Skinnställ

cribbes

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Perstorp
Hoj
Yamaha FZ8, 2012
Så nytt år och nya mål :)
Kör idag med textil men funderar att byta till skinn. Antingen helställ eller 2-delat. Problemet är att ölmagen delvis gör sig skyldig.
Är det fler här som har/har haft samma problem? Funkar det med skinnställ överhuvudtaget? :)
För nackdelar med helt eller delat. Kan man vid delat köpa olika storlekar på byxor och jacka? (har inte sett det på några sidor på nätet dock) om man nu vill ha samma stil på byxor och jacka vill säga.
Tips mottages tacksamt :hihi
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tjenare! Jag inbillar mig att har man testat både tvådelat och helställ går man aldrig tillbaka till tvådelat igen! Jag kan använda jackan från mitt gamla tvådelade ihop med
ett par kevlarbrallor ibland. Men aldrig någonsin skulle jag få för mig att dra ihop det med ett par skinnbrallor! Helställen är så galet mycket skönare och säkrare att ha på sig. Men ja, du kan ta olika storlekar och dra ihop.

att köpa skinnställ är inte helt lätt. Glöm postorder... åk nånstans med brett sortiment en sval dag och prova, prova och åter prova :) Det skiljer mycket mellan olika märken, både storlekar och kroppsform.

lycka till!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Själv föredrar jag helställ. Mycket bekvämare vid körning och tycker inte det är så mycket nytta med att kunna ta av sig jackan separat, bara bökigt att mecka med dragkedjan. Men visst finns det en och annan fördel även med tvådelat, exempelvis som att kunna kombinera olika storlekar, som du själv är inne på, åtminstone i teorin. Tror inte det är alla modeller som går att beställa på det sättet.

Rent generellt brukar helställ oftare ha mer av en "race fit", men det varierar ju mellan märken och modeller och går även att beställa måttsytt. För egen del började jag märka att helstället började bli väl tight i slutet på förra säsongen, men det löste jag genom att sluta dricka öl. Nu sitter skinnpyjamasen som en smäck igen.
 

Vindterapi

Medlem
Gick med
4 Jul 2020
Ort
Stockholm. Ish.
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Jag kör ett tvådelat från Richa. Mycket mer praktiskt för mig att kunna ta av jackan en varm sommardag utan att behöva orma sig osv.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
+1 på helställ. Skulle inte vilja gå tillbaka till delat eller tyg i de flesta fall jag är ute. Men då består nästan alla mina turer av rena nöjessvängar eller varv på bana. Skulle jag semestra i flera dagar på hoj så blev det nog tyg för bekvämligheten vid längre stopp på sevärdheter.

Man behöver således olika typer av ställ i sin garderob.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska jag bara köra en dag när det är rejält varmt så blir det helstället, för det är helperforerat och kyler rejält. Är det lite svalare eller jag ska stanna till någonstans, tex luncha, ren transport, touring eller så, då blir det tvådelat.

Visst går det att blanda storlekar, men börjar det skilja för mycket i omkrets mellan jacka och byxa så blir det ju en glipa i någon del.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Var kan man beställa skräddarsytt ställ till anständiga priser?
( jag tror inte det behöver bli så dyrt)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Var kan man beställa skräddarsytt ställ till anständiga priser?
( jag tror inte det behöver bli så dyrt)
Flera tillverkare har den möjligheten, även om det förstås kostar extra.


För Dainese verkar det bara vara möjligt med att anpassa färgvalet om man beställer på nätet. Skall man beställa måttsytt också behöver man besöka en Dainese-butik som erbjuder detta (tyvärr inte i Sverige, tror jag).

Sen kan det ju mycket väl vara så att någon befintlig storlek passar - men man behöver prova olika märken, modeller och storlekar. Finns exempelvis en del tillverkare som har särskilda långa och korta varianter av sina standardstorlekar. Tyvärr gäller ju även här att utbudet i Sverige är rätt skralt, så har man en mer ovanlig storlek behöver man nästan bege sig utomlands (typ Tyskland) i alla fall - om man inte beställer, provar och skickar tillbaka om det inte passar.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Så nytt år och nya mål :)
Kör idag med textil men funderar att byta till skinn. Antingen helställ eller 2-delat. Problemet är att ölmagen delvis gör sig skyldig.
Är det fler här som har/har haft samma problem? Funkar det med skinnställ överhuvudtaget? :)
För nackdelar med helt eller delat. Kan man vid delat köpa olika storlekar på byxor och jacka? (har inte sett det på några sidor på nätet dock) om man nu vill ha samma stil på byxor och jacka vill säga.
Tips mottages tacksamt :hihi
Problemet är ju att kläderna krymper över vintern och ännu konstigare bara över vissa centrala delar på kroppen. :öl
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så nytt år och nya mål :)
Kör idag med textil men funderar att byta till skinn. Antingen helställ eller 2-delat. Problemet är att ölmagen delvis gör sig skyldig.
Är det fler här som har/har haft samma problem? Funkar det med skinnställ överhuvudtaget? :)
För nackdelar med helt eller delat. Kan man vid delat köpa olika storlekar på byxor och jacka? (har inte sett det på några sidor på nätet dock) om man nu vill ha samma stil på byxor och jacka vill säga.
Tips mottages tacksamt :hihi
Har precis samma i-landsproblem. Tog mitt ställ till en skräddare som hade den briljanta idén att sy in två kilar av passande färg på båda sidorna av jackan. Jackan var röd där han öppnade upp den och la in svart skinn. Jackan blev banne mig snyggare av det också ? Vad andra jag känner har gjort är att blöta runt kistan stället och pumpa upp en typ traktorslang töja ut det. En hävdade att till slut fått upp det flera storlekar runt magen. Inget min skräddare tyckte var lämpligt när jag nämnde det dock.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Själv så tar jag fram stället i februari för en utprovning. Sitter det för tajt blir det strypning av bland annat maltbaserad dryck med bubblor och friterad mat. Om inte fortsätter jag äta pizza med väntpommes och en bira till.
 

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
Aprilia RS 660
Vilka fysiska butiker har bäst sortiment av helställ? Södra Sverige endast, måste vara möjligt med helgtur från Östergötland
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilka fysiska butiker har bäst sortiment av helställ? Södra Sverige endast, måste vara möjligt med helgtur från Östergötland
Generellt är det rätt dåligt utbud av helställ i svenska butiker. Bike Trollhättan eller Lelles i Uppsala kan vara alternativ om du vill köra så långt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vilka fysiska butiker har bäst sortiment av helställ? Södra Sverige endast, måste vara möjligt med helgtur från Östergötland
Du måste nog ringa och fråga innan du åker.
Kolla med Lelles i Uppsala, Bike i Trollhättan, Stockholms MC-varuhus, AVA-mc? Stockholm.
Några nätbutiker har ju rimliga avgifter för returer, men du måste ju ha en aning om storlek.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har fått riktigt fin hjälp av Bike Trollhättan vid köp online, visserligen köpt textilställ men det ska ju kvitta. De svarar snabbt och bra på frågor, är kunniga och har snabba leveranser med fri retur vid byte till annan modell eller storlek!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har i princip bestämt mig för ett måttsytt airbagställ från Mass. https://www.masssportscandinavia.se/ Ska bara komma i form igen så måtten blir rätt. De ställ jag sett därifrån har varit fina och man får det med riktiga skydd.
Jag är fortfarande emot de airbags man måste hyra elektroniken för dyra pengar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top