Skinnställ? Vad köpa?

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Har tröttnat på mitt fladdrande allvädersställ.
Vad är prisvärt att köpa för skinnställ?
Är det bara dyra, mäkesställ som gäller, för att dem är snyggast och bäst, eller finns det andra "snygga" ställ som håller måttet?

Ska försöka sikta på att få köpt till nästa säsong.

FÖRSLAG mottages varmt!

Vad är dyrt för dig?

Fick mitt Dajnäs för en trevlig summa då det begav sig 2003 hos Y-center. Deras "vårrea" innebar att mitt ställ för ord.pris 9900sek var rabatterat till 5995sek.

Jag hade inte satsat på något annat än de "stora" märkena. Du kan få förra årets modeller till hyfsade priser.

Får titta runt.
FÖR DYRT, ja det skulle vara över 10k iaf.

Är det motiverbart att köpa ett ställ för de summorna pga skydd mm, så är det en sak.

Hur står sig "Prexsport"? Har sett några som verkade bra, runt 5-6 tusen.
Bu eller bä?

Har inte kört Prexport själv, vet dock folk som gjort/gör det och även vurpat med dessa och de ska väl hålla...

Men, du kan som sagt få "märkesställ" för runt 5-6kkr. Kolla iofs "Vanucci" som Louis.de saluför, de ska visst vara populära. Sök på forümet och du ska finna svar.

Alming skrev:
2393629Är det motiverbart att köpa ett ställ för de summorna pga skydd mm, så är det en sak.

Efter man legat på operationsbordet av en olycka så resonera jag som så med facit i hand.. Pengar är ingenting. Jag vill inte ligga i diket och sedan ångra mig att jag inte la ut dem där extra kronorna.. Så jag köpte det dyraste & såg-ut-att-skydda-mest jag kunde hitta.

Vill du ligga i diket & ångra dig?

Muggen skrev:
Vill du ligga i diket & ångra dig?
Jävlar vilken U.S.A-propagandasmörja.

Eller ja, det låter som det iallafall. Jag förstår exakt din tanke och välmening med ditt inlägg, men det (citerat ovan) lät som sagt rätt lustigt (självfallet inte att du legat på operationsbordet och att du skadat dig).

Självfallet är "dyrare" ställ av känt märke bra, men det kan knappast vara livsavgörande om ett ställ kostar 10- eller 20tusen.

Kolla runt lite...vet att Superbike säljer lite spykeskinnställ billigt och så får du väl kolla blocket.......finns massor beg. som inte är alls så slitna..:tummenupp

hållundan skrev:
2393913Självfallet är "dyrare" ställ av känt märke bra, men det kan knappast vara livsavgörande om ett ställ kostar 10- eller 20tusen.

Ta ditt anti usa & :D

Nej, du har självklart rätt i det du säger, dyra grejer är inte nödvändigtvis bättre bara för att de har ett högt pris.
Men om jag vänder lite på det, det ställ jag ansåg skydda bäst, var också det dyraste.
Jag hade kikat på ställ som låg på halva priset det jag slutligen köpte. Snygga som fan var de också. Snyggare än det jag köpte. Skydda även fullt tillräckligt för gemene man.
När jag sedan tittade lite närmare på grejerna ansåg jag att det dyrare stället jag köpte, hade mer/bättre skydd än de andra... o på den vägen var det när jag skulle köpa skydd till mig själv.

Vill som sagt inte ligga och ångra mig då pengar inte betyder ett skit för mig.
Dyrare är inte alltid bättre!

Muggen skrev:
2393959 Ta ditt anti usa & :D

Nej, du har självklart rätt i det du säger, dyra grejer är inte nödvändigtvis bättre bara för att de har ett högt pris.
Men om jag vänder lite på det, det ställ jag ansåg skydda bäst, var också det dyraste.
Jag hade kikat på ställ som låg på halva priset det jag slutligen köpte. Snygga som fan var de också. Snyggare än det jag köpte. Skydda även fullt tillräckligt för gemene man.
När jag sedan tittade lite närmare på grejerna ansåg jag att det dyrare stället jag köpte, hade mer/bättre skydd än de andra... o på den vägen var det när jag skulle köpa skydd till mig själv.

Vill som sagt inte ligga och ångra mig då pengar inte betyder ett skit för mig.
Dyrare är inte alltid bättre!
Sorry! :tungan

Bra skrivet sedan! :tummenupp

Skydd är bra!

Men om man kör motard då?

Då är man ju aldrig i höga hastigheter... har man då råd att köpa lite billigare ställ och ändå klara sig bra om olyckan är framme???:va

Köpte nåt 2delat ställ från Berik på Ahlqvist. Samma dag så kraschade jag rejält bara för att testa stället. Det verkade funka bra, förutom att det inte skyddar mot stolpar som kommer flygande. Men hade inga skrapmärken på kroppen iaf :D
Skämt åsido så skyddade det jättebra.

Skall köpa ett likadant nästa gång, det kändes bra. Och var snyggt som fan. :tummenupp

Priset låg väl på 8000-9000 nytt för jacka och byxa.

Här är en bild på byxan, lite osäker om det är den jag köpte.

På sidorna av låren (syns inte på bilden) så finns det en stor vit text där det står BERIK. In my opinion så blir det snyggare med lite fet reklam.
68-32661-52.jpg

Last edited:
Prova här i Sve och beställ från tyskla www.fc-moto.de
Mycket billigare så..

Köpte mig ett Berik ställ därifrån. Snabb service också:tummenupp
Blev ett 3214 ställ för 5800kr inklusive frakt. På Honda MC ville de ha närmare 10papp..

Rash skrev:
2394218 Prova här i Sve och beställ från tyskla www.fc-moto.de
Mycket billigare så..

Köpte mig ett Berik ställ därifrån. Snabb service också:tummenupp
Blev ett 3214 ställ för 5800kr inklusive frakt. På Honda MC ville de ha närmare 10papp..

har ett svart 4bikers ställ kostar 3995:- på handelsboden.com, vurpat 5 ggr med det 2 gånger i rätt hög fart och inga sömmar har pajjat :tummenupp tycker detta är riktigt prisvärt! klarar nog en vurpa till :D

finnes lite olika av de stora märkena hos bike trollhättan till gorriga rea priser redan nu. kollade på ett halvarsson för 4000 när jag var där för 2 veckor sedan

Då har jag fått ett hum iaf!

Kollade på ett Berik på Johans MC idag. Svart/vitt/grått/blått.
SÅ GRYMT snyggt, och förutom ryggskenans knappa existens, så verkade skydden riktigt bra. Kör med lös ryggskena nu, så jag antar att det ändå är bättre än insytt sittunderlag.

Kostade 7995:-, men hade jag haft den summan på mig, och jag fått se det i rött istället för blått, hade jag med glädje skaffat detta.
Minns ej vad det heter dock.
skär sig nog duktigt med blått på röd båge...

Ni som köper från "blandade_adresser.de", har ni provat motsvarande ställ i sverige först för att se ut rätt storlek? Det är väl ganska känsligt med skinnställ, att de sitter perfekt?

Andra "bra att veta tips"?

Alming skrev:
2397337

Kostade 7995:-, men hade jag haft den summan på mig, och jag fått se det i rött istället för blått, hade jag med glädje skaffat detta.
Minns ej vad det heter dock.
skär sig nog duktigt med blått på röd båge...
Vad har du för storlek? de har ett par röda berik-ställ kvar på bike i trollhättan för 4995kr. Jag köpte sådant i rött:
moto01_s.jpg

Har itne krashat med det än, men det känns kanon!

lilltryne skrev:
2397410 Vad har du för storlek? de har ett par röda berik-ställ kvar på bike i trollhättan för 4995kr. Jag köpte sådant i rött:

Har itne krashat med det än, men det känns kanon!

SNYGGT! Precis som jag vill ha det :D
Haha, storlekar är svårt tycker jag, så olika...
är 175cm 73kg... Motsvarar storlek??? Nån som vet?

OK, fråga två:

Hur står dem sig i väder? Kör ganska mycket även om det regnar, iom att jag hojar till jobbet mestadels. Regnet kan stå som spön rätt som det är som alla vet... Klarar skinnställen detta, eller torkar dem?
Hur sköter man dem?

Allväderstället hänger ju bara och torkar lite, så är det ok igen...

Last edited:
Alming skrev:
2397433 SNYGGT! Precis som jag vill ha det :D
Haha, storlekar är svårt tycker jag, så olika...
är 175cm 73kg... Motsvarar storlek??? Nån som vet?
Låter som en "normal" människa, fanns nog inga sånna storlekar kvar. Var där med grannen förra veckan o han hittade ett i stl 46 som han tryckte sig ner i och han är ca 175 o 69 kg. Så typ 48-50 kanske passar dig. Får prova lite olika modeller, de kan skilja rätt mycket faktiskt. Ring o hör med dem vad de har hemma vetja. Yamaha hade oxå lite rea.

Alming skrev:
Hur står dem sig i väder? Kör ganska mycket även om det regnar, iom att jag hojar till jobbet mestadels. Regnet kan stå som spön rätt som det är som alla vet... Klarar skinnställen detta, eller torkar dem?
Hur sköter man dem?

Allväderstället hänger ju bara och torkar lite, så är det ok igen...

Du blir blöt... Det är ju en massa stretchtyg här o var i stället och det regnar igenom det ganska fort, skinnet regnar det oxå igenom skapligt snabbt. Men köp ett regnställ o ha över o du måste köra när det regnar? Finns ju speciella mc-regn-ställ...

Last edited:
Skit i färggay! Köp så neutralt du bara kan. Inte fan kommer du att enbart te dig till röda hojar allt eftersom.

Tips

Mitt tips är att inte köpa ställ bara för att dom är snygga och har en viss prisklass.

Eftersom alla vi har olika kroppsform så passar ju kankse inte alla skinnställ lika bra och ett ställ som sitter lite sämre på kroppen kanske inte heller skyddar lika bra vid ev olycka. Så hade jag varit som du så hade jag nog provat lite olika ställ och känt efter vilket som passar bäst.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna