Skinnställ vs. Goretex?

Det gör det, och det är faktiskt jobbigare än vad man tror. Kör man i nån timme eller mer och håller sig över 100 är det bra jobbigt med allväder, det känns som man har ett segel bakom sig.

Det där ställer jag mig tveksam till?

Jag har gonorretex och jag har aldrig upplevt det som jobbigt/segel.
Dom som åker 40-60 mil om dagen på semestern har sällan döda djur på sig, det har dom som åker bulten tre vändor och sedan sitter brevid hojen och äter glass däremot, men då korvar dom av sig skinnkondomen.

Sen åker inte jag för att krasha, om jag gjorde det skulle jag åka eu moped med dubbla skinnställ och en madrass lindad runt kroppen.

Visst är det synd OM/NÄR man krashar att man inte har det absolut bästa skyddet i världen, men räknar man så skulle ingen åka omkring i bil som inte har full pott i EuroNcap testerna heller...

Hojåkare som predikar helställ i känguruskinn åker ofta omkring med hela sin familj i en Nissan Micra från 80talet som är mindre krocksäker än en pappkartong (pappkartonger blir man inte fastklämd i), den berömda hojåkardubbelmoralen?

Jag har kollat på Alpinestars skinnställ, runt 10.000krs klassen.. finns det några andra alternativ?

Tacksam om ni kan hjälpa mig i djungeln..

SKINNSTÄLL!!!

http://www.fc-moto.de/ så kommer du betydligt billigare undan än 10.000

Jag har beställt en jacka därifån och jag tycker det funkade perfekt. Man kan betala vid dörren. Se bara till att ha jämna pengar hemma när budfirman kommer...

Hoppas inte detta klassades som reklam nu utan ett råd...

Lycka till//P.

Jag passar väl på att sticka ut hakan här på Sporthoj då. Skinnställ är ghey.
Åtsmitande läder. Hoho. Se bara till vilka grabbar som knatar omkring i skinnbyxor på stan.

Det är bara kepsen som saknas.:D

Bifogat

• läderkeps.jpg
    läderkeps.jpg
    6.1 KB · Visningar: 589
kör med både och, Gore-tex när jag ska pendla till jobbet och skinn när jag ska ut och köra.

Skinn är bökigare att ta av och på....

Jag håller med GuW i mycket i fem inlägg tillbaka.

Jag har haft skinnställ under de flesta år och på semestrar och vissa andra turer krånglat med regnställ utanpå. Det funkar men är ganska krångligt och tidskrävande. Enormt svettig brukar man dessutom bli. Stövelregnskydden sitter aldrig bra (får tejpa) och man kan fastna.
Köpte senare Goretexstövlar, vilket var en bra investering då slapp man regnskydd där. Dock blir stövlarna väldigt varma på sommaren, men övrig tid mkt varma och behöver sällan tjockare sockar.

Jag funderade länge och väl, provade genom större delen av skinn- och textilställ och försökte få fram info om skydd/säkerhet för textilställen innan jag skulle byta ställ. Vissa hävdar att vissa textilställ kan ha minst lika bra motståndskraft mot nötning som ett bra skinnställ (vissa dåligt sydda skinnställ kan däremot spricka i sömmarna i ryggen och då blir det farligt).
McPoolen (Sundbyberg, Sthlm) syr upp egna textilställ och har ett raceställ som har mkt kevlartrådar och inlägg som verkar riktigt bra och har bra personal.
Rukka har med sitt speciella material Armacor invävda kevlartrådar ungefär. Det finns nöttest på film att se om den. Det finns även ett annat fabrikat som hade nåt liknande, men det satt inte bra på mig.

Jag har starkt ifrågasatt om dessa två textilställ om de kan vara lika säkra som skinn. Jag har inte fått ett direkt svar på det och vet inte om man själv vågar avgöra det. Men jag tror att de kan vara lika säkra OM skydden i textilstället sitter kvar på sin plats. Skulle man flyga in i ett räcke eller in i en bil är det tveksamt om det spelar någon roll om det är skinn eller ett bra textilställ.

