Skinnställ

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Så gubbar behöver tips och råd, ska införskaffa mig ett skinnställ men som sagt är helt ny i denna djungel så man har många många frågor och det verkar vara ett bra sätt att ställa en sådan fråga här då jag kan få så många flugor i en smäll.

Mina frågor är:
-Ska man köpa en ny eller begagnad ställ?
-Vad är ett rimligt pris?
-Vilka märken ska man se närmare på och vilka ska man unvika?
-Ska man ha delad med dragkedja eller helställ?
-Vet ni nånstans som har bra pris på ställ i sthlm området?

Om nån undrar är jag 176cm och väger mellan 70-75kg, vill ha ett helsvart ställ som är delningsbar, om ni inte övertygar mig om andra fördelar med hellställ.

Varför jag skriver detta är att plånboken inte är så djup och det här med ställ kan bli en dyr historia, har inte mycket tid att sitta uppe med sömnlösa nätter och söka info eller jaga sthlms mc butiker om dagarna när jag måste vara på jobbet. Och tråkigt nog har de flesta mc butiker stängt på söndagar som är min enda lediga dag :S

ska du bara åka gata eller 95% gata å prova nån bankörning så köp ett delbart.. Ett jävla mekkk med helställ som gatåkare om man exempelvis en 30 gradig varm dag vill sätta sig å ficka spela minigolf eller gå in i någon affär.

Ska du mestadels åka bana köp helställ. Säkrare och delar sig aldrig på mitten.

måste la snart vara rea i butikerna på 07ornas kvarglömda ställ?

fcmoto.de eller vad sidan heter säljer ganska billiga ställ. har själv ingen erfarenhet.

Kommer mesta dels köra på gata, men kan hända att man testar bana nångång för att känna på det också :)

Som skrivet ovan, ska du mest köra gata köp ett delat. Jag gjorde misstaget att köpa ett helt, köpte ett nytt delat efter en halv säsong. Det funkar skitbra så länge du befinner dig på hojen men ingen annanstans. Kolla runt i mc butikerna runt där du bir eller kolla på nätet. Fc-moto har som sagt vettiga priser och ofta nåt på utförsäljning.

Lycka till!

Personligen tycker jag att det är goast med ett helställ. Självklart lite smidigare med tvådelat, men det känns bättre när man sitter på hojen med ett helställ.

Räkna med 8-10000kr så får du ett schysst ställ. Begagnat finns ju massor också. Om du kan tänka dig någon annans svett så;)

Svart är en styggelse, kanonvarmt samt att du förstör möjligheten att synas lite bättre i trafiken. Rött är bra.

Själv satsade jag på ett helställ som primärt ska användas för nöjesåkningen, till vårkanten ska det investeras i ett par byssor samt lämplig överdel för att överleva rusningstrafiken till jobbet.

Last edited:
Jag hade åkt runt och provat i butikerna sen hade jag beställt från tyskland tex. Jag köpte ett Dainese helställ från tyskland, 5000 med frakt. Riktigt prisvärt, halva priset. Helställ är lite obekvämare men säkrare, dock lika skönt när man väl sitter på hojen...

Som Rash tycker jag att det är goast med helställ, säkrast också.

Köp ett ställ som är riktigt ventilerat, det kommer du att uppskatta under varma sommardagar!
Helsvart kan jag lova blir ruskigt varmt!

Bra märken är väl Spyke, Alpinestars, Berik, Arlen ness, Dainese osv...

Köp under vintern, då kan du komma undan billigt. Köpte mitt Spyke helställ förra vintern för 7000kr :tummenupp

Att handla i sverige är dumt då du får ge mellan 3-5tusen mer än www.fc-moto.de! Prova hos någon handlare först(kan tyckas fult men för dom pengarna så)...När det kommer till märken så ta de klassiska a-star, spidi, dainese, a-ness, berik dom är lite dyrare av en anledning! Angående färg så syns väl svart sämst men själv kör jag helsvart (samma som bågen:yoparty ) och det funkar säkertbättre med färg varningväst och sånadär snygga orange klistermärken på bågen:rolleyes:

Mina två senaste skinnställ har varit helställ. Ett helställ är klart säkrast och skönast när man sitter på hojen och det är väl det som är det viktigaste? Vilket som är skönast att handla på ICA i eller när man dricker en kopp kaffe känns ganska ointressant.

Undvik svart eller andra mörka färger, det blir varmt vill jag lova.

Mitt råd är att du provar några ställ i en MC-butik nu i vinter medans dom har lite reor på utgående modeller. Polaren köpte ett nytt helställ från för 2900:- (ordinarie pris hade varit 7000:-) bara för att det var en utgående modell.

Annars kan jag rekomendera FC-moto.de.

Att handla i sverige är dumt då du får ge mellan 3-5tusen mer än www.fc-moto.de! Prova hos någon handlare först(kan tyckas fult men för dom pengarna så)...När det kommer till märken så ta de klassiska a-star, spidi, dainese, a-ness, berik dom är lite dyrare av en anledning! Angående färg så syns väl svart sämst men själv kör jag helsvart (samma som bågen:yoparty ) och det funkar säkertbättre med färg varningväst och sånadär snygga orange klistermärken på bågen:rolleyes:
Allt finns inte på fc-moto.de och i vissa fall kan det vara en fördel att handla över disk hemmavid.

Mitt ställ köpte jag i butik då jag kände att eventuella sömmar som repas upp eller andra små irriterande problem är enklare att lösa då än att skicka skiten hit och dit. Däremot köpte jag pjäxorna på fc-moto.de för att det var en absurd rea då. Gjorde även bedömningen att sannolikheten för att pjäxorna skulle ha liknande småfel var liten.

Jag var i samma sits som bullysmile förra året. Skulle skaffa mitt första ställ och kunde inte alls mycket. Jag läste här, frågade polare som körde osv, och allt slutade med att jag köpte ett Berik delat svart ställ. Sen har jag turen att kunna handla till inpris med personalrabatt, (jobbar dock INTE i mc-butik) så även om jag köper i sverige blir det mycket billigare än att handla från tex fc-moto.de. :)

Jag är 172 cm och väger ca 73 kg. Jag har ett Berik-ställ i storlek 48. Tajt som tusan i början men det sitter perfekt nu efter en säsong. (får väl akta nu under julen, så inte magen trycker mer på stället.) :p
Jag tycker inte att svart bli olidligt varmt, väl på hojen blåser det ju ordentligt, men går man omkring länge i det på sommaren är det klart man blir varm, men det blir man antagligen i alla skinnställ. Jag är helnöjd med mitt köp.

Tja, jag köpte mitt HEL-ställ, svart såklart på Lelles i uppsala.
Det va förra årets modell så mkt billigt, 50% tror jag sen fick även 15% rabatt på allt annat jag köpte där så blev helkittad me riktigt sjyssta grejer utan att bli ruinerad. Tycker definitivt det är värt att åka dit, de har säkert vinterrea nu också.

Hjälp med att prova ut ställ får du oxå, hade jag inte fått hjälp kan jag säga då hade jag köpt ett ställ minst 4 storlekar för stort :D
I början fick jag inte ens av mig det själv, men led lite träning och efter några timmar på hojen så sitter det som en SMÄCK och inge problem att få av mig det haha .
Sen debatt mellan delat och helt... ska du stå och posera brevid hojen kanske delat passar dig bäst, ska du åka fort så är nog helställ bästa alternativet.

Köp delat begagnat först!
Köpte mitt första ställ. berik delat, beg gått 1 ses för 4000kr som nytt var det.
är stället vårdat e det inga problem.
Varmt blir stället oavsett färg! varmt som satan!
Olika märken olika storlekar,du får prova dig fram! men kör med ryggskydd!
Jag köpte stl50 och är 180/78kg och kunde inte andas i början (tight) det ger sig med tiden men det ska sitta bekvämt så jag skulle haft stl52 igentligen.
För stort börjar fladdra och skyddar inte rätt!
Det hela är en djungel alla har vi olika form på kroppen,längd,vikt,6pack,ölmage så du får prova dig fram

Ska man köpa nytt ställ kostar det minst 8-9tusen och fortare åker du inte heller.
Håll dig till kända märken så du vet att stället håller om om du ramlar av hojen.
Det är ju din livhanke vi pratar om! annars kan du ju åka utan!

väldigt många bra svar:tummenupp , har fått mig på lite bättre spår. Men svart är ändå den färgen jag vill ha. Ni får se senare varför :D

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard