Skinnställ och storlek. How to..

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hur pass tight ska ett helt nytt skinnställ sitta?

Har precis köpt en Alpinestars TZ-1 i storlek 52. Det sitter lagom. Lite i tightaste laget över benen men i stort sett bra. Är det för stort? Skinn töjer sig väl en hel del om jag förstått det rätt. Ska jag åka och testa en 50 och se om jag ens kan få på mig ett?

Testa flera ställ och hoppas på att något annat stl 52 är lite mindre. Fast annars så är det nog ingen fara, det är bra ställ.

Tror inte att du kan få på dig ett stl 50 om 52 sitter halvtajt.

Har du kollat på Batman nån gång? :D

Nä allvarligt.
Det är som du säger, skin går ut väldigt mycket..så det får man ha i åtanke.

Som tumregel har jag att man ska inte få på sig skinnstället själv med ryggskydd under dom första gångerna man kränger på sig det. Då kommer det sitta som en smäck när det har töjt sig efter ett tag / ett par veckor.

Så säger jag och mitt ställ sitter såhär:

//jaG

Bifogat

• halvframifrån.jpg
    halvframifrån.jpg
    98.6 KB · Visningar: 296
Det är lugnt, mer öl och chips framför TV'n i vinter sen om det skulle bli för fladdrigt :tummenupp

Svänger förbi där imorgon och ser om jag ens kan fundera på att testa en 50:a då. :crash Höll upp en framför mig och det såg ruskans litet ut. Problemet jag har är att jag är rätt lång och spinkig. Tack för tipsen gossar. :tummenupp

soppatorsken skrev:
Testa flera ställ och hoppas på att något annat stl 52 är lite mindre. Fast annars så är det nog ingen fara, det är bra ställ.

Tror inte att du kan få på dig ett stl 50 om 52 sitter halvtajt.
Allt går med våld och.. Tja, lite vaselin. ;)

Så länge skydden sitter där de ska är det snarare en smaksak hur man vill att stället skall sitta. Köp det som känns skönast för dig! :tummenupp

McFille skrev:
Så länge skydden sitter där de ska är det snarare en smaksak hur man vill att stället skall sitta. Köp det som känns skönast för dig! :tummenupp

Ett ställ som töjs och inte sitter tight kommer inte hålla skydden där dom ska lika bra när det enorma våld som kommer av en olycka i högre hastighet sliter och drar i dej och stället. :mattias

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Ett ställ som töjs och inte sitter tight kommer inte hålla skydden där dom ska lika bra när det enorma våld som kommer av en olycka i högre hastighet sliter och drar i dej och stället. :mattias

//jaG

Borde inte ett ställen töjas till samma storlek ungefär. Storlek 50 lär väl sluta som storlek 52 i vilket fall. Det är ju samma kropp de ska töjas efter.

Det ska kännas rejält krångligt att få på i butiken när det är nytt. Det blir ju bättre sedan. Dock är det knappast så att de töjer ut sig överallt, det blir ju bara där det stramar, antingen när du står still eller rör dig. Stramar det alltför mycket ska man inte hoppas att skinnet töjer ut sig automagiskt utan det blir nog sömmarna som ger sig i stället. Skinn är inte gummi.

TZ-1 verkar finnas både delat och race. Jag rekommenderar race för överlägsen passform på hojen. :yoparty

Last edited:
Skinnet töjer sig ungefär en storlek, allt som man tycker sitter skönt och mysigt i butiken kommer bli som en bylsig säck när man har använt det nån månad.

Min lilla tumregel. Kommer man i det så ska man ha det. Kommer man i ett i en storlek mindre så ska man ha det mindre.

Ta det minsta du kommer i med andra ord.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Skinnet töjer sig ungefär en storlek, allt som man tycker sitter skönt och mysigt i butiken kommer bli som en bylsig säck när man har använt det nån månad.

52:an sitter INTE skönt och mysigt. Den sitter 'tvångströja'. 50:an sitter 'tvångströja som tvättats för varmt'. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti