Skinnställs-elände

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
Insåg på bandagen senast att mitt skinnställ inte passar så bra. Det är skinn och inte stretch bakom knäna så jag får ont knävecken, benen är för korta så jag kan inte röra mig som jag vill, och dessutom är ärmarna så vida att armbågsskydden inte har en chans att skydda armbågarna om jag kraschar.

Två alternativ:

1) Sy om det befintliga stället.

2) Sälj det gamla och köp ett nytt helställ.

Alternativ 1 stötte på patrull ganska snabbt. Skydden är insydda vilket gör att man inte kan vränga ärmar och ben ut och in - väldigt svårt att sy om dem då. Blir svindyrt om man ändå väljer att göra det. Har pratat både med Jernbergs och Jofama.

Ja men alternativ 2 då, det bör väl iaf inte vara något problem. Eller?
Ja, det kunda man ju tro. Konstaterade snart att jag inte är skapt som en standarditalienare, eller vem som nu är "mallen" för de flesta skinnställen. När de sitter hyfsat på kroppen sticker armar och ben ut överallt, det gäller t.ex. Berik och Dainese, det var ingen idé att ens prova Arlen Ness enligt Lelles. Alpinestars Stella Julie är något längre, men när stället passar i övrigt är det jättestort runt rumpan. Har testat herrställ också, passar bättre på ett sätt men blir för långa i kroppen och korta i benen. Ben går att förlänga, men att förkorta kroppen är värre, enligt Jofama.

F-n också. :huvet
Orkar inte måttbeställa. Vill ha ett nytt ställ NU. Möjligen får det bli ett Alpinestars ändå, kanske går det att sy in det runt höfterna?

Eländes elände. Jaja. Jag behövde få göra ur mig... Tack för att ni lyssnade.

/Catherine

PS. Alla ev tips mottages tacksamt.

I
Orkar inte måttbeställa. Vill ha ett nytt ställ NU. Möjligen får det bli ett Alpinestars ändå, kanske går det att sy in det runt höfterna?

/Catherine

Klart du ska måttbeställa. :D

Om du vill åka en bit är Ae-Tec att rekommendera för att sy in stället, jag har mitt där på lagning för tillfället. 3500 kr kostar det för att laga ett helt uppklippt/nerslitet ställ. Så det kan ju inte kosta så mycket att bara sy in.
Tel. nr 08 - 600 28 05. Öppet tisdagar efter kl 15.00.

Innan du börjar tänka i sy in/köpa nytt ställ tankar. Testa att ha på dig stället under en hel dag hemma. Drygt, men du kommer i alla fall töja ut det så mycket som möjligt.

Insåg på bandagen senast att mitt skinnställ inte passar så bra. Det är skinn och inte stretch bakom knäna så jag får ont knävecken, benen är för korta så jag kan inte röra mig som jag vill, och dessutom är ärmarna så vida att armbågsskydden inte har en chans att skydda armbågarna om jag kraschar.

Två alternativ:

1) Sy om det befintliga stället.

2) Sälj det gamla och köp ett nytt helställ.

Alternativ 1 stötte på patrull ganska snabbt. Skydden är insydda vilket gör att man inte kan vränga ärmar och ben ut och in - väldigt svårt att sy om dem då. Blir svindyrt om man ändå väljer att göra det. Har pratat både med Jernbergs och Jofama.

Ja men alternativ 2 då, det bör väl iaf inte vara något problem. Eller?
Ja, det kunda man ju tro. Konstaterade snart att jag inte är skapt som en standarditalienare, eller vem som nu är "mallen" för de flesta skinnställen. När de sitter hyfsat på kroppen sticker armar och ben ut överallt, det gäller t.ex. Berik och Dainese, det var ingen idé att ens prova Arlen Ness enligt Lelles. Alpinestars Stella Julie är något längre, men när stället passar i övrigt är det jättestort runt rumpan. Har testat herrställ också, passar bättre på ett sätt men blir för långa i kroppen och korta i benen. Ben går att förlänga, men att förkorta kroppen är värre, enligt Jofama.

/Catherine

jag håller på att ta mckort, kort och tjock men med en ganska nygjord magsäckoperation minskar jag i omfång så jag hade ren tur att hitta ett tygställ som jag inte behöver göra nått med dvs kapa eller ändra, men när vikten är stabil och jag har mitt mckort då ska jag måttbeställa ett skinnställ...så måttbeställ är mitt heta tips, otippat va:tungan:D

jag håller på att ta mckort, kort och tjock men med en ganska nygjord magsäckoperation minskar jag i omfång så jag hade ren tur att hitta ett tygställ som jag inte behöver göra nått med dvs kapa eller ändra, men när vikten är stabil och jag har mitt mckort då ska jag måttbeställa ett skinnställ...så måttbeställ är mitt heta tips, otippat va:tungan:D

Jo, håller med att om att det vore det bästa. Önskar bara att jag kommit på idén i vintras och inte när säsongen är i full gång...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla