Skinnställ vs. Goretex?

phaze

Hoppas man överlever nästa säsong..
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
CBR600RR
Hej gott folk!

Jag håller på att ta körtkortet, precis köpt min båge nu i vinter (cbr600RR -03, röd och svart) och kollar lite på vilka alternativ det finns till mckläder.

Frågan jag vill ha hjälp med är detta:

Skinnställ eller Goretex?

SKinnställen är ju grymt snyggt, men folk i min omgivning säger att det blir olidligt varmt på sommaren. Goretex ser inte alls lika roligt ut eller så har jag inte hittat tillräckligt snygga modeller men ska ju vara betydligt behagligare på sommaren.

Jag har kollat på Alpinestars skinnställ, runt 10.000krs klassen.. finns det några andra alternativ?

Tacksam om ni kan hjälpa mig i djungeln..

Gore tex = touring
skinnställ = sporthoj

Ett skinnställ skyddar massor bättre om du går omkull jämfört med gore tex.
Passa på att köpa förra årets ställ som de kan ha kvar i butikerna nu, så tjänar du några kronor.

Jag har kört med både skinnställ och allväderskläder ( typ gore-tex)
och visst , skinnställ är varmt , men jag tycker nästan att gore-tex kläderna är ännu varmare :wiggle

Sök lite, det här har diskuterats i all oändlighet.
Min personliga åsikt är att skinnställ vinner tack vare högre säkerhet. Sak samma hur det ser ut, säkerheten är allt som räknas när det gäller skyddsutrustning. Jag har ett Dainese Kirishima med en jävla massa ventilation i, och jag tycker det är väldigt behagligt på sommarn. Kostade runt 10kkr.

Skinställ passar ju bäst till hojjen. Säkerhetsmässigt så finns det ju ett X antal olika typer av material i goretexen och det ska skydda MINST lika bra som ett skinnställ. Om det är varmt så är det ju bara att öppna dragkedjan lite :va borde ju inte vara så svårt!

om du vill ha svalt på sommaren så köper du ett perforerat skinnställ, men då regnar det rakt igenom och dessutom blir det svinkallt på vår o höst.
ett vanligt skinnställ funkar bättre på vår o höst men är som du sa svinvarmt på sommaren.
ur säkerhetssynpunkt så är hel-skinnställ överlägset.
vill du ha något som funkar alltid så köper du allvädersställ.
att tänka på med allväderställ är att det fladdrar en hel del när man är uppe i fart.
jag har allvädersställ på vår och höst och perforerat hel-skinnställ på sommaren.

Smaken är som baken och åsikter finns det massor av. Gör en sökning så får du se. :)

Gore tex = landsväg, smutt vid regn, oftast mer/bättre ventilation

Skinn = landsväg, bana (bra & oftast krav), generellt bättre slitstyrka

Vad gäller säkerhet. Ett "normalt" skinnställ har förmodligen likvärdig slitstyrka en ett BRA Gore Tex ställ. Kass kvalitet ska man inte köpa av varken den ena eller andra sorten. Hur som helst så är det inte troligt att man kommer att ha nytta av "maximal" slitstyrka vid en olycka på landsväg, annat kommer i vägen... tyvärr. På bana är det en annan femma...

Beror på när du ska köra.

Ska du köra enbart då det är fint väder för nöjes skull, skinn alla gånger.

Ska du däremot pendla och köra i regn, då ska du nog i alla fall fundera på Gore-tex

Goretex om du kör när det regnar
Skinn när du kraschar

Ertersom det är lättare att välja att inte köra när det regnar än att välja att inte krascha så håller jag på skinnalternativet

Den som har sagt att skinnstället är varmare än Goretexstället har nog inte alla indianer i kanoten. Goretex på sommaren är det olidligaste som finns.

Sommar och fint väder=skinnställ

Försäsong eller skitväder=allväder

Att ha båda två är nog det bästa, dock ej samtidigt.

Med en 600RR är det väl egentligen bara ett ställ som gäller...

att tänka på med allväderställ är att det fladdrar en hel del när man är uppe i fart.
Det gör det, och det är faktiskt jobbigare än vad man tror. Kör man i nån timme eller mer och håller sig över 100 är det bra jobbigt med allväder, det känns som man har ett segel bakom sig.

köp ett rejält race-ställ. bästa skydden och att de oftast är ventilerade och lite svalare.

Ett GTX ställ är lika varmt som ett läderställ.
Dagens gtx ställ har samma slitsyrka (oftast) som ett läder, men de är inte allt för sällan stora på människor och då vrider sig skydden med resultatet att man glider på kroppen. GTX är det bästa för att hålla vatten ute men det betyder inte att man svettas mindre för det.

Mitt tips: skaffa bra ventilerat läder.

Skinställ passar ju bäst till hojjen. Säkerhetsmässigt så finns det ju ett X antal olika typer av material i goretexen och det ska skydda MINST lika bra som ett skinnställ. Om det är varmt så är det ju bara att öppna dragkedjan lite :va borde ju inte vara så svårt!
En av dom största nackdelarna med allvädersställ är att dom inte sitter tight mot kroppen, dvs vid en vurpa så glider man inte på asfalten som man gör med ett skinnställ, man snurrar, dvs saker å ting går av :gnissla Och det skyddar ju inte bättre om man öppnar det så att det fastnar ordentligt :rolleyes:

En kompis till mig hade ett goretexställ och la omkull hojen på bana i 30-50km. Det gick hål i jackan och byxan, trots att farten inte var så stor. Ärmen på jackan lossnade till och med i sömmen, trots att det var ett IXIL-ställ. En annan kompis vurpade med ett skinnställ i över 100km/h där han gled på asfalten. Där gick det också hål i stället, men endast små skavanker. Jag rekommenderar starkt skinnställ, mycket säkrare.

/Johan

Skinn råkkar :yoparty

Säkrare både pga att skinnet är stryktåligare och det håller skydden på plats.

samt hur många brudar får du i goretex?:tuttar

Last edited:
Skinn råkkar :yoparty

Säkrare, samt hur många brudar får du i goretex?:tuttar

hmmm hur sexig är man som kille i ett racingställ med hängröv och gorilla armar ???

Till trådskaparen kan jag bara rekomendera alpinestars skinställ de funkar fint har just nu ett TZ-1 helställ som jag trivs kanon i.

Mvh Andrésen

Det gör det, och det är faktiskt jobbigare än vad man tror. Kör man i nån timme eller mer och håller sig över 100 är det bra jobbigt med allväder, det känns som man har ett segel bakom sig.
Vad har du för ställ som blir som ett segel?
Har aldrig haft dom problemen så vida jag inte kör med öppen dragkedja...

hmmm hur sexig är man som kille i ett racingställ med hängröv och gorilla armar ???

Till trådskaparen kan jag bara rekomendera alpinestars skinställ de funkar fint har just nu ett TZ-1 helställ som jag trivs kanon i.

Mvh Andrésen

Aja, skiljer väl från person till person
Jag är iaf snygg i läderkläder :D

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...