Skinnställ, vad är för tight?

• Thread starter Thread starter SGM
  • Start date Start date

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Halloj!

Jag lusläste alla tips runt skinnställ, hur de skall sitta och kännas, och landade på ett Alpinestars SG-1 i strl 56 då 58 kändes bekväm och nästan lös på sina ställen, och den var även lite lång i benen.

56:an sitter perfekt i längd, och skydden känns som de sitter på rätt ställen, och blir kvar där de är s.a.s....men runt midja/bröst är det bra trångt, det är mer eller mindre korvskinn, det går att andas - men en storlek mindre hade inte gått öht (detta är med Halvarsson Track ryggskydd på plats och en normal tshirt under).

Gymkort, löparskor och elljusspår - tillsammans med två dagar grisenduro varje vecka hoppas jag gör att man tappar ett par kilo runt midjan, det och att stället förmodligen ger med sig en smula med tiden.

Men vad är egentligen för tight?

/J - 193, pendlar runt 95 pannor.

Köp inte för tajt, ett skinnställ har inte hur mycket töjj som helst i sig. Det skall ju även finnas utrymme för fika i midjan så att säga.

Köp ett ställ som känns bekvämt och tänk på att storlekarna kan skilja sig från olika märken.

Jag vill ju ha lite mer än bara en t-shirt under stället, skinnställ är inte så himla varma.

Bästa sättet är att prova, prova och prova. En fördel är ju om det finns en hoj du kan provsitta så du känner hur det känns.

Jag är 193/87, och jag har storlek 54 på mitt dainese. Det sitter dom lite slappt på en del ställen efter 1,5 säsong. Så mitt tips är att köpa 56 och ha det då och då före säsongen så att du går in det, skinnställ växer ca en halv storlek när man går in dom! :tummenupp Sen gör ju som sagt träningen sitt till också :tummenupp

jag är 190cm 92kg och har storlek 56. Har haft på mig det några gånger och det sitter skönare för varje gång.....eller så är det jag som vant mig att det trycker på mage och bröst.....:näsblod

jag är 188, 85 kg och har ett 52... var riktigt tight i sommras, men då låg jag ju å andra sidan på 91 kg, så jag hoppas det inte krympt i garderoben... så om du får på dig det utan hjälp så e de nog inga problem...:tummenupp

Jag får på mig det utan hjälp, och efter en vild brottningsmatch även av med det på egen hand.

:)

/J

köp du det lilla stället....jag har gått upp 10 kg i mitt gamla som fortfarande sitter löst, nu är det dock byte till ett helställ berik!! lycka till och ut i spåret med dig!

(dom där 10 kg sitter visserligen inte bara runt magen utan är jämnt fördelade mellan skinkor, haka och mage... )

Köp strl 56 och torrkör i soffan så ska du se det sitter som en smäck sen.
Skinnställ går ut sig ganska mycket.

Köp 56! kan du fortfarande andas är det på gränsen till förstort :hihi Skämt å sido. Men när det är nytt ska det sitta riktigt tight! Du ska givetvis kunna andas men inte så mycket mer, och det gör inget om du behöver hjälp att få på det i början dom töjjer sig!

Jag var och testade ett skinnställ idag, Lindstrands Sepang strl 54 och är 186/90

testade med Halvarssons Track ryggskydd och normal T-Shirt under... Tog ca 4-5 minuter att kränga på sig, väl stängt gick det att andas men inte mycket mer... Läge att köpa?

Frågar du en banräzerputte så ska det sitta så tajt att man knappt kan andas:rolleyes: Frågar man i butiken när man ska köpa ett ställ så tycker dom med att det ska sitta så tajt så man e som en snörd 1800 tals tös.. Har alldrig fattat varför. När man frågat varför har dom mummlat om att skydden ska sitta kvar där dom ska:confused: Ok kan köpa det när man ska sitta på hojen några svettiga varv under ett race!! Men varför man får rådet o köpa ett supertajt ställ som gatåkare det har jag alldrig fattat när man vid kalla dagar kanske vill kränga på sej ett par brallor o en tröja under stället. Något som e omöjligt om man inhandlat ett korvskinn. Om stället inte e super tajt från början så töjer det sej nästan ingenting så man behöver inte va rädd för att det blir för stort.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman