Skinställ eller allväder ställ?

ninjastefan

if you gonna be dumb you gotta be tough.
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zx10r 2009
Tjosan, en liten nybörjar fråga, nu är det såhär att jag ska köpa ett nytt ställ, kan inte bestämma mig mellan ett skinställ eller allväder ställ... jag har en mattsvart ducati monster 696... Vilket passar bäst igentligen?
 
Jo, självklart både är bra, skin är ju säkrare, men av er egen smak? vad anser ni är "bäst" eller smidigast att ha?
 
Skinn!

När det är för kallt för skinn är det ändå inte roligt väder att köra i öht.
 
Din fråga har inget entydigt svar. Det beror helt på hur du skall använda hojen.

Skall du köra till o från jobb och mycket långtouring. Då känns allvädersställ bäst. Det är lättare att ha vanliga kläder under samt att du slipper regnställ om det regnar lite.

Skall du däremot ut o "gasa" när det är fint väder och köra bankörningar. Då använder jag nästan alltid skinnställ.
 
Last edited:
Jo, självklart både är bra, skin är ju säkrare, men av er egen smak? vad anser ni är "bäst" eller smidigast att ha?
Bäst är inte synonymt med smidigt. Skinn är bäst, för det mesta, om eller när du ska syna marken lite närmare. Men man kan inte säga att Skinn ALLTID är säkrare. Det finns ruskigt bra allvädersställ även ur säkerhetssynpunkt och det finns mängder med skitställ i skinn. Allväders är bäst när det är kallt eller regnigt. Faktiskt också när det är varmt för de är ofta lite luftigare, om du nu inte ska ha perforerat raceställ. Allvädersställ är helt klart smidigast, du är alltid varm och torr oavsett väder. Nåja, inom rimliga gränser alltså.

Jag har bägge delarna :)
 
för vardag, lite bus, tråkigt väder, kyligt väder, allvädersställ.
För tokkörning och bana, skinn.

Jag har kört i allvädersgrejer från Dainese i två säsonger nu, helt otroliga kläder, jag fryser ALDRIG, och då har jag kört i -2 grader (plus windchill) med tshirt och polotröja under jackan, givetvis med fodringen i. Frös bara om händerna och hakan.

det är praktiskt på sommaren också, då man kan oftast plocka ut fodringen och då har man en textiljacka som andas bra, och är luftig, samma sak med byxorna. Köp Gore-Tex stövlar också om du tänker köra när det riskerar bli regn.

Gore-Tex, D-Dry, och många andra så kallade vattentäta membra funkar bra allihopa, men Gore-Tex är dyrast. jag har provat både och, lika torrt med vilken som

Skinn är coolt, och man får puckar på knäna, men alla som kör i enbart skinn gnäller "nä, jag kan inte köra på kvällen, det e för kallt"
- speciellt med perforerat ställ. Köper du inte ett perforerat ställ är det som att ta på dig en diskhandske på sommaren, svettigt, klibbigt, du kan inte tvätta den heller. Både och är svaret, och det första du köper borde vara allväders - köp skinn i vinter när det e REA

Men du kör en Monster. Den ska man glida i stan med, i den snyggaste Dainese jacka du kan hitta, jeans, och en röd-vit hjälm. Sånt som alla brudar får nackspärr av. Jag rekommenderar en Dainese New Gator, men det finns snyggare
 
Last edited:
Med facit i hand skulle jag nog köpt mig ett gortex eller gortex byxa och en snygg skinnjacka.
Då jag kör rätt lugnt och gillar att åka och fika och göra saker på sidan av åkningen. Vilket är en plåga i skinnställ man går som en mupp och svettas floder får inte platts med nycklar mobil plånbok utan att de skaver:näsblod
Men samtidig vill jag köra bana och då bör/måste man ha skinn.
Ja ska nog ha båda till sommarn:D
 
...det är ju rätt bra att inte ha nycklar och annat löst skit på sig å andra sidan, en nyckelknippa kan nog göra en hel del kul under en krasch. :näsblod

Till och med på min slanka italienska finns det plats för sådant på hojen, och vill jag frakta grejer tar jag bilen. ;)
 
...det är ju rätt bra att inte ha nycklar och annat löst skit på sig å andra sidan, en nyckelknippa kan nog göra en hel del kul under en krasch. :näsblod

Till och med på min slanka italienska finns det plats för sådant på hojen, och vill jag frakta grejer tar jag bilen. ;)
Förr hade ju skinnställsbyxorna en liten nyckelficka, precis där stora grova blodådern ner till benen går. Det var ett tag sen jag såg en sån ficka på lite bättre/dyrare ställ. I början svor jag när mitt nya Dainese inte hade kvar fickan, tills jag insåg varför! :)

Jag kör skinn, pga säkerheten. Är det kallt drar jag på mig bättre underställ och en jacka utanpå. Att skinn skulle vara bökigt att ta på sig vette fan, när det är ingått så tar det inte många minuter att gå från klädd-i-underställ till ready-to-race :)
 
Som många skrivit så finns det grymt bra textilställ som klarar den asfaltshasningen man utsätts för. Men sen finns det andra saker att tänka på. Ett fluffigt tygställ fångar mycket luft och kan "floppa runt" en hel del i höga farter.