Däremot finns det flera andra fördelar med textilställ som kan vara mist lika viktiga - den passitiva säkerheten. Man håller sig varm och torr. Varmare höst/vår och svalare sommartid. Inga stela fingrar, armar m m, solsting. Regnställ behövs ej (sparar plats och tid). Hur många har inte kört utan regnställ, blivit blöt, stelfrusan fingrar- lång reaktionstid o s v.

Jag köpte ett Rukkaställ, föregångaren till detta på bild och är helnöjd. Det ÄR svalare på sommaren än skinn. Behöver inte förstärka med mer under när det blir kallare under en dagsetapp (25 till 10 grC). Extra ventilering finns vid bröstet så man kan få genomströmning av luft genom jackan.
Visst fladdrar ett textilställ mer än skinn, men det beror på hur du får det att sitta bra på kroppen. Jag var lite rädd för det och fick prova innan köp utan några större skillnader. Har kört i ca 280 med detta utan problem, men visst ett skinnställ man mindre luftmotstånd. Har man en dålig kåpa eller kör utan kan det såklart vara stor skillnad.

2 år senare köpte jag även ett skinnställ för att få vara mer gay och cool :rolleyes: .Nej men det kan vara skönare ibland och kanske säkrare ibland. Jag tycker dock att man kan känna sig FÖR säker i ett skinnställ.

Fundera på hur du skall köra.
Söndagskörningar i solsken=självklart skinnställ

Passa på att köpa fjolårets ex för ca 6-7 kkr istället för 8-10 kkr.

Bifogat

• Rukka Armax jacket.jpg
    Rukka Armax jacket.jpg
    42.2 KB · Visningar: 108
Det är ju inget snack om att skinn-ställ är bättre/säkrare. Och det är det som räknas! Plus att det är snyggast till en sporthoj. :tummenupp

Om jag inte minns tokfel så har smc medlemstidning ett reportage där goretex ställ testas.Ska kika när jag kommer hem.
i alla fall..testet går ut på att man testar nötningen på gortex ställen och ser hur många sekunder dom klarar innan det går igenom.
3 sekunder klara dom ungefär sen brann det igenom.
Motsvarande test på skinnställ i andra reportage så klara det sämsta skinnstället till och med längre än 3s.

Själv har jag en arbetskompis vars vän jag endast känner flyktigt men i höstas tappa han fästet i en kurva och hastigheten var enligt han själv ca 70km/h.Ett rukka goretex av lite dyrare modell brann upp i byxlinningen och sidan av jackan.

Last edited:
Jag köpte mitt första skinnställ (alpine vector) i julas. Har börjat åka bana så ofta jag kan, och efter att två korta kurvor med knäskrap slet hål på mina jofama allvädersbyxor ända ner till halva djupet på knäskyddet fick det vara nog. :gnissla
Stället är odelat, opraktiskt att få på och av, plus att jag än så länge inte får plats med nåt annat än underställ under.
Men... fasen vilken kvalitetsökning på åkningen, särskilt på bana då, men annars också.
Skydden, som också är av mycket bättre kvalität än de allvädersgrejor jag har, sitter som gjutna på kroppen, täcker större ytor också.
Plus att det gör att jag kan röra mig mycket enklare på hojen, vilket för mig gjorde det mycket lättare att t.ex ta kurvkombinationer snabbare, bromsa och allt sånt.
En helt annan upplevelse än med tygprylar, varmt rekommenderat, är du osäker på hur praktiskt det blir, köp delat.
(Precis som röven :arsele )

Textilkläder på en sporthoj blir jobbigt. Det funkar till och från jobbet och i stan men på motorvägen suger det. Jag höll på att strypas av min endurojacka (Scott) över 150km/h och vid 200+ var det...gissa!:tungan

Har man en sporthoj SKA man ha ett skinnställ när man ska ut och gasa, men det är inte fel att ha en uppsättning Goretex vid övrig körning.

jag har ett helställ du kan få köpa om du vill. strl 52, spyke, vitt, svart och silver som nytt.

Efterssom jag nu råkar vara inne på forumet så kan jag passa på att tycka till!!

Varför välja mellan goretex eller läder? jag köpte SMC paketen för 6000 spänn och fick pjuck, gortexställ, läderställ, 2 x handskar (grymt sköna!) ryggskydd
fattar inte hur de får ekonomi eller om jag borde bära strut på huvet för mina tidigare inköp?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon