UPPE PÅ HUVUDET???? Tror dom att dom e odödliga eller? Neh, det borde vara skyddstvång (förutom hjälm) på allt som går fortare än 30. Dessutom finns det skitsnygga gortex kläder både för tjejer o killar om man nu inte vill köra i ställ. Men skydd e viktigt! (Vad man än har för sig ;) )

Just den grejen med att ha hjälmen uppe på huvudet har jag aldrig förstått. Det blir ju närmast sämre än att vara helt utan. För den kommer ju inte att sitta kvar om man vurpar. Skulle den mot förmodan göra det så kommer den att öka risken för nackskador.
Fartligisterna med hjälmen på fel ställe borde förbjudas. Fram för mer skydd.
 
Just den grejen med att ha hjälmen uppe på huvudet har jag aldrig förstått. Det blir ju närmast sämre än att vara helt utan. För den kommer ju inte att sitta kvar om man vurpar. Skulle den mot förmodan göra det så kommer den att öka risken för nackskador.
Fartligisterna med hjälmen på fel ställe borde förbjudas. Fram för mer skydd.

Med risk för att spama... men jag har hört att polisen inte får jaga dom som har hjälmen så.. pga i fall ngn olycka sker.. i alla fall idiotiskt!
 
Med risk för att spama... men jag har hört att polisen inte får jaga dom som har hjälmen så.. pga i fall ngn olycka sker.. i alla fall idiotiskt!

Finns ingen regel som säger att de inte får jaga ifall man har hjälmen så/inte har någon alls. En polis kan dock få böta ifall han jagat någon som utfört ett litet brott(tex kört utan hjälm) som vållar massa skada i onödan, tex om idioten utan hjälm får för sig att köra ut i en korsning och klipper ett barn, etc som går över gatan. Blir sjukt sur på sånna idioter iaf, spec när det kommer 3 st utan hjälm på en 250 nerför gatan i 100km/h utan lampor eller något mitt i natten:va
 
Finns ingen regel som säger att de inte får jaga ifall man har hjälmen så/inte har någon alls. En polis kan dock få böta ifall han jagat någon som utfört ett litet brott(tex kört utan hjälm) som vållar massa skada i onödan, tex om idioten utan hjälm får för sig att köra ut i en korsning och klipper ett barn, etc som går över gatan. Blir sjukt sur på sånna idioter iaf, spec när det kommer 3 st utan hjälm på en 250 nerför gatan i 100km/h utan lampor eller något mitt i natten:va

Ahh ok... då vet jag.. i alla fall::huvet
 
Kör man 125a är man motorcyklist och bör ha skyddsställ, 125a ska inte jämföras med moppe...Kör man vråltrimmad moppe utan skydd är man bara en olaglig idiot som kommer få ont när man väl vurpar. Så vadå fjolligt? Att du har skinnställ visar bara att du är seriös, motorcyklist och att du inte är helt pantad.
Skydd bör du inte pruta på även om du "bara" kör 125a.
 
Last edited:
Blocket eller på något annat sätt köpa beg behöver inte alls bli dyrt..
Självklart ska du ha skinnställ, eller någont annat skydd. Åkningen blir roligare med bra kläder också.

Mats
 
Finns ingen regel som säger att de inte får jaga ifall man har hjälmen så/inte har någon alls. En polis kan dock få böta ifall han jagat någon som utfört ett litet brott(tex kört utan hjälm) som vållar massa skada i onödan, tex om idioten utan hjälm får för sig att köra ut i en korsning och klipper ett barn, etc som går över gatan. Blir sjukt sur på sånna idioter iaf, spec när det kommer 3 st utan hjälm på en 250 nerför gatan i 100km/h utan lampor eller något mitt i natten:va
Må hända att lagen inte finns, men likväl surrar den i moppenkretsarna, förmodligen därför det är så många tuffingar som kör hjälmlöst... :huvet

Blocket eller på något annat sätt köpa beg behöver inte alls bli dyrt..
Självklart ska du ha skinnställ, eller någont annat skydd. Åkningen blir roligare med bra kläder också.

Mats
Precis, på blocket kan man göra riktiga kap. :tummenupp
 
Last edited:
Att råtrimma en moppe som inte någonstans är konstruerad för vare sig motoreffekt eller fart och inte har bromsar för att kunna stanna och sedan köra utan skydd är inget annat än idiotiskt.


Här håller jag inte med dig riktigt. Har du kollat in en modern crossmoppe? :näsblod

Om inte, gör det!
 
skydd är grymt gött att ha. även om de går långsamt och inte blir allvarligt. mitt knä ångrar att jag inte hade mina skyddskläder på mig när det tydligen vart blankis när jag skulle åka hoj till bussen. min fot ångrar sej ännu mer när jag kört ondöigt fort på fel ställe och inte hann stann för en grind.

sen är de grymt gött att ha om det är lite småkyligt lr mot förmodan skulel börja regna i detta jävla landet.


så ställ.... klart som fan du ska ha.
 
Här håller jag inte med dig riktigt. Har du kollat in en modern crossmoppe? :näsblod

Om inte, gör det!

Jo visst är det kanske så att dom har lite bättre bromsar än mopparna hade på min tid för snart 20 år sedan men att dom skulle stoppa på samma bromsar och samma ram på en 50cc moppe som på en 125:a tror jag inte på.
Framför allt brukar väl ramen vara lite vekare. Stoppar du på trimdelar så att den toppar över 100 knyck så håller inte vare sig ram eller bromsar måttet.
Och att det går att trimma till över 100 knyck betvivlar jag inte för det gick redan på min tid. Det är bara att stoppa på en större cylinder, fugge, effektsystem och ta bort alla strypningar och eventuellt dreva om den.
Gör man så så har man nästan garanterat en moppe där motoreffekten och fartresurserna är större än ram och bromsar är konstruerade för. För att tillverkarna skulle stoppa på grejor som är så överdimensionerade tror jag inte riktigt på.
 
Jo visst är det kanske så att dom har lite bättre bromsar än mopparna hade på min tid för snart 20 år sedan men att dom skulle stoppa på samma bromsar och samma ram på en 50cc moppe som på en 125:a tror jag inte på.
Framför allt brukar väl ramen vara lite vekare. Stoppar du på trimdelar så att den toppar över 100 knyck så håller inte vare sig ram eller bromsar måttet.
Och att det går att trimma till över 100 knyck betvivlar jag inte för det gick redan på min tid. Det är bara att stoppa på en större cylinder, fugge, effektsystem och ta bort alla strypningar och eventuellt dreva om den.
Gör man så så har man nästan garanterat en moppe där motoreffekten och fartresurserna är större än ram och bromsar är konstruerade för. För att tillverkarna skulle stoppa på grejor som är så överdimensionerade tror jag inte riktigt på.


sry men du har fel.

ett exempel. är samma ram i CH-racings hojar, både moppen och 125an. sen kan det även vara samma som nån husqvarnahoj.

och mopparna idag är grovt överdeimentionerade. idag skall de se stort och biffigt ut. sen att det inte behövs är inte så noga, det säljer.

ta fram en moppe i samma stuk och robusthet som en mt och du säljer max 3 exemplar.
 
Här håller jag inte med dig riktigt. Har du kollat in en modern crossmoppe? :näsblod

Om inte, gör det!
Jo visst är det kanske så att dom har lite bättre bromsar än mopparna hade på min tid för snart 20 år sedan men att dom skulle stoppa på samma bromsar och samma ram på en 50cc moppe som på en 125:a tror jag inte på.
Framför allt brukar väl ramen vara lite vekare. Stoppar du på trimdelar så att den toppar över 100 knyck så håller inte vare sig ram eller bromsar måttet.
Och att det går att trimma till över 100 knyck betvivlar jag inte för det gick redan på min tid. Det är bara att stoppa på en större cylinder, fugge, effektsystem och ta bort alla strypningar och eventuellt dreva om den.
Gör man så så har man nästan garanterat en moppe där motoreffekten och fartresurserna är större än ram och bromsar är konstruerade för. För att tillverkarna skulle stoppa på grejor som är så överdimensionerade tror jag inte riktigt på.
sry men du har fel.

ett exempel. är samma ram i CH-racings hojar, både moppen och 125an. sen kan det även vara samma som nån husqvarnahoj.

och mopparna idag är grovt överdeimentionerade. idag skall de se stort och biffigt ut. sen att det inte behövs är inte så noga, det säljer.

ta fram en moppe i samma stuk och robusthet som en mt och du säljer max 3 exemplar.

Jo kanske det men det är ingen ursäkt för att vråltrimma :ajjabajja
 
Jo visst är det kanske så att dom har lite bättre bromsar än mopparna hade på min tid för snart 20 år sedan men att dom skulle stoppa på samma bromsar och samma ram på en 50cc moppe som på en 125:a tror jag inte på.
Framför allt brukar väl ramen vara lite vekare. Stoppar du på trimdelar så att den toppar över 100 knyck så håller inte vare sig ram eller bromsar måttet.
Och att det går att trimma till över 100 knyck betvivlar jag inte för det gick redan på min tid. Det är bara att stoppa på en större cylinder, fugge, effektsystem och ta bort alla strypningar och eventuellt dreva om den.
Gör man så så har man nästan garanterat en moppe där motoreffekten och fartresurserna är större än ram och bromsar är konstruerade för. För att tillverkarna skulle stoppa på grejor som är så överdimensionerade tror jag inte riktigt på.
Höhö, du är ute på lite djupt vatten nu, gubbe :hihi

Ta denna till exempel: http://www.derbi.com/images/stories/motos/offroad/senda_drdpro_50R/07.png

Är kraftigare än Många 125cc. Hade man tagit ur den lilla motorn, vilken storlek hade du gissat på då? ;)
 
Nu kommer då denna frågan, skulle man våga köra på mopedfälgar(motard):va

Som sagt det är ju samma på ch racing som mopedmodellen så då skulle man kunna köra med ett par sådana eller andra liknande moped-sm fälgar. Kan ju få ett par för nästan runt 1000 lappen tillomed ju:tummenupp

Lär ju inte vara sämre en de fälgar jag har på dtn för tillfället iaf?
 
sry men du har fel.

ett exempel. är samma ram i CH-racings hojar, både moppen och 125an. sen kan det även vara samma som nån husqvarnahoj.

och mopparna idag är grovt överdeimentionerade. idag skall de se stort och biffigt ut. sen att det inte behövs är inte så noga, det säljer.

ta fram en moppe i samma stuk och robusthet som en mt och du säljer max 3 exemplar.

Så du tar en modell och drar en slutsats att alla moppar är byggda på samma sätt som CH-racings hojar. Är det så att CH-racing tillverkar alla moppar eller är det så att många av mopederna som körs på vägarna idag och är trimmade är tillverkade av någon helt annan och dimensionerade på ett helt annat sätt.

Dessutom är det så att dom som kör trimmade mopeder, eller egentligen en stor andel av samtliga mopedägare, inte har någon förarutbildning och saknar kunskap om en stor del av dom trafikregler som gäller samt att dom oftast lider av att dom har ett svart hål på den plats i hjärnan där omdömet borde sitta.

För det förarbevis som man måste ha idag för att köra EU-moppe ger jag inte mycket för. Kryssa i några rutor och du är klar liksom. Det finns inget som säger att man kan framföra ett tvåhjuligt motorfordon i landsvägsfart för det.

Höhö, du är ute på lite djupt vatten nu, gubbe :hihi

Ta denna till exempel: http://www.derbi.com/images/stories/motos/offroad/senda_drdpro_50R/07.png

Är kraftigare än Många 125cc. Hade man tagit ur den lilla motorn, vilken storlek hade du gissat på då? ;)

Återigen. Är det du visar upp ett av undantagen som är kraftigt dimensionerade eller är det sådär alla moppar ser ut som vistas på vägarna idag??? Min erfarenhet är att en väldigt stor andel av mopparna inte ser ut så.

Lev i verkligheten för sjutton.
 
Last edited:
Det jag tror Loy o Tapper vill påpeka är att det finns många (derbi är ganska vanliga) med kraftig ram o seriösa bromsar.

Jag tror mycket väl de inser att de inte är rätt att nån outbildad förare sticker iväg i 100 km/h även om ramen o bromsarna klarar det. Jag tror de mest ville påpeka att moderna mopeder faktiskt ofta har bra bromsar o ramar

Många nya cross/sm moppar har seriösa ramar o bromsar faktiskt...
Faktiskt skulle jag hellre åka i 100 km/h med en Senda än med trafiksskolans 125a :gnissla
 
mest brutala:rofl är ni sjuka lr?:D ronken slår alla rekord...

men ball var den.



och sen ang topic, visst kan den gå fort... men hur är det att få stopp på skroten? och hur stabil är ramen?
jämfört med en modärn moppe.

Notera ordet "Troligtvis":tummenupp Ronken har byggt röret, och hans mt går jävligt bra, men den ser ut som skit. Tycker jag.

Trumbromsen funkar bra, under 40 Km/h :D Ramen är väl hyffsat stabil, som en damcykel ungefär:) vriiiidstyv:gnissla
 
Back
Top