Skinställ, helt eller tvådelat??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Tänkte införskaffa ett bätre beg alt. nytt skinnställ.
Så, vad säger ni, är tvådelade sämre än hela? Rimligtvis torde ett tvådelat ha fler svaga punkter..

Vad ska jag satsa på?
 
Var sak har sin plats.
Delat funkar bättre till vardags. Det går att gå i det och man kan som sagt när man känner för det använda bara jackan.

Helställ sitter bättre när man sitter på hojen och är säkrare då det inte delas lika lätt.

Ta ställningo välj eller köp båda :)
 
Det är ju som sagts tidigare i stort sett bara när man inte kör som ett delbart är nödvändigt, lite otympligt när man far ut en sväng för att fika med hojgrabbarna å man har ett helt ställ och det kan väl tänkas att det är något lättare att ta av & på ett delat ställ.
 
När man är ute och bränner vill man väl ha en så säker utrustning som möjligt, vill man åka och glassa i staden kan man åka i tröja. Kör på helställ det är även mycket snyggare,
 
Jag kör 2-delat. Eftersom jag svettas ganska så mycket brukar jag nästan jämt ta av jackan vid längre pauser..Ha en överdel dinglandes var inget alternativ för mig. Däremot så är 2-delat känsligare och sämre säkerhetsmässigt. Polarn kör med helställ och trivs jättebra i det...

Så testa dig fram och prova...kan ju inte bli värre än fel :D
 
Delat ställ för normalbruk av normalanvändaren. Ska du rejsa så är det helställ som gäller.

Det är skönt att kunna ta isär stället när man tar en paus, går på muggen etc och ur säkerhetssynpunkt så är det knappast nån skillnad - när krockenergin är så stor så dragkedjan slits upp så lär det inte spela nån roll ändå...
 
Jag kör i båda. För närvarande för att köra in mitt raceställ. Kommer knappast använda mitt helställ till gatkörning, finns ingen som helst anledning, det är bara obekvämt. Det delade stället är bekvämt och jag kan skriva under på att Arlen Ness dragkedjor - som är kända för att vara dåliga - håller för att glida på i ca 130 km/h och kraschar jag i högre hastigheter än så så tror jag att skinnställets mittdragkedja är mitt minsta bekymmer.

För gatkörning - delat, vilken dag som helst.
 
Jag kör i båda. För närvarande för att köra in mitt raceställ. Kommer knappast använda mitt helställ till gatkörning, finns ingen som helst anledning, det är bara obekvämt. Det delade stället är bekvämt och jag kan skriva under på att Arlen Ness dragkedjor - som är kända för att vara dåliga - håller för att glida på i ca 130 km/h och kraschar jag i högre hastigheter än så så tror jag att skinnställets mittdragkedja är mitt minsta bekymmer.

För gatkörning - delat, vilken dag som helst.

www.bikeshop.se Probike i Oxskinn 2-delat för 3995:-
 
Har ett av varje. Jag tycker ryggskyddet sitter mycket bättre under helstället, det fastnar liksom i skarven i det delade stället och vill åka upp lite för högt.
 
Har ett av varje. Jag tycker ryggskyddet sitter mycket bättre under helstället, det fastnar liksom i skarven i det delade stället och vill åka upp lite för högt.

Håller med.
Ett helställ är dessutom bra att riva omkull utemöbler av plast med när man ska sätta sig,med en kopp kaffe i handen :D
 

Tjena, jag kör med berik helställ. Hade tidigare ett dainese 2 delat. Trivs mycket bra i mitt nya. Hur ofta är det man tar av sig sitt 2 delade ställ när man är ute och kör? Jag gjorde det knappt aldrig i alla fall.

Jag håller med om det här med ryggskyddet med, det sitter betydligt bättre under ett helställ.

Skinnställ under 3000? Hade nog satsat på något mer känt märke, vet inte hur pass mycket det skiljer på ställen, om de bara tjänar pengar på sitt varumärke. Men när jag beställde ett no name ställ blev det en retur tillbaka till säljaren. Kunde inte jämföra skydden i det mot vad jag hade innan + att passformen var skit.
 
Har ett av varje. Jag tycker ryggskyddet sitter mycket bättre under helstället, det fastnar liksom i skarven i det delade stället och vill åka upp lite för högt.

Stoppa ner det långt i byxorna och knäpp dem först, annars är du för smal för ditt delade ställ... :)
Fast jag håller med, det sitter kvar bättre under helstället.

Håller med.
Ett helställ är dessutom bra att riva omkull utemöbler av plast med när man ska sätta sig,med en kopp kaffe i handen :D

:rofl :rofl
 
Last edited:
Stoppa ner det långt i byxorna och knäpp dem först, annars är du för smal för ditt delade ställ... :)
Fast jag håller med, det sitter kvar bättre under helstället.



:rofl :rofl

Lite för smal är jag nog för det stället. Men ryggskyddet sitter bra tills man råkar böja sig fram lite för mycket, då åker ryggskyddet upp och måste tryckas ner i brallorna igen.
 
Håller med.
Ett helställ är dessutom bra att riva omkull utemöbler av plast med när man ska sätta sig,med en kopp kaffe i handen :D

I know that all too well...:huvet
Men måste säga att känslan av helt ställ, när det väl sitter på o du e bänkad på hojjen, e helt oslagbar. Det e värt besväret helt klart.
Kolla nya ställ som e förra årets model. Fyndade mitt Spyke ställ för halvapriset, 7000 spänn fick ja de för. Snåla inte på utrustningen, kommer bara ångra dig o köpa det du vill verkligen vill ha endå tillslut.
 
finns det någon här på sporthoj som har klotat och ångrar sitt köp av MC utrustning, skulle va intressant att få veta.

typ: fan för den där "J&#¤"la" Lidl hjälmen eller något liknande.
 
finns det någon här på sporthoj som har klotat och ångrar sitt köp av MC utrustning, skulle va intressant att få veta.

typ: fan för den där "J&#¤"la" Lidl hjälmen eller något liknande.

Går åt andra hållet och måste säga att jag är mycket GLAD att jag köpte ett par SIDI boots med förstärkningar på sidan (för att man inte ska vrida fotleden), det märktes att dem kom till användning eftersom titanet var vridet åt sidan.
sidi_vertebra_race_red_large.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top