Skinnställ VS Jacka & Byxa separat!

Poolboy

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Då jag på gott och ont blivit lite mindre har jag märkt nu när jag testade mitt nuvarande skinnställ så ser jag att det är på tok för stort! detta medför då att det är dags att införskaffa nytt till säsongens början!

Min tanke här är nu dock helt enkelt om ett helt skinnställ har några speciella fördelar jämfört med jacka och byxa separat! Då jag endast haft ställ tidigare är jag gärna nyfiken på olika synpunkter inom ämnet som folk kan ha!

Tack på förhand!
 
Last edited:
Då jag på gott och ont blivit lite mindre har jag märkt nu när jag testade mitt nuvarande skinnställ så ser jag att det är på tok för litet!
Hmmm... :va För mig är det tvärt om. Jag har också blivit mindre, vilket har lett till att mitt ställ nu är för stort.
 
Helt utan egen erfarenhet så svarar jag att det nog är lättare att få maximal passform i ett ställ, skydden sitter därför bättre, vidare så har en "hel del" svårare att förflytta sig och slitas isär än två sammansatta delar i form av jacka + byxa. Det blir alltså ett starkare och mer komplett skydd med skinnställ kontra jacka+byxa.

Själv kommer jag dock att köra jacka+byxa i år.

God fortsättning alla!
 
Det beror helt på vilken tillverkare du väljer.

När det gäller skinnställ, då finns det två typer av ställ tvådelat eller helställ. Helställ ofta är ett bättre ställ vid bankörning och rr.Det tvådelade passar bättre vid landsvägskörnkng och enstaka bandagar eller kurser.
 
Helställ är säkrare än delat, helt enkelt därför att kedjan mellan byxa och jacka är en svag punkt som kan slitas isär. I övrigt är de väl ganska likvärdiga, om man håller sig inom samma klass för delat/helställ.

Jag kör i helställ, mycket pga att jag kraschade sönder mitt delade (som inte särade på sig i kedjan), och ahde börjat att köra racing, så det kändes dumt med delat ställ i fortsättningen. :hihi
 
Helställ skyddar bättre, men ibland prioriterar man ju andra saker också...

När jag vurpade på Gelleråsen i höstas så slets dragkedjan sönder mellan jackan och byxorna på mitt delade Dainese-ställ...

- - - Updated - - -

Helställ är säkrare än delat, helt enkelt därför att kedjan mellan byxa och jacka är en svag punkt som kan slitas isär. I övrigt är de väl ganska likvärdiga, om man håller sig inom samma klass för delat/helställ.

Jag kör i helställ, mycket pga att jag kraschade sönder mitt delade (som inte särade på sig i kedjan), och ahde börjat att köra racing, så det kändes dumt med delat ställ i fortsättningen. :hihi

We are in sync! :rofl
 
Jag är inne på ett tvådelat ställ. Praktiskt och bekvämt, jag kör också en sporttouring hoj och eventuellt inget eller kanske lite på bana. Jag har tänkt att uppgradera till Lindstrands Cougar jacka och Halvarsson Safir Byxa som är riktigt sköna. De är även flexibla när man vill komplettera med olika typer av skydd.
cougar.jpg
safir.jpg
 
Mest praktiskt är utan tvekan ett 2-delat ställ... vad det beträffar passformen tror jag att det finns större möjlighet med ett 2-delat ställ då du kan välja jacka och byxa som passar just dig... med ett helt ställ kanske du måste kompromissa här...
 
Jag har jofamas skinställ som är delat o har vurpat 3 gånger i detta på asfalt det syns i princip inget alls på skinnet och dragkedjan mellan jacka o byxa är grymt kraftig. Jofama o halvardson är väll svensk kvalitet vill jag minnas, är skit nöjd med detta sitter uber skönt och skydden sitter där dom skall under pågående vurpa.
 
Last edited:
Köpte precis alpinestars atem helställ och det är verkligen topnotch, känns riktigt bra. Har det hellre varmt på fiket än tummar på att ett delat ställer slits av i delning vid en olycka..
 
