Jag håller med GuW i mycket i fem inlägg tillbaka.
Jag har haft skinnställ under de flesta år och på semestrar och vissa andra turer krånglat med regnställ utanpå. Det funkar men är ganska krångligt och tidskrävande. Enormt svettig brukar man dessutom bli. Stövelregnskydden sitter aldrig bra (får tejpa) och man kan fastna.
Köpte senare Goretexstövlar, vilket var en bra investering då slapp man regnskydd där. Dock blir stövlarna väldigt varma på sommaren, men övrig tid mkt varma och behöver sällan tjockare sockar.
Jag funderade länge och väl, provade genom större delen av skinn- och textilställ och försökte få fram info om skydd/säkerhet för textilställen innan jag skulle byta ställ. Vissa hävdar att vissa textilställ kan ha minst lika bra motståndskraft mot nötning som ett bra skinnställ (vissa dåligt sydda skinnställ kan däremot spricka i sömmarna i ryggen och då blir det farligt).
McPoolen (Sundbyberg, Sthlm) syr upp egna textilställ och har ett raceställ som har mkt kevlartrådar och inlägg som verkar riktigt bra och har bra personal.
Rukka har med sitt speciella material Armacor invävda kevlartrådar ungefär. Det finns nöttest på film att se om den. Det finns även ett annat fabrikat som hade nåt liknande, men det satt inte bra på mig.
Jag har starkt ifrågasatt om dessa två textilställ om de kan vara lika säkra som skinn. Jag har inte fått ett direkt svar på det och vet inte om man själv vågar avgöra det. Men jag tror att de kan vara lika säkra OM skydden i textilstället sitter kvar på sin plats. Skulle man flyga in i ett räcke eller in i en bil är det tveksamt om det spelar någon roll om det är skinn eller ett bra textilställ.
Däremot finns det flera andra fördelar med textilställ som kan vara mist lika viktiga - den passitiva säkerheten. Man håller sig varm och torr. Varmare höst/vår och svalare sommartid. Inga stela fingrar, armar m m, solsting. Regnställ behövs ej (sparar plats och tid). Hur många har inte kört utan regnställ, blivit blöt, stelfrusan fingrar- lång reaktionstid o s v.
Jag köpte ett Rukkaställ, föregångaren till detta på bild och är helnöjd. Det ÄR svalare på sommaren än skinn. Behöver inte förstärka med mer under när det blir kallare under en dagsetapp (25 till 10 grC). Extra ventilering finns vid bröstet så man kan få genomströmning av luft genom jackan.
Visst fladdrar ett textilställ mer än skinn, men det beror på hur du får det att sitta bra på kroppen. Jag var lite rädd för det och fick prova innan köp utan några större skillnader. Har kört i ca 280 med detta utan problem, men visst ett skinnställ man mindre luftmotstånd. Har man en dålig kåpa eller kör utan kan det såklart vara stor skillnad.
2 år senare köpte jag även ett skinnställ för att få vara mer gay och cool

.Nej men det kan vara skönare ibland och kanske säkrare ibland. Jag tycker dock att man kan känna sig FÖR säker i ett skinnställ.
Fundera på hur du skall köra.
Söndagskörningar i solsken=självklart skinnställ
Passa på att köpa fjolårets ex för ca 6-7 kkr istället för 8-10 kkr.