Skinnställ tankgrepp

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Köpte precis ett nytt skinnställ som satt mer eller mindre bra.. men det stora problemet visade sig vara att knänas grepp/friktion mot tanken var SKIT-dåligt. Jag har redan satt på snakeskin/grippads/vad-det-nu-heter på tanken som funkat skitbra med mina tidigare skinnställ, men det här nya var verkligen katastrof. Noll friktion.

Finns det någon som har någon bra idé på hur man kan lösa det utan att göra allt för stor åverkan på stället? :va
 
Vad är alltför stor åverkan ?
Finns det någon bruksanvisning med skinnstället ?
I bruksanvisningen finns det kanske tips ?
Är skinnet infettat från fabrik ?
Är skinnet sprutat med silikon ?
Lämna in skinnstället till en kemtvätt. Om du törs ?
 
Som Comeback är inne på, stället är säkert behandlat för att vara "konserverat" medan det ligger på hyllan. Ge det några turer innan du börjar göra något. Jag smörjer mitt ställ varje år, och det blir lite halkigare när det är precis nyinsmort. Å andra sidan har jag inte något speciellt på tanken heller, det hade jag inte ens på racehojen när jag tävlade, jag tryckte bara fast knät och satt som klistrad ändå, det handlar ju mycket om teknik.
 
Vad är alltför stor åverkan ?
Finns det någon bruksanvisning med skinnstället ?
I bruksanvisningen finns det kanske tips ?
Är skinnet infettat från fabrik ?
Är skinnet sprutat med silikon ?
Lämna in skinnstället till en kemtvätt. Om du törs ?

alltför stor åverkan.. tja, avsiktligt öppet för tolkning kanske, men tänkte att börja sy om stället är väl lite att ta i. Det kom en liten folder med stället kortfattat ungefär en disclaimer att du inte ska ha på dig det baklänges, doppa det i syra, eller liknande självklarheter. Inget användbart.

Som Comeback är inne på, stället är säkert behandlat för att vara "konserverat" medan det ligger på hyllan. Ge det några turer innan du börjar göra något. Jag smörjer mitt ställ varje år, och det blir lite halkigare när det är precis nyinsmort. Å andra sidan har jag inte något speciellt på tanken heller, det hade jag inte ens på racehojen när jag tävlade, jag tryckte bara fast knät och satt som klistrad ändå, det handlar ju mycket om teknik.

Problemet var väl att det är så halt att det var svårt att ens sitta kvar på hojen på ett vettigt sätt utan att sitta fullständigt barbacka på den, speciellt när det är nytt och stelt och skaver här och där.. Körupplevelsen är ju helt klart lidande :död har ju haft ett par ställ innan det här men aldrig har det varit så här halt.

Spontant var det väl ifall det fanns något beprövat knep som erfarna ställköpare använde, typ gnugga insida-knän med en trasa insmord med grankåda och metallfilspån medan man ber en stilla bön på latin... men antar att det får bli till att bita ihop och se om det blir bättre? :)
 
Kanske läge att byta tank pad/traction pad/knee pad eller vad mer de nu kallas för...

Jag har å har haft Stompgrip på mina senaste kawor å de funkar klockrent, sliter lite på lädret men greppet/känslan är Perfekt.:tummenupp

Finns billigare stompgripkopior på Ebay.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top