skinnställ och annan utrustning?

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Har i veckan varit och hämtat hem en Aprilia Rs125 ifrån tyskland :tuttar och nu måste man ju ha lite sjysst utrustning, jag har kollat på följande:

Stövlar: Alpinestar S-MX Plus
Handskar: Alpinestar SP-2
Ryggskydd: Alpinestar Supertech
Skinställ: Alpinestar SX-1 Helställ
Hjälm: X-Lite X801 Start

Är detta bra grejer eller ska man satsa på något annat istället?

Jag har även kollat på Skinstället Alpinestar Racing Replica (Snyggare än SX-1:an enligt mig) men har ingen prisuppgift på det så ifall någon vet vad det kostar så är det kanoners!

fan berga, då bor du ju nära mig :D
ryggskyddet är grymmt mysigt har ett själv
har du testat hjälmen?

ps: personligen tycker inte jag man ska överdimensionera utrustningen då det är ändå 125 och inte mer, men ska man mellan så varför inte.... men ha det i åtanke, jag säger inte att du HAR överdimensionerat, köp efter att du testa sakerna, blir alltid bäst så.

jag har testat hjälmen ja trivdes klockrent i den och tycker att priset på den verkar okej.

ingen som vet priset på Alpinestar Racing Replica?

Gör väl lika ont att vurpa på en 125 som en 1000, säkerheten ska man fan inte snåla på. Bra grejor alltihop, har du deg så handla om allt sitter bra och du trivs i det. Men innan du bestämmer dig så prova gärna andra märken med.

Varför , den hjälmen är en väldigt bra hjälm. Som exempel väger den mindre än dom flesta arai eller shoei!

Tänk om tänk rätt!

//jaG

Optimalt skrev:
Nice, men lägg lite mer deg på hjälmen så att du får en arai eller shoei.

Har du bara valt en hjälm på nätet som ser snygg ut och ska vara bra? Gör INTE det. Alla hjälmar har olika former och det du måste göra är att åka till en MC-handlare och testa varenda hjälm han har. Jag testade ca 20 hjälmar, och tyckte den första satt bra. Efter 10 minuters provande, konstaterade jag att den hjälmen satt skit efter att ha testat några andra :)

:fakta

//jaG

cRoC skrev:
Har du bara valt en hjälm på nätet som ser snygg ut och ska vara bra? Gör INTE det. Alla hjälmar har olika former och det du måste göra är att åka till en MC-handlare och testa varenda hjälm han har. Jag testade ca 20 hjälmar, och tyckte den första satt bra. Efter 10 minuters provande, konstaterade jag att den hjälmen satt skit efter att ha testat några andra :)

cRoC skrev:

Men det kan man ju inte göra heller...Jag menar man måste ju "använda-in" en hjälm för att den ska passa 100%...Dvs att man kan köpa en som sitter "bara" bra från början..för att den sedan kommer sitta som gjutet på skallen..eller?

hur är det med priset på Alpinestar Racing Replica då? :va

tycon1 skrev:
Men det kan man ju inte göra heller...Jag menar man måste ju "använda-in" en hjälm för att den ska passa 100%...Dvs att man kan köpa en som sitter "bara" bra från början..för att den sedan kommer sitta som gjutet på skallen..eller?

Sitter den bra från början så är den troligen ett nummer för stor :hihi Den ska sitta väldigt tajt över kindpartiet och vara lite knepig att ta på sig, men den får inte sitta och trycka uppifrån, för åt det hållet kommer den inte töja sig nämnvärt.

ja jag får väl göra det då, jag tänkte mest ifall det var någon här på forumet som viste

Låter som bra grejer!
Man ska verkligen ALDRIG fuska på säkerheten...
Dessutom misstänker jag att du kommer att köpa en lite större hoj när du har åldern inne... och då har du ju all utrustning! :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8