Jag har jofamas skinställ som är delat o har vurpat 3 gånger i detta på asfalt det syns i princip inget alls på skinnet och dragkedjan mellan jacka o byxa är grymt kraftig. Jofama o halvardson är väll svensk kvalitet vill jag minnas, är skit nöjd med detta sitter uber skönt och skydden sitter där dom skall under pågående vurpa.

Jag vurpade fyra gånger i mitt delade utan problem, men vid den femte (highside) så slets dragkedjan sönder. Helt ställ är säkrare, men på väg lite omständigare...
 
Jag skulle vilja säga så här:
Ren touring -> Textilställ.
Gatkörning -> Delat skinnställ.
Bankörning -> Helt skinnställ.

Alltså "behöver" man minst tre olika ställ. :fakta


Sedan skulle jag vilja fråga varför du ställer frågan. Vad är det med ditt helställ som har fått dig att börja fundera på ett delat ställ? Där kanske svaret ligger...
 
En fundering jag har är om man ska rocka perforerat eller inte om man kör enbart gata? Det är väl att föredra i juni och juli men hur fungerar det resten av säsongen? Kallt och jävligt eller går det utmärkt med underställ och eventuellt någon tröja över?
 
Delat. Risken med ställ en varm dag och kort tur att de blir
shorts å tshirt istället. Med delat blir de då lättare
att köra någorlunda säkert.
 
Jag skulle vilja säga så här:
Ren touring -> Textilställ.
Gatkörning -> Delat skinnställ.
Bankörning -> Helt skinnställ.

Alltså "behöver" man minst tre olika ställ. :fakta


Sedan skulle jag vilja fråga varför du ställer frågan. Vad är det med ditt helställ som har fått dig att börja fundera på ett delat ställ? Där kanske svaret ligger...

Stället jag har nu är 2-delat, ber om ursäkt att jag inte nämde det men det jag främst är ute efter är väl folks olika åsikter kring de olika varianter som finns. Vad man själv har sen kanske lite för-och nackdelar man ser. Jag är riktigt nöjd med mitt 2-delade men funderar att testa jacka+byxa bara för att se om det är märkbar skillnad
 
Stället jag har nu är 2-delat, ber om ursäkt att jag inte nämde det men det jag främst är ute efter är väl folks olika åsikter kring de olika varianter som finns. Vad man själv har sen kanske lite för-och nackdelar man ser. Jag är riktigt nöjd med mitt 2-delade men funderar att testa jacka+byxa bara för att se om det är märkbar skillnad

Nu kanske jag vaknade lite dummare än vanligt idag, men...jag förstår inte...

Du har ett tvådelat ställ nu, men du funderar på att testa jacka+byxa.

Det du har nu, är det delat i höger och vänster? :va
 
Delat. Risken med ställ en varm dag och kort tur att de blir
shorts å tshirt istället. Med delat blir de då lättare
att köra någorlunda säkert.

fast då kan man köra med ett ordentligt ventilerat ställ så är värmen bara ett problem vid stillastående.
 
Nu kanske jag vaknade lite dummare än vanligt idag, men...jag förstår inte...

Du har ett tvådelat ställ nu, men du funderar på att testa jacka+byxa.

Det du har nu, är det delat i höger och vänster? :va

nej förmodligen bara jag som förklarat dåligt!
som det nämns i trådstart så är stället alldeles för stort enligt mig då jag utan tvekan skulle kunna ha på mig säkert 4 lager kläder, vilket också medför att skydden känns inte riktigt som att de sitter där de ska.
 
Jag har bara erfarenhet av helställ men vill ha 2 delar på nästa..Jag åker mestadels gata och oftast längre turer. Helställ suger ganska mycket om man blir panik skitnödig och måste in på någon nerpissad väg toa, blir ju till att klä av sig precis allt (inte lätt efter en tur i varm väderlek) och sitta med allt i knät :/ talar av egen erfarenhet;) men när man väl sitter på hojen är det guld! Men efter som jag gillar att ta fika stopp och ljuga lite hur fort man körde så passar nog ett 2 delat bättre för mig, ur ren praktisk synpunkt då det är lättare att skala av;)
Sen att man inte kan stå raklång i mitt ställ utan att kärlekspaketet blir mos är ju en grej till..
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top