I dag är det tyvärr svårt att hitta ett bra och smidigt skinnställ som är vattentåligt då de flesta "bra" ställen är perforerade och har stretchtyg i armhålerna. Jag sitter själv och kikar på ett skönt, smidigt och välsittande ställ helt i operforerat skinn att tackla europa i men det lutar åt ett textilställ för jag vill inte ha något 2-delat Halvarsson i buffelskinn som väger 22 kilo.
 
Ja som dom flesta redan har sagt. Det klart bästa är att ha både och.

Men har du bara råd med ett av dem tycker jag du ska köpa ett allväderställ. Mer allsidigt. Och sen så småningom köpa ett skinnställ. Men ja, ett skinnställ är oftast bättre om du ska åka ett gäng meter längs asfalten...
 
Själv siktar jag på ett par kevlar jeans för dom där sommardagarna när man är ute på några mindre rundor, känns nog än mer bekvämt samt en skinnjacka. I övrigt finns de ju tightare allväders byxor med om man är orolig/stör sig på ev fladder. Har inte märkt så mycket av fladder på mina allväders brallor jag har just nu. Har redan erfarenhet av glida asfalt med allväders och dom höll väldans bra. (nu dock förbrukade :D)
 
Okej, jag har ju bil med, så när det regnar blir det att jag tar den till jobbet, en jag kommer köra fram och tillbaka till jobbet nästan varje dag, samt att såfort jag får tid ut och köra, självklart kommer jag att gasa på med, men det blir inte mycket bankörning, någon enstaka gång på gotland ring kanske :P så allväder kanske är ett bättre val till att börja med, så kan jag inhandla ett skinn senare. Detta är svårt alltså, har riktig beslutsångest! =)

Men saken är ju som sagt, kommer bli mycket bruks hojj, men samtidigt mycket nöje, stadskörning, bana kommer det bara bli någon enstaka gång..
Så allväder, hmm aja.. :P
 
Last edited:
Jag kan rekommendera Lindstrands Graffiti jacka och GI-Pants. Sitter riktigt bra, inte ett dugg fladder. Känns superstadigt med alla viktiga skydd i. Komplettera jackan med Halvarssons egna ryggskydd så har du den alltid med dig. Det finns en formsydd ficka för den. Känn på dem, de känns riktigt gedigna.

En dag i höstas körde jag 60 mil, sista halvan i riktigt skitvädar. Det öste ner vatten för det mesta men jag var helt torr. Kallt var det också men stället höll en behaglig värme. :banana

Jag trodde inte det var sant, jag frågade mig varför jag envisats med skinnställ i alla jävla år när det finns så här bra allväderskläder. Än har jag ju inte vurpat i det, men den dagen den sorgen.

Har sett flera som vurpat i tvivelaktiga skinnställ och sett dem slitas upp som om de vore gjorda av papper. Gissa vilket känt fabrikat jag syftar på? :D

Jag slår vad om att Halvarssons/Lindstrands textil är i varje fall minst lika bra, om inte lite bättre. Jofama tillverkas också på samma ställe men de känns inte riktigt lika förtroendeingivande som sina dyrare syskon.

Mitt Alpinestars raceställ dammar jag av när jag ska ut och köra bana, eller gata om vädret är rätt. Aldrig mer åka på semester med skinnställ.
 
Köp skinnjacka och skinnbyxor som du kan dra ihop med dragkedja. Så ett par kevlarjeans också när du bara ska köra till jobbet. Då kan du vara snygg också till skillnad från goretex-töntarna. :D
 
Jag kan tillägga att jag har kört skinnställ ett år nu, jag tycker det är fruktansvärt när det är 20 grader eller mer, speciellt i sol. Jag "lökar" ihjäl. Ska sälja mitt nu och köpa allväders istället. Säkerheten är väl lite sämre säger folk, men man bör ha ryggskena och allt sådant oavsett vilket man väljer!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top